Nya bilar, varför framhjulsdrivna?

BrajjAxx 040 RedLine
2 januari 2010 · 1 219 Inlägg

Detta är något jag funderat över länge, varför är nya bilar framhjulsdrivna?
Alla riktigt gammla bilar är bakjulsdrivna... På senare tid så började det komma framhjulsdrivna bilar.
Nuförtiden så är nästan alla bilar framhjulsdrivna, det är det för att en framhjulsdriven bil inte får sladd lika lätt, så den är helt klart mycket säkrare på det sättet.

Men sedan några år tillbaka så kom det underbara antisladdsystemet! (Underbart på det sättet att det är säkert). 
Det systemet förhindrar ju bilen att få sladd, därför har ju inte det någon betydelse om bilen är fram- eller bakhjulsdrivem.

Vad jag vet och har hört så finns det många fördelar med bakhjulsdrift:
- Beter sig bättre
- Svängradie bättre
- Grepp vid accleration
- Lätt och billigt att bygga

Det finns säkert mycket annat att fylla i. Men nu vill jag veta varför då inte biltillverkarna går tilbaka till bakhjulsdriften?

Tacksam för svar
Mvh BrajjAxx

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 januari 2010 · 5 650 Inlägg

finns ju bra många märken som fortfarande gör bakhjulsdrivet så

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Akka
2 januari 2010 · 1 174 Inlägg

ingen aning, kanske billigare att bygga med fram driven? annars tycker jag att dom borde bygga 4 hjuls bara fall man skulle bygga säkert.

kolvas
2 januari 2010 · 4 001 Inlägg

finns trådar om detta men det är bl.a mindre drivlineförluster = bättre bränsleekonomi och att det är billigare att utveckla/massproducera fwd

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
evilaudio
2 januari 2010 · 16 195 Inlägg

en bakhjulsdriven bil har mycke mindre skuff eftersom bakaxeln tar så mycke plats... lite skuff=lite ljud.. HAHA

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 januari 2010 · 10 427 Inlägg

Med FWD kan man ju förmontera hela drivlinepaketet och bara skruva ned det i motorutrymmet.
Lite bökigare med RWD rent produktionstekniskt antar jag. cool

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
alexbenhard Hemlig Agent
2 januari 2010 · 1 115 Inlägg

steifan skrev:
Med FWD kan man ju förmontera hela drivlinepaketet och bara skruva ned det i motorutrymmet.
Lite bökigare med RWD rent produktionstekniskt antar jag. cool

kolvas skrev:
finns trådar om detta men det är bl.a mindre drivlineförluster = bättre bränsleekonomi och att det är billigare att utveckla/massproducera fwd

Detta är nog de absolut största anledningarna.

Senast redigerat av alexbenhard (2 januari 2010)

BrajjAxx 040 RedLine
2 januari 2010 · 1 219 Inlägg

Okej har fått lite förklaringar nu. Förstår varför det är så till en mycket större del nu. Känns bara så komstigt att till exempen att det inte finns en ända ny RWD Volvo att köpa...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
decib3L Körv
2 januari 2010 · 3 535 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Okej har fått lite förklaringar nu. Förstår varför det är så till en mycket större del nu. Känns bara så komstigt att till exempen att det inte finns en ända ny RWD Volvo att köpa...

Om du vill ut å sladda så får du väl köra din gamla volvo som du redan har. Men räkna inte med att volvo kommer börja göra bakhjulsdrivna bilar. Det tillhör det förgågna. Däremot finns det några små firmor i tyskland som pysslar med detta. BMW, mercedes och porsche har jag för mig att dom heter.

Truckdriving Man
Knugcab
2 januari 2010 · 5 111 Inlägg

Dessutom stjäl det inte lika mycket utrymme, speciellt inte om man monterar motorn på tvären. Det är därför som det slog genom på allvar i små bilar först av allt innan det började bli vanligt i större...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
schnauz
2 januari 2010 · 1 758 Inlägg

Största anledningen är att det är MYCKET billigare för tillverkarna.
En fördel är också att understyrning ofta är "säkrare" än överstyrning om man skulle hamna i en situation där man tappar kontrollen. Säkrare att bilen plogar med sin kraftigaste deformationszon först in en telefonstolpe, än att den kommer på tvären med bredsidan först.

Annars finns det väl egentligen inga fördelar.

kolvas
2 januari 2010 · 4 001 Inlägg

schnauz skrev:
Största anledningen är att det är MYCKET billigare för tillverkarna.
En fördel är också att understyrning ofta är "säkrare" än överstyrning om man skulle hamna i en situation där man tappar kontrollen. Säkrare att bilen plogar med sin kraftigaste deformationszon först in en telefonstolpe, än att den kommer på tvären med bredsidan först.

Annars finns det väl egentligen inga fördelar.

rwd innebär inte med automatik överstyrning men det brukar vara lättare att få en överstyrning med en rwd än en fwd

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
xXSammy
2 januari 2010 · 6 588 Inlägg

Mera utrymme, motor och drivlina hamnar på samma ställe

De/Dem
schnauz
2 januari 2010 · 1 758 Inlägg

kolvas skrev:
rwd innebär inte med automatik överstyrning men det brukar vara lättare att få en överstyrning med en rwd än en fwd

Inte per automatik nej, men tänkte mer om nån råkar gasa lite mycket i en kurva när det t.ex. är regn eller snö ute... Eller en ovan förare som "får panik" i en nödsituation och trycker gasen i botten.
I sånna lägen är ju en fwd kanske att betrakta som säkrare eftersom den då går med fronten först.

Annars anser jag att en rutinerad förare har bättre förutsättningar att reda ut en lurig situation i en bakhjulsdriven bil än i en framhjulsdriven. Men för 82-åriga Farbror Arne, eller den genomsnittliga Svensson så kanske en framhjulsdriven bil är säkrare ur det perspektivet.

Moparboy440
2 januari 2010 · 4 682 Inlägg

schnauz skrev:
Inte per automatik nej, men tänkte mer om nån råkar gasa lite mycket i en kurva när det t.ex. är regn eller snö ute... Eller en ovan förare som "får panik" i en nödsituation och trycker gasen i botten.
I sånna lägen är ju en fwd kanske att betrakta som säkrare eftersom den då går med fronten först.

Annars anser jag att en rutinerad förare har bättre förutsättningar att reda ut en lurig situation i en bakhjulsdriven bil än i en framhjulsdriven. Men för 82-åriga Farbror Arne, eller den genomsnittliga Svensson så kanske en framhjulsdriven bil är säkrare ur det perspektivet.

För mig verkar det lite overkligt att man skulle trycka gasen i botten i en nödsituation, troligen så är det nog mycket vanligare att man "bromsar på sig" istället, och då kastar en fwd bil som är lätt på röven ut baken.

Drfrasse Trabant und Saab Uber alles:) 14
2 januari 2010 · 1 035 Inlägg

motorn vikt fördelas jämnt mellan fram axeln vilket e bättre har ja för mig...... (tvärställda)

Random rysk folkbonde !
Trabant och Saab <3
Projekt tråden
Trabant Projektet 14
Mazda 323 GLC "Kadaffi rwd" (1979)
Saab 9000 cse 2.3T a50 "Fidelli" (1998)
Trabant 1.1 "Sportcombi Trabi" (1990)
kolvas
2 januari 2010 · 4 001 Inlägg

schnauz skrev:

kolvas skrev:
rwd innebär inte med automatik överstyrning men det brukar vara lättare att få en överstyrning med en rwd än en fwd

Inte per automatik nej, men tänkte mer om nån råkar gasa lite mycket i en kurva när det t.ex. är regn eller snö ute... Eller en ovan förare som "får panik" i en nödsituation och trycker gasen i botten.
I sånna lägen är ju en fwd kanske att betrakta som säkrare eftersom den då går med fronten först.

Annars anser jag att en rutinerad förare har bättre förutsättningar att reda ut en lurig situation i en bakhjulsdriven bil än i en framhjulsdriven. Men för 82-åriga Farbror Arne, eller den genomsnittliga Svensson så kanske en framhjulsdriven bil är säkrare ur det perspektivet.

jepp, du har helt rätt.

sen finns/fanns det en hel del fwd bilar som hade en väldigt otrevlig "lift-off oversteer" som gjorde ifall man kom in lite fort i en kurva och/eller lyfte av gasen hastigt så kom bakänden något fruktansvärt, en bil som har en mycket trevlig och underhållanden dito är de nyare Ford Fiesta

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Moparboy440
2 januari 2010 · 4 682 Inlägg

Drfrasse skrev:
motorn vikt fördelas jämnt mellan fram axeln vilket e bättre har ja för mig...... (tvärställda)

?? menar du att en bil med longitudinellt monterad motor skulle ha vikten fördelad ojämnt på framaxeln då eller?

M103
2 januari 2010 · 1 570 Inlägg

Sätter man in inte motorerna på tvären för att spara plats?

volvodrajvor
2 januari 2010 · 313 Inlägg

Högre vikt på drivande hjul= bättre fäste på halt underlag.

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang