Vargjakten, vad tycker du?

Selleen
4 januari 2010 · 360 Inlägg

JonR skrev:
Tror du på fullaste allvar att en varg kommer döda en unge som står o väntar på skolbussen? Tror du får ta o sluta titta så mycket på överdrivna filmer om vargar..

Hur kan du vara säker på att dom inte gör det? Vargarna är ju rovdjur. Om dom får ont på mat så klart dom tar en 8:a åring vid bussen en morgon? Tänk om det blir just din grabb?
"Den senaste incidenten då en varg dödade en människa hände 1821 men sedan dess har ingen människa blivit attackerad av vargar i Sverige."
En varg tar även ca 50 älgar om året.
vargen är INTE ett klappedjur som kommer hålla sig uppe i norrlands fjäll och inte gå ner till byar för att få mat där

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
BergsST
4 januari 2010 · 177 Inlägg

Har man som argument att man ska döda vargar för att dom attackerar djur,manniskor och barn då
borde vi även införa dödsstraff på våldtäktsmän,mördare osv.

finns även varg i skogarna här där jag bor men jag är inte rädd för att gå i skogen med våran lilla hund.
Har man hunden kopplad (som det förövrigt e lag på) så tror jag knappast att vargen vågar el vill närma sig.

Nä låt vargen va och låt naturen ha sin gång.

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5
Seth
4 januari 2010 · 3 354 Inlägg

BergsST skrev:
Har man som argument att man ska döda vargar för att dom attackerar djur,manniskor och barn då
borde vi även införa dödsstraff på våldtäktsmän,mördare osv.

glöm inte reglering/jakt på jägare som tydligen dödar fler hundar än vad vargarna gör wink

EDIT: Eller varför inte (okej lite elakt o högst osannolikt men ändå): Reglera bilister via jakt osv så får man bukt med beståndet, mindrer risker för påkörningar av djur, människor, boskap o egendom och vi räddar ju miljön då.
(elakt men var tvungen att lägga till det)

Senast redigerat av Seth (4 januari 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Muttley
4 januari 2010 ·

BergsST skrev:
Har man som argument att man ska döda vargar för att dom attackerar djur,manniskor och barn då
borde vi även införa dödsstraff på våldtäktsmän,mördare osv.

finns även varg i skogarna här där jag bor men jag är inte rädd för att gå i skogen med våran lilla hund.
Har man hunden kopplad (som det förövrigt e lag på) så tror jag knappast att vargen vågar el vill närma sig.

Nä låt vargen va och låt naturen ha sin gång.

Se de på ett sätt som faktiskt görs.
Om rävar börjar attackera bönders höns. Då skjuter bonden räven. Men vargen ska mot all förmodan få gå var den vill och attackera vad som helst och den gör dessutom större skada än en liten räv.

De där med att koppla en hund de är nog lite lulligt om man är på egen mark i sin skog då behöver du nog inte koppla hunden. Det gäller allmän plats. 

Som jag skrev tidigare så var ju vargen på besök i ett helt nytt område för den men attackera ändå jägarnas jakthund fastän jägarna var i närheten. Så de vargarna som kommer ner hit är inte så väldans skygga.

JonR
4 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Volvo740an skrev:
Om "naturen" skulle få ha sin gång så skulle du få se att vi fick många problem att tänka på. Se bara på ett annat djur som just nu breder ut sig så in i överallt, vildsvinet, agressiva jvlar dessutom.

Vi har smockfullt med vildsvin i skogarna kring mig, ena dagen, inte ett spår efter dom, andra dagen är halva skogen uppbökad, men har aldrig sett till ett enda av dom.. Grannens hund vart dock attackerad av ett vildsvin och det vart några stygn kan jag säga men hunden överlevde som tur var, men som sagt, det var ju grannen som släppte in hunden till ""vildsvinens hem" så inga sura miner från nån för det.. Man måste ju dra en gräns nånstans, när och hur är det värt att döda nåt levande djur för att man själv ska slippa småbekymmer... ALDRIG skulle jag vilja säga!

Om jag visste att det fanns fullt med vargar i skogen och jag hade höns, kossor etc etc. Så skulle jag tycka att det var 100% mitt eget fel om en varg dödade nåt av dom, då har jag ju inte gjort vad jag kunnat för att skydda dom.. Det är ju fortfarande inte vargens fel att den är hungrig och ser ett lätt sätt att skaffa mat på så det är ett väldigt dåligt argument i mitt tycke...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
JonR
4 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Selleen skrev:

JonR skrev:
Tror du på fullaste allvar att en varg kommer döda en unge som står o väntar på skolbussen? Tror du får ta o sluta titta så mycket på överdrivna filmer om vargar..

Hur kan du vara säker på att dom inte gör det? Vargarna är ju rovdjur. Om dom får ont på mat så klart dom tar en 8:a åring vid bussen en morgon? Tänk om det blir just din grabb?
"Den senaste incidenten då en varg dödade en människa hände 1821 men sedan dess har ingen människa blivit attackerad av vargar i Sverige."
En varg tar även ca 50 älgar om året.
vargen är INTE ett klappedjur som kommer hålla sig uppe i norrlands fjäll och inte gå ner till byar för att få mat där

Ja du ser! En människa på nästan 200år... Det måste vara en av dom vanligaste dödsorsakerna, eller vad sägs?smile Men så klart, stadiga argument att döda en varg...
Om man räknar ut det i procent(kommer nog bli promille i detta fall av människor dödade av vargar) men hur som helst jag tror nog att det är större chans att bli träffad av blixten mitt i vintern än att man ska bli dödad av en varg..

Men en sak är säker, fler folk dör i "jaktolyckor" än av varg.. sen får man ju dra sina egna slutsatser om vilka som ska bort från skogen..smile

Senast redigerat av JonR (4 januari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
blacken
4 januari 2010 ·

Volvo740an skrev:

blacken skrev:

Volvo740an skrev:
Om man istället vänder på det, varför skulle man inte få skjuta några vargar? Det handlar bara om några stycken?

Det verkar vara så att dom som är påverkade (glesbydsbor osv) är för att skjuta några vargar. Medans resten som inte vet så mkt är emot det..

Tycker det är bra för att det gynnar djurhållarna..

Man skulle kunna ha så att dom vilda djur som attackera ens tamboskap ska man få knäppa. men låt dom som inte gör det få leva i lugn och ro. En bra och sund kompromiss tycker jag..

Edit:

Det är för övrigt inte jägarnas beslut att man har fått skjuta vargarna så skyll inte på dom..

Ehh? visst är det jägarnas krav att avskjutningen sker, genom deras ihärdiga lobbying om att få göra det. så nog fan är dom "skyldiga" till det alltid..

Jo jag håller med där, det är ju attackeringen som är problemet o jag kan sätta mig in i deras situation, inte kul alls.

Dom kan ju påverka, men dom är ej beslutsfattare väll.

Nyckelordet här är "lobbying" ett mycket kraftfullt instrument vid rätta omständigheterna. Och många beslutsfattare är jägare, så nog finns det fog för att en viss "färgning" i beslutsprocessen föreligger..
Men vargen är inte farlig för människan, inte på den nivån som det påstås att den är. Ta reda på hur många människor i detta land som bevisligen har blivit anfallna och dödade av en varg. Det har förekommit extremt sällsynt att "vilda" vargar har angripit och dödat människor, men det har varit under extrema förhållanden med stor svält för vargen. Liasom om vi (människan) svälter tillräckligt mycket, så börjar vi också att tugga på varandra.
Så en vild varg som har tillgång till sitt normala bytesdjur skiter fullständigt i oss människor, man kan till och med bli kompis med dom om man beteèr sig rätt gentemot dom.
Björn,järv och vildsvin är minst hundra gånger farligare för oss människor att kuta på i skogen än vad en varg är. Och den man mest är rädd för att möta i "skogen", är en annan människa för dom är det farligaste djuret på jorden, speciellt om han kallas för jägare och har en knallpåk i näven, för en del av dom idioterna skjuter på allt som rör sig i bland..

Senast redigerat av blacken (4 januari 2010)

JonR
4 januari 2010 · 3 259 Inlägg

BergsST skrev:
Har man som argument att man ska döda vargar för att dom attackerar djur,manniskor och barn då
borde vi även införa dödsstraff på våldtäktsmän,mördare osv.

finns även varg i skogarna här där jag bor men jag är inte rädd för att gå i skogen med våran lilla hund.
Har man hunden kopplad (som det förövrigt e lag på) så tror jag knappast att vargen vågar el vill närma sig.

Nä låt vargen va och låt naturen ha sin gång.

Precis så resonerar jag med! Vart ska man dra gränsen för när det är nödvändigt att döda en levande varelse bara för att förenkla småsaker för sig själv? Slippa bygga tillräckligt staket, kunna gå med sin lilla hund lös inne i djupa skogen, slippa ha vargsäkra sopptunnor/tänka på vart man gör av ätbara soppor för att försvåra att vargen enkelt hittar man i bebyggelsen, slippa göra vargen rädd för människor.. (Och nej en död varg hjälper nog inte till att göra vargar mer rädda för folk, finns fan så mycket enklare och effektivare sätt) Elhalsband var det någon som föreslog såg jag, inte så dum ide faktiskt!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
blacken
4 januari 2010 ·

spjuthh skrev:

blacken skrev:

spjuthh skrev:
Säga vad man vill om vargjakten, sjlälv är jag helt och hållet för!
Men de var inte de poängen med mitt inlägg var. Utan de som retar mig är att läsa allt skitsnack om jägare och att det alltid är jägarnas hundar som stryker med osv,
själv är jag ingen jägare, men vi ska vara jävligt glada att dom finns, och att dom använder sina hundar till att jaga med! Ingen jävel vill väl ha en älg rätt i framrutan eller något annat vilt! Så nu tycker jag att skitsnacket om jägarna kan upphöra!
Nu kan ni fortsätta med vargdiskussionerna;)

Det är inget "skitsnack" om jägarna utan det är två sidor som vägrar att ge sig så enkelt är det. Att dom skulle vara ansvariga för att det inte krockas med så många älgar i detta land är faktiskt en av jägarnas egna grundlösa skrönor och villfarelser som dom mer än gärna svänger sig med bara för att få sin "hobby" legitimerad, mer än så är det inte.
Jägare har en ganska så snäv syn på sin hobby och dom tål ingen som helst saklig och grundlig kritik till sitt utövande. Så att den del är mer än "putt" på dom är deras eget val..
PS: kommer själv ifrån en jägarfamilj/släkt, så lite "bakom kulisserna" har jag sett..

Man kan se på de hur man vill, men jägarna skall vi enligt mig vara oerhört tacksamma! dom skjuter ju trots allt ca 100000 älgar per år och dom försvinner ju då ifrån vägarna, inte sant?

Lite felaktigt att påstå att 100,000 fler älgar skulle vistas på våra väger för den sakens skull, skulle till och med säga rent skitsnack. Men om folk i sin tur började att köra som man ska, så skulle viltolyckrna minska avsevärt mer än om jägarna knäppte en drös med älg..

Senast redigerat av blacken (4 januari 2010)

JonR
4 januari 2010 · 3 259 Inlägg

blacken skrev:
Lite felaktigt att påstå att 100,000 fler älgar skulle vistas på våra väger för den sakens skull, skulle till och med säga rent skitsnack. Men om folk i sin tur började att köra som man ska, så skulle viltolyckrna minska avsevärt mer än om jägarna knäppte en drös med älg..

Ne skjut älgarna så kan man sitta o sova bakom ratten istället.. det är ju mycket enklare!rolllol

Ne men ha ihjäl alla skolbarn så vi slipper köra på dom när vi åker förbi en skolgård i 60km/h fast det är 30km/h där! Ungefär lika vettigt argument som att döda älgar för att vi ska slippa köra på dom...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Brink88 President över Brinkland
4 januari 2010 · 465 Inlägg

JonR skrev:

Selleen skrev:

JonR skrev:
Tror du på fullaste allvar att en varg kommer döda en unge som står o väntar på skolbussen? Tror du får ta o sluta titta så mycket på överdrivna filmer om vargar..

Hur kan du vara säker på att dom inte gör det? Vargarna är ju rovdjur. Om dom får ont på mat så klart dom tar en 8:a åring vid bussen en morgon? Tänk om det blir just din grabb?
"Den senaste incidenten då en varg dödade en människa hände 1821 men sedan dess har ingen människa blivit attackerad av vargar i Sverige."
En varg tar även ca 50 älgar om året.
vargen är INTE ett klappedjur som kommer hålla sig uppe i norrlands fjäll och inte gå ner till byar för att få mat där

Ja du ser! En människa på nästan 200år... Det måste vara en av dom vanligaste dödsorsakerna, eller vad sägs?smile Men så klart, stadiga argument att döda en varg...
Om man räknar ut det i procent(kommer nog bli promille i detta fall av människor dödade av vargar) men hur som helst jag tror nog att det är större chans att bli träffad av blixten mitt i vintern än att man ska bli dödad av en varg..

Men en sak är säker, fler folk dör i "jaktolyckor" än av varg.. sen får man ju dra sina egna slutsatser om vilka som ska bort från skogen..smile

den vargen för 200 år sedan tog inte bara en människa, utan dödade ett 10tal och skadade 15,

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Remiss
4 januari 2010 · 1 339 Inlägg

JonR skrev:

Volvo740an skrev:
Om "naturen" skulle få ha sin gång så skulle du få se att vi fick många problem att tänka på. Se bara på ett annat djur som just nu breder ut sig så in i överallt, vildsvinet, agressiva jvlar dessutom.

Vi har smockfullt med vildsvin i skogarna kring mig, ena dagen, inte ett spår efter dom, andra dagen är halva skogen uppbökad, men har aldrig sett till ett enda av dom.. Grannens hund vart dock attackerad av ett vildsvin och det vart några stygn kan jag säga men hunden överlevde som tur var, men som sagt, det var ju grannen som släppte in hunden till ""vildsvinens hem" så inga sura miner från nån för det.. Man måste ju dra en gräns nånstans, när och hur är det värt att döda nåt levande djur för att man själv ska slippa småbekymmer... ALDRIG skulle jag vilja säga!

Om jag visste att det fanns fullt med vargar i skogen och jag hade höns, kossor etc etc. Så skulle jag tycka att det var 100% mitt eget fel om en varg dödade nåt av dom, då har jag ju inte gjort vad jag kunnat för att skydda dom.. Det är ju fortfarande inte vargens fel att den är hungrig och ser ett lätt sätt att skaffa mat på så det är ett väldigt dåligt argument i mitt tycke...

MVH/Jon

Vänta nu, är du vegetarian? Vad väljer man, skjuta djur-äta dom och samtidigt lösa bekymmer eller Slakta-äta uppfödda djur på gården?

Nu är vi inne på en helt annan diskussion tycker jag..

Glöm inte bort att det är fasiken inte så lätt att skydda alla sorters djur till 100 % heller!

kiglezi Avstängd
4 januari 2010 · 1 Inlägg

Ja, och vilket ju praktiskt taget var en varg som växt upp bland människor och som man sedan valde att släppa ut i det vilda. Den saknade ju naturliga instinkter att jaga rådjur/älg och dessutom hade den ingen skygghet/rädsla för människor. Kan ju knappat jämföras med dom vilda vargar vi har idag.

Fattar inte att folk fortfarande orkar dra upp en händelse som inträffade 1821 med en tam-varg och lägga fram det som någon sorts konkret bevis. Skulle vara vettigare om någon ta fram lite fakta på varför vargen skulle utgöra ett hot mot oss människor idag.

Med tanke på hur pass stora populationer av varg det finns i gammla Östeuropa så borde ett par personer strycka med varje år tycker man, men verkar ju tydligen inte hända, man kan ju undra varför-

Toyota Celsior "Japanen" (1990)
JonR
4 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Volvo740an skrev:
Vänta nu, är du vegetarian? Vad väljer man, skjuta djur-äta dom och samtidigt lösa bekymmer eller Slakta-äta uppfödda djur på gården?

Nu är vi inne på en helt annan diskussion tycker jag..

Glöm inte bort att det är fasiken inte så lätt att skydda alla sorters djur till 100 % heller!

Nej jag är ingen vegetarian, så som jag ser det så löser man inte ett enda problem genom att skjuta älgar, vargar eller nåt annat djur som lever fritt. Har man ett problem så löser man det på bästa tänkbara sätt, inte genom att ta livet av en annan varelse..

Skydda nåt till 100% kan ibland vara svårt, men jag skulle nog vilja påstå att om jag hade en hage med kossor tex så skulle jag kunna göra den 99,99% vargsäker med inte allt för stora medel...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
blacken
4 januari 2010 ·

Brink88 skrev:

JonR skrev:

Selleen skrev:

Hur kan du vara säker på att dom inte gör det? Vargarna är ju rovdjur. Om dom får ont på mat så klart dom tar en 8:a åring vid bussen en morgon? Tänk om det blir just din grabb?
"Den senaste incidenten då en varg dödade en människa hände 1821 men sedan dess har ingen människa blivit attackerad av vargar i Sverige."
En varg tar även ca 50 älgar om året.
vargen är INTE ett klappedjur som kommer hålla sig uppe i norrlands fjäll och inte gå ner till byar för att få mat där

Ja du ser! En människa på nästan 200år... Det måste vara en av dom vanligaste dödsorsakerna, eller vad sägs?smile Men så klart, stadiga argument att döda en varg...
Om man räknar ut det i procent(kommer nog bli promille i detta fall av människor dödade av vargar) men hur som helst jag tror nog att det är större chans att bli träffad av blixten mitt i vintern än att man ska bli dödad av en varg..

Men en sak är säker, fler folk dör i "jaktolyckor" än av varg.. sen får man ju dra sina egna slutsatser om vilka som ska bort från skogen..smile

den vargen för 200 år sedan tog inte bara en människa, utan dödade ett 10tal och skadade 15,

En varg som dödade ett tiotal? nä det köper jag inte, för vargen jagar i flock. Dessutom så är det garanterat en massa "folkmunsfakta" som ligger bakom..

JonR
4 januari 2010 · 3 259 Inlägg

Brink88 skrev:

JonR skrev:

Selleen skrev:

Hur kan du vara säker på att dom inte gör det? Vargarna är ju rovdjur. Om dom får ont på mat så klart dom tar en 8:a åring vid bussen en morgon? Tänk om det blir just din grabb?
"Den senaste incidenten då en varg dödade en människa hände 1821 men sedan dess har ingen människa blivit attackerad av vargar i Sverige."
En varg tar även ca 50 älgar om året.
vargen är INTE ett klappedjur som kommer hålla sig uppe i norrlands fjäll och inte gå ner till byar för att få mat där

Ja du ser! En människa på nästan 200år... Det måste vara en av dom vanligaste dödsorsakerna, eller vad sägs?smile Men så klart, stadiga argument att döda en varg...
Om man räknar ut det i procent(kommer nog bli promille i detta fall av människor dödade av vargar) men hur som helst jag tror nog att det är större chans att bli träffad av blixten mitt i vintern än att man ska bli dödad av en varg..

Men en sak är säker, fler folk dör i "jaktolyckor" än av varg.. sen får man ju dra sina egna slutsatser om vilka som ska bort från skogen..smile

den vargen för 200 år sedan tog inte bara en människa, utan dödade ett 10tal och skadade 15,

Okej det visste jag inte, men jag tvivlar ju på att det var helt utan anledning och utan vettig förklaring... Eftersom det har hänt en gång på nästan 200år.. Det jag menar är att man kan få vilken stor tamhund som helst att döda 20 människor på fläcken utan att blinka, men det finns ju en historia och anledning bakom det om det nu skulle inträffa.. Så att grunda sitt varghat på en sådan händelse köper jag inte..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Iam2fast4U
4 januari 2010 · 1 534 Inlägg

Vargjakt = bullshit

BMW E34 "538" (1990)
loudness
4 januari 2010 · 4 554 Inlägg

viktigast med jakten är att dom inte ska bli för många så dom slår ut andra arter tex älg som är huvudfödan för även om de finns 10000 vargar i andra länder på mindre yta osv så har inte älgen återhämtat sig än nog för att klara en stark vargstam i sverige. så de enda som behövs är att låta vargen föröka sig långsammare så andra djur hinner anpassa sig. då kan man även undra varför man skjuter älg istället men dom har väl minskat rejält på kvoterna eftersom den har minskat sen vargen kom in som hot mot älgen



btw jag hade gjort vad som helst för att läsa nyheten om tex blondinbellas hund uppäten av varg:D

spjuthh
4 januari 2010 · 7 Inlägg

blacken skrev:

spjuthh skrev:

blacken skrev:

Det är inget "skitsnack" om jägarna utan det är två sidor som vägrar att ge sig så enkelt är det. Att dom skulle vara ansvariga för att det inte krockas med så många älgar i detta land är faktiskt en av jägarnas egna grundlösa skrönor och villfarelser som dom mer än gärna svänger sig med bara för att få sin "hobby" legitimerad, mer än så är det inte.
Jägare har en ganska så snäv syn på sin hobby och dom tål ingen som helst saklig och grundlig kritik till sitt utövande. Så att den del är mer än "putt" på dom är deras eget val..
PS: kommer själv ifrån en jägarfamilj/släkt, så lite "bakom kulisserna" har jag sett..

Man kan se på de hur man vill, men jägarna skall vi enligt mig vara oerhört tacksamma! dom skjuter ju trots allt ca 100000 älgar per år och dom försvinner ju då ifrån vägarna, inte sant?

Lite felaktigt att påstå att 100,000 fler älgar skulle vistas på våra väger för den sakens skull, skulle till och med säga rent skitsnack. Men om folk i sin tur började att köra som man ska, så skulle viltolyckrna minska avsevärt mer än om jägarna knäppte en drös med älg..

Men nu menade jag inte att de 100 000 älgarna skulle vara ute på vägen och gå runt hela tiden heller utan jag menar att det måste göra nån slags skillnad! och jag menar inte bara jägarnas avverkning bland älgarna utan även alla andra slags djur.. mitt argument hade inte heller ett skit med hur folk kan slarva i trafik mm, utan jag menar bara det att jägarna är ett måste! om dom skulle sluta jaga i 10 år vete fan hur de skulle se ut ..

Jag läste förresten nån stans att de skulle behöva va ca 2000 vargar för att vi skulle få en stam som var bra iordning och klarar sig från inavel, jag anser de då vara bra gjort att dom tar bort de dåliga nu för att undvika totalkaos på väg till den stammen, vi hade t.ex. en varg för ett tag sen som var parad men nån hund.. dom påstod då att en sån varg kan bli mycket farligare än andra, vilket jag tror kan vara rimligt då hundar kan bli galna om dom paras med fel ras..

och sen det där med hur vida dom går in bland samhällen och så vidare är ju antagligen i en jätteliten skala ( EFTERSOM att vi har så jäkla lite varg än så länge) en kompis som är snickare har själv haft vargspår upp på sin egna uteplats, vilket är bekräftat var vargspår, så det händer ju att dom går nära in på, säkert väldigt väldigt sällsynt men för att vara så lite varg i sverige kan det bli fler när vi får fler varg..

Jag är inte als emot att ha varg i sverige så utan det måste bara hållas iordning, som med alla andra djur.. jag kan då aldrig begripa uppståndelsen just kring varg..

FÖR VARGJAKT, EMOT UTROTNING! folk måste se skillnaden och inte bli så jävla upprörda för att folk håller ordning...

blacken
4 januari 2010 ·

loudness skrev:
viktigast med jakten är att dom inte ska bli för många så dom slår ut andra arter tex älg som är huvudfödan för även om de finns 10000 vargar i andra länder på mindre yta osv så har inte älgen återhämtat sig än nog för att klara en stark vargstam i sverige. så de enda som behövs är att låta vargen föröka sig långsammare så andra djur hinner anpassa sig. då kan man även undra varför man skjuter älg istället men dom har väl minskat rejält på kvoterna eftersom den har minskat sen vargen kom in som hot mot älgen



btw jag hade gjort vad som helst för att läsa nyheten om tex blondinbellas hund uppäten av varg:D

Nää det köper jag inte, naturen klarar av en sådan "varg anstormning" mycket bättre än vad en del tror. Utan det är helt enkelt varghatarnas/jägarnas "huvudargument" för att få fortsätta att döda varg och andra djur som ligger bakom en sådan "filosofi". För om vi tillät varg och andra rovdjur (naturliga predatorer) att existera på ett normalt sätt, så skulle jägarna inte få skjuta så mycket som dom vill av djurstammen..

FÖR VARGJAKT, EMOT UTROTNING! folk måste se skillnaden och inte bli så jävla upprörda för att folk håller ordning...

Försök för Guds skull inse en sak, att naturen klarar av att "hålla iordning"  på dom olika djurarterna och deras livsvillkor miljarders miljarder gånger mer och bättre än vad vi människor kan..

Senast redigerat av blacken (4 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang