Holset hx35 eller hx40

GB_
27 december 2009 · 51 Inlägg

JaggaChafen skrev:
400hk kostar pengar skall du spara en hundring på agget så e du fel ute

ok hur mycket tror du det kommer kosta om jag vill ha ca 400 hk och en motor som håller?

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
27 december 2009 · 3 585 Inlägg

5k för packning + topp bult

3k för turbo chipp (mer om du ska ha sprut)

Vet inte om du behöver värre tänd system

vad behöver du renovera?

bygger du grenrör själv? isfl 2k i material kanske??

ic och spridare 4k begagnat
bensinpump och filter 2k kanske

Sedan vet jag inte hur långt motorn håller.

Här kommer ett snik konveterings tipps ifrån bäckis på PPF

Bäckis recept på snik konvertering

535 LMM

340cc spridare

Adaptergrenrör

Mitsubishi TDO4HL-16T aggregat

Intercooler

Ställbar BTR

Med lite labb med bypassrör och bränsletryck så lirar det klockrent.





Här har du ett färdigt snik kitt.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=39829



Och snälla. Vet du inte vad som behövs börja inte bygga! Och din inställning MÅSTE vara att det KOMMER att rasa

Senast redigerat av ToTTeN (27 december 2009)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Al_Capone Avstängd
27 december 2009 · 62 Inlägg

Holset agg ÄR billiga, leta upp ett begagnat, sitter i volvo lastbilar och på Cummins dieslar.

Till en 2.5 maskin hade jag valt en HY35W den har avgashus nummer 9, vilket räcker gott för 400hk, spoolar snabbt och flödar mycket. Skitbra agg med andra ord smile

Sitter på Dodge RAM med 5.9l dieselspis och automatlåda, den med manuell låda har hx35. Dock svåra att hitta, jag har letat som fan, hittade till slut en i USA för $650 inklusive frakt och utan tullavgifter wink

Annars ligger det en hx35 på blocket nu med lilla avgashuset (12 é det nog).

Känns som att du gapar efter mycket bara när man läser, 400hk kommer inte av sig självt och jag vet inte om man kan få bilen att gå ok med sniktrim vid den effekten. Visst en MLS-packning kostar inte skjortan och ett gäng 12.9-bultar får en ju inte att svälta direkt, men sprut, spridare, koppling...

...tänk igenom bygget innan du börjar.

Lycka till och god fortsättning på julen and a happy new year big_smile

GB_ skrev:

Marlboroman skrev:
Det finns massvis med alternativ. Det är bara en fråga om vad det får kosta och om det ska va intern eller extern wastegate. Det är bara det att dem flesta alternativen är dyrare än ett begagnat hx.

ok finns det något aggregat somm är billigare än en hx35:a?

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!
JaggaChafen Tesla Senior Technician
27 december 2009 · 2 307 Inlägg

om det skall hålla å misshandlas i evigt så skulle jag nog tippa på ca 45,000 om det skall funka en stund kan du kanske komma undan med 20,000


Detta rena delkostnader å förutsätter att du kan göra jobbet själv. å det gäller enbart motorn. sen behöver du koppling som klara det lådan kommer säkerligen å rasa en elle r tv¨åggr för dig om du inte köper en bättre å då e ju det ca 5000 till för en ZF diffen kommer säkert å ta kvällen den med å ja då blir det specialbygge där å det blir en del sköna slantar det med

Komplett drivlina som funkar med 400 då skulle jag nog gissa på ca 70,000 å då e det forfarande bara delkostnader

Tänk så här om det hade var tså billigt att få ut 400 hk så hade väll varenda bil haft det originalt

Senast redigerat av JaggaChafen (27 december 2009)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
GB_
27 december 2009 · 51 Inlägg

tack för alla kloka svar smile har fått mig att fundera på om jag verkligen ska satsa på 400 hk, man behöver inte 400 hk för att ha kul smile kommer nog att satsa på mindre effekt när jag kommer till skott och bygger (kommer ta ett tag innan jag börjar för jag har inte riktigt åldern inne än, ville bara få lite kunskap smile )

Senast redigerat av GB_ (27 december 2009)

Al_Capone Avstängd
28 december 2009 · 62 Inlägg

250hk ketchup räcker gott i en e30 big_smile och kostar inte flis att bygga...

GB_ skrev:
tack för alla kloka svar smile har fått mig att fundera på om jag verkligen ska satsa på 400 hk, man behöver inte 400 hk för att ha kul smile kommer nog att satsa på mindre effekt när jag kommer till skott och bygger (kommer ta ett tag innan jag börjar för jag har inte riktigt åldern inne än, ville bara få lite kunskap smile )

Aeroligan, snart i en backspegel nära dig!
GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

Al_Capone skrev:
250hk ketchup räcker gott i en e30 big_smile och kostar inte flis att bygga...

GB_ skrev:
tack för alla kloka svar smile har fått mig att fundera på om jag verkligen ska satsa på 400 hk, man behöver inte 400 hk för att ha kul smile kommer nog att satsa på mindre effekt när jag kommer till skott och bygger (kommer ta ett tag innan jag börjar för jag har inte riktigt åldern inne än, ville bara få lite kunskap smile )

kan förstå det dom är ju inte så stora wink

Germax
28 december 2009 · 12 086 Inlägg

Tycker det är mkt överdriva gissningar här inne.. Det finns åtskilliga recept baserade på Bmw-originaldelar som håller för mängder med mos. Med 250hk behöver du knappt byta koppling, men hur kul är de att bygga turbo o få ut 80hk tongue Ang drivlinan i övrigt så är de bara kopplingen som inte Bmw kan stå för, hela drivlinan i övrigt på en 325 E30 klarar 400hk. Fast då börjar det iofs bli jobbigt att hålla kraften på båda hjulen.

GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

JapMax skrev:
Tycker det är mkt överdriva gissningar här inne.. Det finns åtskilliga recept baserade på Bmw-originaldelar som håller för mängder med mos. Med 250hk behöver du knappt byta koppling, men hur kul är de att bygga turbo o få ut 80hk tongue Ang drivlinan i övrigt så är de bara kopplingen som inte Bmw kan stå för, hela drivlinan i övrigt på en 325 E30 klarar 400hk. Fast då börjar det iofs bli jobbigt att hålla kraften på båda hjulen.

hade också för mig att drivlinan klara rätt mycket med tanke på att det finns bilar med 350-400 hk som kör med orginal låda och sånt men med annan koppling

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 december 2009 · 3 180 Inlägg

om du vill ha det hållbart så lämna in toppen för svetsning, vanligt att dom spricker annars.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

NITROUS skrev:
om du vill ha det hållbart så lämna in toppen för svetsning, vanligt att dom spricker annars.

vad gör dom när dom svetsar toppen

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 december 2009 · 3 180 Inlägg

GB_ skrev:

NITROUS skrev:
om du vill ha det hållbart så lämna in toppen för svetsning, vanligt att dom spricker annars.

vad gör dom när dom svetsar toppen

svetsar igen kylkanalerna, sen borrar dom hål i svetsen kan man säga. gå in på ppf forum, där finns det bilder.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

NITROUS skrev:

GB_ skrev:

NITROUS skrev:
om du vill ha det hållbart så lämna in toppen för svetsning, vanligt att dom spricker annars.

vad gör dom när dom svetsar toppen

svetsar igen kylkanalerna, sen borrar dom hål i svetsen kan man säga. gå in på ppf forum, där finns det bilder.

ok tack

JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 december 2009 · 2 307 Inlägg

JapMax skrev:
Tycker det är mkt överdriva gissningar här inne.. Det finns åtskilliga recept baserade på Bmw-originaldelar som håller för mängder med mos. Med 250hk behöver du knappt byta koppling, men hur kul är de att bygga turbo o få ut 80hk tongue Ang drivlinan i övrigt så är de bara kopplingen som inte Bmw kan stå för, hela drivlinan i övrigt på en 325 E30 klarar 400hk. Fast då börjar det iofs bli jobbigt att hålla kraften på båda hjulen.

Kan ju säga att polaren e30 med 325 diff å volvo 8v motor på 356hk inte höll nått vidare länge å den va riktigt bra när han montera den. Han kör nu med E28 535 klump å special drivaxlar. Dock så åker han med däck som greppar en del då.

Vissa BMW original lådor håller bra speciellt ZF lådan som satt på TDSen å vissa e36 m3 å den e inte dyr alla BMW lådor håller inte 400hk iaf inte om man misshandlar dom. eller ja det beror ju mkt på va man har för vrid me. om man har ett jätte agg å får ladd sent så kan det ju funka en stund.

Jag hade nog lagt mig nånstans mellan 250-300 hk istället då blir det inte så dyrt å e mkt större chans för att det håller.

400hk e liksom lite för mkt för att det skall av billigt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
28 december 2009 · 3 585 Inlägg

zf sitter på alla m3or 3.0orna och på 328orna.

sedan har du annat lut på disellådorna och 525 zf lådorna.

De senare passar fint till e30 om jag inte har helt fel

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Kan ju säga att polaren e30 med 325 diff å volvo 8v motor på 356hk inte höll nått vidare länge å den va riktigt bra när han montera den. Han kör nu med E28 535 klump å special drivaxlar. Dock så åker han med däck som greppar en del då.

Vissa BMW original lådor håller bra speciellt ZF lådan som satt på TDSen å vissa e36 m3 å den e inte dyr alla BMW lådor håller inte 400hk iaf inte om man misshandlar dom. eller ja det beror ju mkt på va man har för vrid me. om man har ett jätte agg å får ladd sent så kan det ju funka en stund.

Jag hade nog lagt mig nånstans mellan 250-300 hk istället då blir det inte så dyrt å e mkt större chans för att det håller.

400hk e liksom lite för mkt för att det skall av billigt

verkar som e28 535 klumpen är populär när man kollar runt lite. pallar den mycket effekt eller

dannnej
28 december 2009 · 761 Inlägg

Ja, dom är bra, sittar samma på 528 också, enkelt att se, är det skivbroms bak så är det den kraftigare bakvagnen med största klumpen och kraftigaste drivaxlarna.

Lamelldiffar håller aldrig särskillt bra, och BMW lamell diffarna är skrot redan från början i mitt tycke, dom diffar bara rakt fram, när man försöker åka på bredden så släpper bara innerhjulet.

Förövrigt så räcker 250hk gott, om man tillexempel utgår från en 325 så är ju toppeffekten ganska ok, med turbo så får man en hel del mer bottendrag som definitivt saknas på dom, och då rör det på sig ganska bra i en E30, dom är så lätta i baken att 400hk egentligen inte går att använda om man inte bara ska elda däck smile

Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
GB_
28 december 2009 · 51 Inlägg

dannnej skrev:
Ja, dom är bra, sittar samma på 528 också, enkelt att se, är det skivbroms bak så är det den kraftigare bakvagnen med största klumpen och kraftigaste drivaxlarna.

Lamelldiffar håller aldrig särskillt bra, och BMW lamell diffarna är skrot redan från början i mitt tycke, dom diffar bara rakt fram, när man försöker åka på bredden så släpper bara innerhjulet.

Förövrigt så räcker 250hk gott, om man tillexempel utgår från en 325 så är ju toppeffekten ganska ok, med turbo så får man en hel del mer bottendrag som definitivt saknas på dom, och då rör det på sig ganska bra i en E30, dom är så lätta i baken att 400hk egentligen inte går att använda om man inte bara ska elda däck smile

är det en lamell diff som sitter på 535:an och 528:an?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
28 december 2009 · 3 180 Inlägg

GB_ skrev:

dannnej skrev:
Ja, dom är bra, sittar samma på 528 också, enkelt att se, är det skivbroms bak så är det den kraftigare bakvagnen med största klumpen och kraftigaste drivaxlarna.

Lamelldiffar håller aldrig särskillt bra, och BMW lamell diffarna är skrot redan från början i mitt tycke, dom diffar bara rakt fram, när man försöker åka på bredden så släpper bara innerhjulet.

Förövrigt så räcker 250hk gott, om man tillexempel utgår från en 325 så är ju toppeffekten ganska ok, med turbo så får man en hel del mer bottendrag som definitivt saknas på dom, och då rör det på sig ganska bra i en E30, dom är så lätta i baken att 400hk egentligen inte går att använda om man inte bara ska elda däck smile

är det en lamell diff som sitter på 535:an och 528:an?

båda finns både med och utan diffbroms.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
28 december 2009 · 3 585 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326

Garagets egna bmw e30 turbo facq

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang