5986
Sök

Byta batteri på en Renault Clio -99

2 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Jag har en Renault Clio årsmodell 99 som idag vägrade att starta. Har testat att starta m.h.a. startkabel men det gick ej.

Batteriet är gammalt, antagligen från -99  så nu tänkte jag därför byta det helt. Har aldrig bytt bilbatteri förr och tänkte därför kolla här om det är någon som kanske har lite tips.

Jag har köpt nytt batteri, så det är ordnat men har ännu inte lyckats få ut det gamla.

Det sitter en slags plåt runt batteriet och jag gissar att den måste tas bort innan man kan få bort själva batteriet. Är jag på rätt väg?

21 761 Inlägg
2 januari 2010
Det verkar så, man jag vet dock inte hur batteriet sitter i en Clio. Möjligen finns det någon sorts vägledning i bilens instruktionsbok också, kolla gärna där. smile

2 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
Jag har kollat i instruktionsboken, men det står inget om hur man får loss batteriet där tyvärr....

21 761 Inlägg
2 januari 2010
Koppla bort batterikablarna från batteriet innan du grejar med det där, då minskar risken att du råkar kortsluta batteriet med något verktyg. Om batteriet kortsluts så kan det explodera i värsta fall och man får frätande syra på sig, det är största orsaken till att koppla bort kablarna.

Har du möjlighet att ta någon bra bild på batteriets fastsättning så kan det kanske hjälpa oss att ge mer råd om du får problem. smile

Sök