Stulen bil vid vägkanten. Vart tar den vägen sen?

sibbaa
27 december 2009 · 7 Inlägg

Tjenare. I närheten av där jag bor står det en carrera av sent 80- eller tidigt 90-tal. Bilen står slarvigt på en huvudled, och har gjort det i två veckors tid. Eftersom det nu sitter polisplast på bilen är bilen antagligen stulen. Det jag egentligen undrar är vad som händer med en sådan bil om ägaren inte hör av sig. Finns det någon möjlighet att man skulle kunna köpa den?

/S

BESHAN Orginal är för gubbjävlar!
27 december 2009 · 245 Inlägg

i vissa fall så tar dom bilen till deras garage och har den där i två månader ca. efter de så kan allmänheten köpa den om inte ägaren har hört av sig. Det enda man får betala för är hyran för platsen och det brukar inte vara så värst mycket pengar.

Efter det kan den gå till auktion.

Senast redigerat av BESHAN (27 december 2009)

dawwe ...has left the building...
27 december 2009 · 4 474 Inlägg

sibbaa: Ring polisen o be de kolla om den inte är stulen(vilket de iofs borde ha kollat). Du gör alla en tjänst genom o göra så, bilens ägare blir nog glad att den hittats, försäkringsbolaget likaså, dessutom slipper nån "klant" sladda in i bilen nu när det är halt ute...O har du riktig tur blir du belönad med några hundralappar från försäkringsbolaget (fick jag erfara när jag talade om för polisen/fb att här står en bil som är stulen...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
sibbaa
27 december 2009 · 7 Inlägg

Vad menar du med att "dom" ställer den i sitt garage. Vilka är "dom"? För vad jag har hört så tar inte polisen hand om stulna fordon längre.

dawwe skrev:
sibbaa: Ring polisen o be de kolla om den inte är stulen(vilket de iofs borde ha kollat). Du gör alla en tjänst genom o göra så, bilens ägare blir nog glad att den hittats, försäkringsbolaget likaså, dessutom slipper nån "klant" sladda in i bilen nu när det är halt ute...O har du riktig tur blir du belönad med några hundralappar från försäkringsbolaget (fick jag erfara när jag talade om för polisen/fb att här står en bil som är stulen...)

Okej, men polisen har ju uppenbarligen kännedom om bilen eftersom de redan varit där och satt sån avspärrningstejp. Eller?

Rquired Allmänt envis
27 december 2009 · 12 512 Inlägg

dawwe skrev:
sibbaa: Ring polisen o be de kolla om den inte är stulen(vilket de iofs borde ha kollat). Du gör alla en tjänst genom o göra så, bilens ägare blir nog glad att den hittats, försäkringsbolaget likaså, dessutom slipper nån "klant" sladda in i bilen nu när det är halt ute...O har du riktig tur blir du belönad med några hundralappar från försäkringsbolaget (fick jag erfara när jag talade om för polisen/fb att här står en bil som är stulen...)

Ett alternativ är att ta regnr och slå in på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ , är bilen anmäld stulen så står det där. Oavsett så kan du ringa och meddela att det står en dumt parkerad bil, men jag hade tyckt det känns bättre att kunna ringa och med säkerhet säga att "där står en stulen dumt parkerad bil" smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
alain www.bimmerpower.org
27 december 2009 · 3 995 Inlägg

Jag vet var den finns, polisen har satt polis band på handtag för att visa folk att de är medvetet om den bil därmed slipper dom många samtaler. innan han parkerade där, han körde som en galning, den verkar inte stulen.
Bilen har vart där nu flera dagar. konstigkt tycker jag, den är värt rätt mycket pengar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
sibbaa
28 december 2009 · 7 Inlägg

Okej! Där ser man. Kollade upp det nu, den är inte stulen. Jaja, då är det inget att hoppas på. Han får väl tillbaka sin bil då?

sibbaa
28 december 2009 · 7 Inlägg

Men, om ägaren aldrig hämtar den. Vem tar hand om den då?

PeppeVectra Peppe Vectra
28 december 2009 · 1 076 Inlägg

Tejpen som sagt sitter på bilen för att göra medtrafikanter och intresserade vaksamma på att bilen har varit besökt av polis.



De som händer som tex kan vara fallet med bilen du sett är att föraren har blivit stannadför fortkörning (väldigt fort) och samtidigt varit påverkad av något.

Personen blir intagen och bilen lämnas på plats, står den illa kunde dom ställt den bättre.
Dock sätter sig inte poliserna i bilen pga massa dumheter som kan hända mellan förare och polis, nklagelser mm mm.

Ägaren till bilen vet om att bilen står där, får även ett brev hem om att bilen står dumt till och bör flyttas snaras, och ett datum då bilen skall vara flyttad.

Flyttas inte bilen kommer en bärgningsbil med skriven domstols order och flyttar på bilen.
Bärgningsfirma "äger" sedan bilen tills dess att den faktiska ägare hämtar ut bilen och betalar för eventuella parkeringsböter och bärgningen, från den dagen räkningen skickas till ägaren från bärgare faller 30 dagars betalnings skylldighet, när dessa 30 dagar gått ut blir de påminnelser osv osv tills kronofogden köper ut bilen från bärgaren och lägger den faktiska ägaren på väldigt tunn is.
Då blir bilen din att lägga bud på via Kvarndammen.se    smile

Bärgaren kan ju även få order om att bogsera bilen till en inhägnad, då antagligen ägd av göteborgs kommun eller liknande och få betalt den vägen för att slippa det hela själv.

Många bärgare livnärde sig på sånt här förr i tiden.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
28 december 2009 · 718 Inlägg

sibbaa skrev:
Men, om ägaren aldrig hämtar den. Vem tar hand om den då?

Polisen brukar ha auktioner ibland, förmodligen lär den säljas där isf!!

te_wik Forummoderator
28 december 2009 · 12 813 Inlägg

Om det går till som här så blir det massor med p-böter på den, sen forslas den bort om inte böterna betalar och bilen flyttas.

Sen vet jag inte hur proceduren går till men efter ett tag så har jag sett att brandkåren får dom så dom kan  öva på att klippa upp bilar.. smile



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (28 december 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
sibbaa
28 december 2009 · 7 Inlägg

Peppe: Tack för bra svar! Lite besviken över att den hamnar hos kvarndammen. Hade hoppats på att man kunde köpa den extremt billigt :p Men jag förstår inte hur den kan stå kvar där med tanke på att det är en carrera 2 -95.

_Wallis_
28 december 2009 · 4 506 Inlägg

Är det den silvriga med röd framskärm & svart framspoiler?  smile

Kan du andas kan du dö.
sibbaa
28 december 2009 · 7 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Är det den silvriga med röd framskärm & svart framspoiler?  smile

Precis! haha. Antar att hela Mölndal med omnejd känner till den.

CrilleD
28 december 2009 · 831 Inlägg

Fram med bilder! big_smile

hangelosa_maffian
28 december 2009 · 169 Inlägg

här omkring så hämtar skrothandlare bilarna och skrotar dom när dom stått länge

sibbaa
28 december 2009 · 7 Inlägg

Haha bilder får bli en annan dag. Om ens då. Lite suspekt och pinsamt att stå vid en trafikerad väg och fota wink

PeppeVectra Peppe Vectra
28 december 2009 · 1 076 Inlägg

ja skrota bilar gör dom här nere också, men inte en bil för hundra tusen..... hmm



sibbaa: säg de till alla knasiga fotografer i sina RAV4:or som flyger av vägarna till höger å vänster så fort dom ser en trana.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
te_wik Forummoderator
28 december 2009 · 12 813 Inlägg

PeppeVectra skrev:
ja skrota bilar gör dom här nere också, men inte en bil för hundra tusen..... hmm



sibbaa: säg de till alla knasiga fotografer i sina RAV4:or som flyger av vägarna till höger å vänster så fort dom ser en trana.

Eller till turister som stannar mitt i en svär kurva för att fota renar!!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 december 2009 · 8 197 Inlägg

PeppeVectra skrev:
sibbaa: säg de till alla knasiga fotografer i sina RAV4:or som flyger av vägarna till höger å vänster så fort dom ser en trana.

lol Såg en med just en RAV4 i höstas, som tvärnitade och stack ut jordens objektiv genom rutan.. Hahahah!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang