Vargjakten, vad tycker du?

Muttley
5 januari 2010 ·

blacken skrev:

tkd_rille skrev:

JonR skrev:
Jägarna borde skaffa sig en sundare hobby, där inget dödande ingår, det är inte sunt för någon oavsett hur tuff man nu ska försöka vara inför kompisarna(för övrigt jättetufft att skjuta ett djur på 50 meters håll med en bössa) Jag har aldrig förstått poängen med att döda ett djur förövrigt.. mår man bättre av det? Är det manligt att på det fegaste tänkbara sättet döda en annan varelse?

MVH/Jon

Tror du att de går ut på en lek?. Därför de seriösa jägarna jagar?  Om jägarna inte hade skötit ett enda djur i skogen hade vi haft mer vilt även i våra samhällen. Älgarna skiter totalt i dig som människa om de vill helt enkelt.

De är liksom deras hobby och "jobb"  Enligt mig finns de inte större manlighet med att leka runt med en bil på allmän plats.  Men jag är bilintresserad ändå.

Folk tycker ju olika och de är bra men dessa förbannade djurvänner går faktiskt över gränsen när de hotar jägarna att de ska snitta upp deras fru och barn.

För detta är INTE jägarnas beslut. hade de fått ett nej hade de varit mer straffbart att skjuta en varg än att mörda ett barn som vi har reglerna i sverige.


Var du vegetarian eller medlem i djurens rätt ?

Nu så tar vi det lilla lugna va? många sk "jägare" tar inte sin roll eller "yrke" på riktigt allvar, utan ser det mera som en "lek" eller förströelse, få jägare är berättigade att få kallas för äkta jägare med ett sant hjärta för vad dom gör. Och måste man skjuta så är minst lika roligt att skjuta på en bana eller dylikt, man behöver inte döda för att uppskatta skyttesporten.
dessutom att kalla det för jakt är lite magstarkt med tanke på vapnens kapacitet idag, liksom om man går till det värsta som finns i dag så är det fullt möjligt att nedlägga ett byte på en 2 till 3 kilometers (50 cal har den räckvidden) håll. Utan det är snarare att betrakta som en avrättning i stället..

Jag tar de lugnt men folk tar de på för stort allvar, finns värre problem. Finns djur som är mer utrotningshotade mm.
Men som i alla sorters roller så finns de ju lekmän. Ser vi exakt överallt ju. Men de är ju tyvärr troligen de jägarna som tar rollen på allvar som har drabbats av dessa "djurvänner"

blacken
5 januari 2010 ·

tkd_rille skrev:

blacken skrev:

tkd_rille skrev:
Tror du att de går ut på en lek?. Därför de seriösa jägarna jagar?  Om jägarna inte hade skötit ett enda djur i skogen hade vi haft mer vilt även i våra samhällen. Älgarna skiter totalt i dig som människa om de vill helt enkelt.

De är liksom deras hobby och "jobb"  Enligt mig finns de inte större manlighet med att leka runt med en bil på allmän plats.  Men jag är bilintresserad ändå.

Folk tycker ju olika och de är bra men dessa förbannade djurvänner går faktiskt över gränsen när de hotar jägarna att de ska snitta upp deras fru och barn.

För detta är INTE jägarnas beslut. hade de fått ett nej hade de varit mer straffbart att skjuta en varg än att mörda ett barn som vi har reglerna i sverige.


Var du vegetarian eller medlem i djurens rätt ?

Nu så tar vi det lilla lugna va? många sk "jägare" tar inte sin roll eller "yrke" på riktigt allvar, utan ser det mera som en "lek" eller förströelse, få jägare är berättigade att få kallas för äkta jägare med ett sant hjärta för vad dom gör. Och måste man skjuta så är minst lika roligt att skjuta på en bana eller dylikt, man behöver inte döda för att uppskatta skyttesporten.
dessutom att kalla det för jakt är lite magstarkt med tanke på vapnens kapacitet idag, liksom om man går till det värsta som finns i dag så är det fullt möjligt att nedlägga ett byte på en 2 till 3 kilometers (50 cal har den räckvidden) håll. Utan det är snarare att betrakta som en avrättning i stället..

Jag tar de lugnt men folk tar de på för stort allvar, finns värre problem. Finns djur som är mer utrotningshotade mm.
Men som i alla sorters roller så finns de ju lekmän. Ser vi exakt överallt ju. Men de är ju tyvärr troligen de jägarna som tar rollen på allvar som har drabbats av dessa "djurvänner"

Njaa statistiskt sett så är det inte dom seriösa jägarna som drabbats av dom andra puckskallarna i det andra "lägret",  för få jägare är att anse som riktiga jägare, Majoriteten av dom övriga är som bäst "glad amatör" och som sämst "riktigt klantarsle". Så statistiskt sett så är det en försvinnande liten chans att en seriös och duktig (riktig) jägare skulle ha fått ett hotsamtal i från muppskallarna..

Senast redigerat av blacken (5 januari 2010)

s12 Nissan Gazelle
5 januari 2010 · 1 460 Inlägg

jag tycker att de e helt sjukt att skjuta varg , de finns inte många av dom här i Sverige , dom i norr tycker att de e för mycket med varg där uppe , men då kan dom resa söder i Sverige å se hur mycket varg vi har här , jag äter kött å de e gott , de borde finnas begränsningar att skjuta djur , jag gillar inte jägare å de står jag för

Nissan Silvia
Sushikocken Sleeper
5 januari 2010 · 3 084 Inlägg

Tycker det är helt jävla sjukt att dem bråkar om att en vargjävel för mycket blitt skjuten... bara inavlat skit så snart dör dem ändå.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
xXSammy
5 januari 2010 · 6 589 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Tycker det börjar bli överbefolkat i Stockholm, kanske ska ta en bössa å skjuta av nåra? smile

Win.

Är emot jakten

De/Dem
Performance_ Förjaevle Brao
5 januari 2010 · 555 Inlägg

Nej fy fan bort me vargen !!!! här i värmland ska vi ha hur mycke varg som helst å vill vi skjuta vargar då e de så synd om vargen......
Men så fort dom vandrar mot stockholm eller skåne , ja då ska dom skjutas !!!   Ingen som bryr som om dom tar våra tamdjur och hundar mm..... fanns en anledning till att vargen utrotades från sveriges skogar för länge sen = den gjorde mer skada än nytta.......

Lue
5 januari 2010 · 34 Inlägg

Offtopic . Ni som är emot jakt över huvudtaget...

På 5 år har de skjötits ca 700 000 Rådjur, 50 000 trafikskadade och 50 000 självdöda.

Hade inte jägarna skjötit dem där 700 000 rådjuren räknade Naturvårdsverket med ca 2.5 Miljoner rådjur hade kommit till världen.. Utan jakt kan vi sänka hastigheterna till 40 på vägarna och ta bort viltförsäkringen.

Som sagt innan, vi har klarat oss i över 100 år utan varg.

Senast redigerat av Lue (5 januari 2010)

Navkapsel
5 januari 2010 · 4 637 Inlägg

löses inavel med färre djur?
12000 jägare i skogen första jaktdagen och en varg för mkt som sköts, tydligen manligt att döda varg...

Senast redigerat av EmilHammarlund (5 januari 2010)

Lue
5 januari 2010 · 34 Inlägg

Dessutom att kalla det för jakt är lite magstarkt med tanke på vapnens kapacitet idag, liksom om man går till det värsta som finns i dag så är det fullt möjligt att nedlägga ett byte på en 2 till 3 kilometers (50 cal har den räckvidden) håll. Utan det är snarare att betrakta som en avrättning i stället..

Det är inte lovligt att ens Licensbelägga en 50 Cal för Svensk Jakt! smile

Performance_ Förjaevle Brao
5 januari 2010 · 555 Inlägg

Lue skrev:

Dessutom att kalla det för jakt är lite magstarkt med tanke på vapnens kapacitet idag, liksom om man går till det värsta som finns i dag så är det fullt möjligt att nedlägga ett byte på en 2 till 3 kilometers (50 cal har den räckvidden) håll. Utan det är snarare att betrakta som en avrättning i stället..

Det är inte lovligt att ens Licensbelägga en 50 Cal för Svensk Jakt! smile

Inte många som äger en heller lol

Senast redigerat av Performance_ (5 januari 2010)

Lue
5 januari 2010 · 34 Inlägg

Performance_ skrev:

Lue skrev:

Dessutom att kalla det för jakt är lite magstarkt med tanke på vapnens kapacitet idag, liksom om man går till det värsta som finns i dag så är det fullt möjligt att nedlägga ett byte på en 2 till 3 kilometers (50 cal har den räckvidden) håll. Utan det är snarare att betrakta som en avrättning i stället..

Det är inte lovligt att ens Licensbelägga en 50 Cal för Svensk Jakt! smile

Inte många som äger en heller lol

Tror inte ens svenska millitären innehar!

blacken
5 januari 2010 ·

Lue skrev:

Dessutom att kalla det för jakt är lite magstarkt med tanke på vapnens kapacitet idag, liksom om man går till det värsta som finns i dag så är det fullt möjligt att nedlägga ett byte på en 2 till 3 kilometers (50 cal har den räckvidden) håll. Utan det är snarare att betrakta som en avrättning i stället..

Det är inte lovligt att ens Licensbelägga en 50 Cal för Svensk Jakt! smile

Jodå, kan du bara "styrka behov" big_smile så får du licens för den, det är bara en tidsfråga innan en jägare går iland med det. och "klenare" kalibrar har även dom en ganska så hyfsad räckvidd dom också, så runt en kilometer är ingen omöjlighet att fälla ett byte på.

Tror inte ens svenska millitären innehar!

Jopp! Barret m 107 "50" cal har dom "drösvis" av..http://www.youtube.com/watch?v=TWJp14tkBlU
men som tidigare sagts det är ytterligheten av räckvidd och kanske inte det det vanligaste valet av jakt puffra, men dom finns dom som har ännu längre räckvidd..


På 5 år har de skjötits ca 700 000 Rådjur, 50 000 trafikskadade och 50 000 självdöda.

Hade inte jägarna skjötit dem där 700 000 rådjuren räknade Naturvårdsverket med ca 2.5 Miljoner rådjur hade kommit till världen.. Utan jakt kan vi sänka hastigheterna till 40 på vägarna och ta bort viltförsäkringen.

Som sagt innan, vi har klarat oss i över 100 år utan varg.

Lite skröna över den statistiken, lite tillrättalagd för jägarnas behov, och glöm ej heller bort att rådjuret inte är ett av våra "originaldjur" heller utan är inplanterad på senare tid. liksom vi klarade oss i tusentals år innan rådjuret inplanterades här av rikefolk som ville ha ett sjysst villebråd.
Lägg sedan till att vi har avlägsnat alla predatorer som skulle hålla en rådjursstam på en acceptabel nivå..

Senast redigerat av blacken (5 januari 2010)

blacken
5 januari 2010 ·

Performance_ skrev:
Nej fy fan bort me vargen !!!! här i värmland ska vi ha hur mycke varg som helst å vill vi skjuta vargar då e de så synd om vargen......
Men så fort dom vandrar mot stockholm eller skåne , ja då ska dom skjutas !!!   Ingen som bryr som om dom tar våra tamdjur och hundar mm..... fanns en anledning till att vargen utrotades från sveriges skogar för länge sen = den gjorde mer skada än nytta.......

Låter som det är "lite" okunskap om vargar där,, bara "lite" hmm
http://www.vargen.de/vargar.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg#Folktro

pukan2
5 januari 2010 · 3 182 Inlägg

tycker att det är lite mycket folk här i hagsäta får dra fram hagelbrakaren o skuta några så kanske det blir bättre sen.

Lue
5 januari 2010 · 34 Inlägg

Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.

LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären

Och du tog bort offtopic :>

Senast redigerat av Lue (5 januari 2010)

Navkapsel
5 januari 2010 · 4 637 Inlägg

blacken skrev:

Lue skrev:

Dessutom att kalla det för jakt är lite magstarkt med tanke på vapnens kapacitet idag, liksom om man går till det värsta som finns i dag så är det fullt möjligt att nedlägga ett byte på en 2 till 3 kilometers (50 cal har den räckvidden) håll. Utan det är snarare att betrakta som en avrättning i stället..

Det är inte lovligt att ens Licensbelägga en 50 Cal för Svensk Jakt! smile

Jodå, kan du bara "styrka behov" big_smile så får du licens för den, det är bara en tidsfråga innan en jägare går iland med det. och "klenare" kalibrar har även dom en ganska så hyfsad räckvidd dom också, så runt en kilometer är ingen omöjlighet att fälla ett byte på.

Tror inte ens svenska millitären innehar!

Jopp! Barret m 107 "50" cal har dom "drösvis" av..http://www.youtube.com/watch?v=TWJp14tkBlU
men som tidigare sagts det är ytterligheten av räckvidd och kanske inte det det vanligaste valet av jakt puffra, men dom finns dom som har ännu längre räckvidd..


På 5 år har de skjötits ca 700 000 Rådjur, 50 000 trafikskadade och 50 000 självdöda.

Hade inte jägarna skjötit dem där 700 000 rådjuren räknade Naturvårdsverket med ca 2.5 Miljoner rådjur hade kommit till världen.. Utan jakt kan vi sänka hastigheterna till 40 på vägarna och ta bort viltförsäkringen.

Som sagt innan, vi har klarat oss i över 100 år utan varg.

Lite skröna över den statistiken, lite tillrättalagd för jägarnas behov, och glöm ej heller bort att rådjuret inte är ett av våra "originaldjur" heller utan är inplanterad på senare tid. liksom vi klarade oss i tusentals år innan rådjuret inplanterades här av rikefolk som ville ha ett sjysst villebråd.
Lägg sedan till att vi har avlägsnat alla predatorer som skulle hålla en rådjursstam på en acceptabel nivå..

Jag tror inte att folk syftar på Skansen i denna tråd...

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

Lue
5 januari 2010 · 34 Inlägg

"I Skandinavien har arten förekommit sedan den senaste istiden (cirka 10 000 år sedan) men bestånden har varierat kraftigt i storlek och rådjuret har åtminstone i Sverige och Norge passerat minst en flaskhals (då arten varit i det närmaste utrotad). "

"liksom vi klarade oss i tusentals år innan rådjuret inplanterades här av rikefolk som ville ha ett sjysst villebråd"..

Vad var människorna rika på sen den senaste istiden?. Vatten och långa naglar?

endorfinslaven
5 januari 2010 · 671 Inlägg

JAG ÄR FISKARE
Jag accepterar att överfiske med spö tar kål på bestånden i våra vatten.
Därför släpper jag tillbaks all fisk jag fångar och kör utan hulling på kroken.
Trots att jag tycker färskfångad fisk är sagolikt gott !

Jägare vill fortsätta jaga och använder bara löjliga argument tagna ur luften
Jägarnas åsikter baseras på TYCK TRO KÄNN !
Dom håller inte på med seriös forskning !
Varför finns det bara riktigt storvuxna älgar STOROXAR i SAREK ?
Kan det bero på jaktförbudet.........
Av samma anledning finns det bara stor fisk i fiskevatten med regler som förbjuder att man avlivar fisken.

Det handlar om att beskatta räntan och inte kapitalet för ett hållbart EKOSYSTEM.

Performance_ Förjaevle Brao
5 januari 2010 · 555 Inlägg

Största tillåtna kaliber för jakt i sverige har jag för mig är 9.3 - 62 , så nej en 50cal får du troligtvis INTE jaga med....lite osäker på vad 50cal blir omräknat till svenskt kalibermått.

Performance_ Förjaevle Brao
6 januari 2010 · 555 Inlägg

blacken skrev:

Performance_ skrev:
Nej fy fan bort me vargen !!!! här i värmland ska vi ha hur mycke varg som helst å vill vi skjuta vargar då e de så synd om vargen......
Men så fort dom vandrar mot stockholm eller skåne , ja då ska dom skjutas !!!   Ingen som bryr som om dom tar våra tamdjur och hundar mm..... fanns en anledning till att vargen utrotades från sveriges skogar för länge sen = den gjorde mer skada än nytta.......

Låter som det är "lite" okunskap om vargar där,, bara "lite" hmm
http://www.vargen.de/vargar.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg#Folktro

Nej , är ingen vargexpert , men ska de finnas varg så ska de inplanteras i hela Sverige , sätt ut lite varg i södra Sverige och Stockholmsområdet så får vi se vad som händer....... cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang