5955
Sök

Nissan 200sx Förebyggande,Kan man undvika motorras? Vev.

marcus1
30 december 2009
Trådstartare
Försökt leta upp svar i forum men det finns så extremt många trådar om det vanliga raset på 200sx (S13), men jag har inte hittat någonstans ett sätt man kan hindra det på? Det måste väl gå att göra något för att undvika det?
Senast redigerat av Arenwik (30 december 2009)

7 283 Inlägg
30 december 2009
Håll koll på oljetempen och sköt om bilen.

marcus1
30 december 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Håll koll på oljetempen och sköt om bilen.

Kan du utveckla lite mer ?

Jlmmy
30 december 2009
Trådstartare
Det du skall lägga pengarna på är en vettig oljekylare då det är vanligt att tempen stiger på oljan och då blir det ras, Vilket är känsligt/vanligt på dessa motorer då man börjar trimma wink

Sedan inskaffa en oljetemp/oljetryck mätare så du har någolunda koll på tempen!
Sedan kör som folk, vilket inte är så lätt ibland^^

Och se alltid till att ha bra olja som oftast bör bytas vid runt 500mil!
Finns lite annat med!

Men läs mer på www.200sx.nu för mer info smile

mvh

7 283 Inlägg
30 december 2009
Orginal så suger oljekylningen till dessa motorer och i kombination med liten mängd motorolja så är det lätt att den blir för varm när man hårdkör.
Dessutom är det en vanlig ungdomsbil så det är vanligt att servicen har slarvats med.

Oljekylare är att rekomendera men en oljetempmätare räcker ganska långt.

marcus1
30 december 2009
Trådstartare
Jlmmy skrev:
Det du skall lägga pengarna på är en vettig oljekylare då det är vanligt att tempen stiger på oljan och då blir det ras, Vilket är känsligt/vanligt på dessa motorer då man börjar trimma wink

Sedan inskaffa en oljetemp/oljetryck mätare så du har någolunda koll på tempen!
Sedan kör som folk, vilket inte är så lätt ibland^^

Och se alltid till att ha bra olja som oftast bör bytas vid runt 500mil!
Finns lite annat med!

Men läs mer på www.200sx.nu för mer info smile

mvh

Okej, men det är ju inget större ingrep som behövs då. Det är säkrast att köpa en lågmilare av en äldre herre då alltså smile  Tack för svar och länk, det ser ut som en lovande sida.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
30 december 2009
Börja med en oljetemp.mätare så ser du om du behöver en oljekylare.
Max temp 105-110 grader.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 december 2009
Skaffa dig en ordentlig oljekyl, gärna med termostatstyrning alternativt en värmeväxlare som växlar värme mellan olja och vatten. Fördelen med värmeväxlare är att du får upp oljetemp snabbare och du kommer få en oljetemp på ca 10grader över vattentemp vilket är ganska lagom, ca 90-100 grader varm olja.

Sen sköta servicen ordentligt med riktigt kvalitetsolja, bra olja är dyr jag vet!

Ska du förebygga fel ännu mer så sätt en elektrisk cirkulationspump till oljan/och vatten så du kan cirkulera vätskorna efter att du stängt av. Blir ingen okontrollerad restvärme någonstans som kan förstöra för dig!

Byta lager innan det rasar är ju en god ide med för då behövs bara lager och inget annat såsom vev eller block! Då vet du ju hur motorn är skött "från början" och behöver inte oroa dig!

Mätare kan ju vara bra att ha, visst, men en bra byggd bil behöver inte mätare smile

marcus1
2 januari 2010
Trådstartare
Okaj, Så hur mycket skulle hela kalaset gå på ? med oljekyl,mätare,pump,lager ? smile

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
2 januari 2010
Detta är överdrivet.
Börja med en mätare..kostar ett par hundralappar.
Börjar oljetempen överstiga 105 grader så skaffar du en oljekylare(ca 3000kr komplett).
Jag kör bara med mätare och min temp. har inte överstigit 105 grader.
Kör med förstånd så håller det.
Jag har snart ägt min S13 i fyra år och jag har inte råkat ut för nåt ras.

727 Inlägg
2 januari 2010
Vill man däremot trycka lite hårdare på gasen och köra aggresivare så vill man veta om att oljan kyls som den ska, och då är en termostatstyrd adapterplatta med oljekylare på sin plats! det är värt pengarna i slutändan, dessutom utökar man den totala oljevolymen i motorn med ca en halvliter vilket inte heller är fel, köp delarna och bygg själv om du kan det, köpte min platta på kgtrimmning, slangar och kopplingar på hydralufirma sen bara göra fästen till kylaren och bulta dit, gick på under 2000kr, eller köp ett kit och bulta dit, mitt tips är att börja med uppgraderad soppapump och oljekyl, oljetemp samt oljetrycksmätare, händer även att oljepumparna ger upp och med dåligt oljetryck är raset inte långt borta!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

marcus1
2 januari 2010
Trådstartare
Wanegardh skrev:
Detta är överdrivet.
Börjar oljetempen överstiga 105 grader så skaffar du en oljekylare(ca 3000kr komplett).

Jo kanske sant, men jag tycker det är bättre att vara på den säkra sidan. Du kanske äger en väldigt välskött och välservad 200. Vilket är väldigt svårt att hitta för en billig peng. Även om allt går på en 3-5K så är det väl ändå en billig försäkring. Vad skulle det gå på att laga om det rasade ? smile

Tjofs Media/MaxxStreet
2 362 Inlägg
2 januari 2010
Arenwik skrev:
Wanegardh skrev:
Detta är överdrivet.

Jo kanske sant, men jag tycker det är bättre att vara på den säkra sidan. Du kanske äger en väldigt välskött och välservad 200. Vilket är väldigt svårt att hitta för en billig peng. Även om allt går på en 3-5K så är det väl ändå en billig försäkring. Vad skulle det gå på att laga om det rasade ? smile

Jag fick ras. Köpte ny motor, kostade 8k, hittade den på Lagabasen tongue

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik

marcus1
2 januari 2010
Trådstartare
MadeByMe skrev:
Arenwik skrev:
Wanegardh skrev:
Detta är överdrivet.

Jag fick ras. Köpte ny motor, kostade 8k, hittade den på Lagabasen tongue

Mjo fast jag besitter inte kunskapen att byta motor själv smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 januari 2010
Ska jag inte hårddra det så hade jag skaffat mig mätare för tryck/temp och en värmeväxlare istället för kylare smile

Värmeväxlare hittar du på hydraulfirmor och skaffa en som ska kyla 4-6 liter olja från 125 till 100 med vatten med en temp på ca 90 som cikulerar med 30-60 minutliter smile Trycket behöver du inte oroa dig för, brukar hålla för typ 25 bar som minst smile

Alla andra säger oljekylare men värmeväxlare är 100ggr bättre! Du får termostat och automatisk fläktkylning via motorns kylsystem och du behöver inte tänka på att den ska får kylning av fartvinden eller att du ska slå sönder den mot ett farthinder och stå där utan oljetryck sen smile

Eftercirkulation kan ersättas med ett nerkylningsvarv, t.ex att ta det lite lugnt de sista 5 km hem så brukar det fungera bra. Inte lika bra som separat eftercirkulation men man brukar endå behöva kyla lite bromsar om man kört hårt innan man stannar så smile

Edit: Är det inte extremt jobbigt kan du ju ta ner tråget och titta på lagrena, ser det okej så åk vidare. Ser det dåligt ut så byt smile Vill du inte bedöma lagrena själv så leta reda på någon "gammal" mekaniker på en nissanverkstad, de vet GARANTERAT hur ett friskt/dåligt lager ser ut!
Senast redigerat av bumpe (2 januari 2010)

Sök