Vargjakten, vad tycker du?

kicker_simon DJ SiMON "JOREQ"
6 januari 2010 · 61 Inlägg

jävla vilken uppståndelse, far min har skötit vargar sedan jag var liten för de var så satans många runt gården

volvo 740 racing
blacken
6 januari 2010 ·

Performance_ skrev:

blacken skrev:

Performance_ skrev:
Nej fy fan bort me vargen !!!! här i värmland ska vi ha hur mycke varg som helst å vill vi skjuta vargar då e de så synd om vargen......
Men så fort dom vandrar mot stockholm eller skåne , ja då ska dom skjutas !!!   Ingen som bryr som om dom tar våra tamdjur och hundar mm..... fanns en anledning till att vargen utrotades från sveriges skogar för länge sen = den gjorde mer skada än nytta.......

Låter som det är "lite" okunskap om vargar där,, bara "lite" hmm
http://www.vargen.de/vargar.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg#Folktro

Nej , är ingen vargexpert , men ska de finnas varg så ska de inplanteras i hela Sverige , sätt ut lite varg i södra Sverige och Stockholmsområdet så får vi se vad som händer....... cool

Det behövs inte, dom vandrar själva in i från Finland och Ryssland som dom nuvarande har gjort..

blacken
6 januari 2010 ·

Lue skrev:
Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.

LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären

Och du tog bort offtopic :>

Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+

"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?

Performance_ Förjaevle Brao
6 januari 2010 · 555 Inlägg

blacken skrev:

Lue skrev:
Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.

LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären

Och du tog bort offtopic :>

Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+

"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?

Kan nå betydligt längre vid rätt skjutvinkel......

FreddeLi Studerande maskiningenjör
6 januari 2010 · 1 903 Inlägg

nu har jag inte läst igenom hela tråden så det kan hända att någon redan skrivit det här men tänkte ändå ge min syn på saken.

till att börja med så är jag av den åsikten att ALLA som bor på dom sydligare breddgraderna (inklusive mig själv) och inte berörs ett dugg av vargen har egentligen inte rätt att yttra sig angående om det är rätt eller fel med vargjakten. visst man får väl göra undantag för dem som blev berörda av den/de varg/vargar som vandrat neråt i landet och på sin väg rivit och dödat tamdjur.

och för det andra så kan man ganska snabbt dementera rycktena om att jägare skulle vara blodtörstiga mördare, klart fasen det finns rötägg även i jägarkåren precis som det finns rötägg i alla andra delar av samhället. och klart att det blir konflikter och folk blir förbannade då dessa rötägg ger sig ut på vargjakt och lyckas skadeskjuta ca 20% av alla påskjutna djur. är dock inte helt säker på denna siffra då jag hörde det på radion i all hast men minns så mycket att det låg runt 20%. så får det inte gå till, det är ingen jävla vilda västern. ska det jagas ska det skötas snyggt och seriöst!

och sist men inte minst så vill jag hålla med alla er som tidigare skrivit att ger man sig in i leken får man leken tåla, alltså jagar man med jakthund så får man räkna med att skogens djur kan ge sig på hunden.
kan även tillägga för er som inte visste det att den boskapsägare eller bonde eller vad ni nu vill kalla det får full ersättning för sitt dödade djur från länsstyrelsen.

kan dra ett exempel från när vargen var här nere i blekinge och härjade en halvmil från där jag bor. fårägare som fick sina får rivna och dödade fick MER ersättning från länsstyrelsen än vad han fått om han skickat fåren på slakt.

men på frågan om vargjakten är rätt eller inte vill jag vara neutral, både för att det inte berör mig i någon större utsträckning och att jag går efter principen att inte yttra mig om sånt jag inte är helt påläst om.

MVH Fredrik

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (6 januari 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Normark
6 januari 2010 · 558 Inlägg

tycker de är rätt att skjuta av dom. har haft en del problem med rivna får och att dom har spungit förbi på gårn! och då våra hundar springer löst så är de inte så kul att ha dom i närheten. och att alla som sitter i söder och ska klaga på jakten har ju inte en aning vilken skada dom gör för folk när dom knäpper boskap och tamdjur.
men det är bara min åsikt:)

TS_quattro fyrkrafsare
6 januari 2010 · 1 443 Inlägg

blacken skrev:

Lue skrev:
Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.

LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären

Och du tog bort offtopic :>

Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+

"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?

Jaha... Och vad i hela friden har en viss kalibers teoretiska räckvidd att göra med hur användbar den är?
Visst, med idealisk vinkel kan man säkert slunga iväg en .308 winchester (7,62x51) kula 3 kilometer men vad träffar man på det avståndet? Ett höghus? Vet man inget om praktiskt skytte tycker jag nog man ska ta det lugnt med sina uttalanden, teori är en sak praktik något helt annat. För övrigt, vad skulle det finnas för praktiskt användningsområde för t.ex .458 H&H eller .50 kalibrar vid jakt i sverige? Man vill ju helst ha med sig lite mer hem än några tomma skinnslamsor...

Har kollat tråden lite till och från via mobilen när jag var på jobbet och vissa inlägg är ju mer än skrattretande.
Visst, det finns rötägg inom jägarkåren liksom det finns det inom t.ex de som är bilintresserade som tävlingskör på allmän väg och riskerar både sina egna och andras liv, men kan man pga detta säga att ALLA som är bilintresserade gör så?
Det enda vi som försöker vara ordentliga kan göra är att föregå med gott exempel, jag känner personligen inga så kallade rötägg häromkring och jag har jagat aktivt i över 15 år, men av någon anledning lever en gammal bild kvar av fulla älgjägare som skjuter på allt som rör sig och avslutar dagen med att skjuta en ko i en hage nånstans. De som lever nära skogen och vistas mycket i den har god överblick på hur stora stammar av olika vilt det finns samt hur mycket beskattning den klarar av och vilka individer som är lämpliga att spara eller skjuta.
"Helg-jägarna" utgör i så fall ett större problem och hot mot viltstammarna, detta är ofta män i 55-60 års åldern som bor i stan och har börjat jaga på äldre dar eftersom ungarna har flyttat hemifrån och de blivit för gamla för att spela fotboll med grabbarna. Dessa "jägare" har sällan någon känsla för vad som bör sparas/skjutas och dammar således på vad som helst av rätt art som hamnar i kikarsiktet därför att nu har de jävlar tagit en vecka ledigt och betalat arrende så nu ska det bli åka av. Min spontana tanke är att de lämpligen borde se sig om efter en annan hobby och överlåta sin plats i jaktlaget till någon som tillför istället för förstör, men nog om dem.
Kanske ni kör på en älg någon gång i framtiden som haltar därifrån på tre ben och polisen skickar dit en eftersökspatrull. Ja det är en jägare som tar hand om eftersöket, tro inte att morske farbror blå drar upp sin Sig-Sauer och ger sig iväg in efter älgen bland träd, ris, mörker och jävelskap. De som går eftersök på trafikskadat vilt gör det ideellt och får med väldigt få undantag ingen ersättning för att släpa med sig hund och bössa ut för att leta rätt på ett trafikskadat vilt för att göra slut på dess lidande mitt i natten (ja, de flesta viltolyckor sker i skymning och eftersöket sker således på natten).

Och så har vi detdär med hundarna. Tidigare har det inte funnits någon laglig möjlighet att freda sin hund mot vissa rovdjursangrepp (lo, varg och järv) vilket dock har ändrats nu, om det inte finns något annat sätt att stoppa angreppet t.ex skrika och gapa, skjuta varningsskott etc så får man helt enkelt skjuta det angripande djuret, dock så inleds alltid en utredning om jaktbrott om detta sker så man måste kunna bevisa att det inte fanns något annat sätt om man går så långt som att skjuta.

Någon påstod även att man inte får ha hunden lös i skog och mark därför att det var "allmän plats" detta är inte sant. Hundar (och katter för den delen) får inte vara lösa så att de kan antas störa vilt från förste mars till 31 juli med undantag för eftersök på t.ex vildsvin eller trafikskadat vilt, resten av året får hundar vara lösa i skogen dock så är du som hundägare alltid ansvarig för eventuell skada på annans egendom som din hund orsakar, detta gäller även om den kliver upp på vägen och blir påkörd, då är det ditt fel att det blev skador på bilen och din hemförsäkring alternativt försäkringen på hunden får stå för kostnaderna.

Någon annan påstod även att det inte fanns någon reglering för hur många djur som får skjutas eller när de får jagas. Jag kan bara råda den personen att läsa på lite, jakttider, tillåtna jaktmetoder, vilka vapen och kalibrar som får användas till vad, hur många djur som får nedläggas av en viss art och vem som beslutar om det är strängt reglerat i jaktlagstiftningen.

Vad gäller vargjakten så var beslutet från början 200 individer vilket nu uppnåtts och licensjakt sker således, och nej, 200 vargar på hela sveriges yta är inte mycket. Men dessa 200 vargar trivs tydligen väldigt bra på ett relativt litet område nämligen Dalarna, Värmland och Bergslagen och då blir det problem.

Och nej, på sätt och vis har jag inte rätt att uttala mig varken för eller emot jakten då även jag bor i södra änden av landet, däremot har jag bekanta i området och de är inte precis överlyckliga över att ha varg runtomkring och inne i byarna...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Nisse_R Maskinförare
6 januari 2010 · 287 Inlägg

Jäklar vilka långa svar.. Och som i alla forum i just vargfrågan så blir det hat mot både vargälskare och hatare.. Själv tycker jag vargen ska finnas kvar i skogarna fast i begränsade antal så jag är inte imot vargjakten..

Då jag jobbar i skogen så har jag både haft varg å björn alldeles runt maskinen. Visst ni skriver att jägarna ska skylla sej själv när man släpper ut hundarna i skogarna, men som det har varit häromkring för endel jaktlag då vargarna har tagit mer eller mindre alla hundar i jaktlaget så måste man börja fundera om det inte är någon varg för mycket just där..

Man kan ju tycka att dom börjar bli lite förnärgågna när dom börjar springa omkring inne i byarna, å då måsten man göra något åt det.

Åsså detta ord "HETSJAKT" som alla pratar om.. jag blir så förbannad när det står det överallt eller alla tycker det, men ingen säger att det är HETSJAKT på älg när alla går ut på älgjakt i en vecka i rad så lägg ner det ordet tycker det bara är bra att jakten gick så fort som den gjorde.

Men som sagt kommer troligen få en jäkla massa svar hur ni andra tycker men detta är vad som jag tycker om vargfrågan och det kommer jag stå för..

Wick_e
6 januari 2010 · 434 Inlägg

Måste bara få säga en sak: BEVARA VARGEN. Visst dom kanske skadar får och sånt. Men om man kollar hur många vargar det finns och hur få djur som blivit skadade så är vargen inte ett stort hot egentligen. Tycker vargen är ett fint djur

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.
Audi A6 2.7t "blåbäret" (2000)
Lue
6 januari 2010 · 34 Inlägg

blacken skrev:

Lue skrev:
Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.

LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären

Och du tog bort offtopic :>

Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+

"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?

RÄCKVIDDEN ja, du snackade om dödande kapacitet.. Snackar vi räckvidd går en 50cal lätt en mil !

blacken
6 januari 2010 ·

Lue skrev:

blacken skrev:

Lue skrev:
Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.

LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären

Och du tog bort offtopic :>

Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+

"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?

RÄCKVIDDEN ja, du snackade om dödande kapacitet.. Snackar vi räckvidd går en 50cal lätt en mil !

Öhh? den är dödande på det avståndet (7.62X51), garanterat   (underförstått att den träffar).
Ps: hur långt är det farliga avståndet för en 0.22 lr? tro. Ett tips det står på asken "leathal within ????"..

Min personliga åsikt i det, är att en PSG 90 är det ultimata jaktvapnet om man vill vara "human" vid jakt..

Senast redigerat av blacken (6 januari 2010)

TS_quattro fyrkrafsare
6 januari 2010 · 1 443 Inlägg

blacken skrev:

Lue skrev:

blacken skrev:

Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+

"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?

RÄCKVIDDEN ja, du snackade om dödande kapacitet.. Snackar vi räckvidd går en 50cal lätt en mil !

Öhh? den är dödande på det avståndet (7.62X51), garanterat   (underförstått att den träffar).
Ps: hur långt är det farliga avståndet för en 0.22 lr? tro. Ett tips det står på asken "leathal within ????"..

Min personliga åsikt i det, är att en PSG 90 är det ultimata jaktvapnet om man vill vara "human" vid jakt..

Nu börjar detta bli komiskt, ett PSG 90 är inget annat än en helt vanlig 8 kilo tung .308 winchester som försvaret laddar med underkalibriga teflonmantlade kulor för att de ska slå igenom kroppsskydd (sk. "skottsäkra" västar). De lägger alltså in en patron laddad med en kula som har en mindre diameter än de 7,62 mm som pipan är infattad i en liten plastklump som bär sagda lilla kula genom loppet och sedan faller av vid mynningen. Denna typ av kula är ej laglig att använda vid jakt på annat än fågel i sverige då sårkanalen och skadorna i kroppen blir för små och risken för skadeskjutningar ÖKAR. Vid jakt använder man halvmantlade kulor som svampar upp inne i kroppen och gör att man får stora skador på vitala organ istället för att bara få ett hål rakt igenom som i värsta fall inte orsakar någon omedelbart dödande skada utan djuret dör då istället långsamt i sårfeber och infektioner. Om man inte har en aning om vapen och skottverkan ska man återigen inte yttra sig i frågan.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
blacken
6 januari 2010 ·

TS_quattro skrev:

blacken skrev:

Lue skrev:
Hur styrker du ett sådant vapen?. Det räcker garanterat inte med "Jaktändamål"..
Du vet om kulbanor etc va?. Med en "klenare kaliber" får du nog hålla 2mil över siktpunkten för att du ska träffa där du ska på dem ofantliga metrarna du snackar om.

LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären

Och du tog bort offtopic :>

Jaha, och hur lång är räckvidden på 7.62X51 till exempel? tro? en kilometer eller två runt där kanske+

"LÄS OM LÄS RÄTT. Jag sa svenska millitären"
Jaa dom har den puffran än sen?

Jaha... Och vad i hela friden har en viss kalibers teoretiska räckvidd att göra med hur användbar den är?
Visst, med idealisk vinkel kan man säkert slunga iväg en .308 winchester (7,62x51) kula 3 kilometer men vad träffar man på det avståndet? Ett höghus? Vet man inget om praktiskt skytte tycker jag nog man ska ta det lugnt med sina uttalanden, teori är en sak praktik något helt annat. För övrigt, vad skulle det finnas för praktiskt användningsområde för t.ex .458 H&H eller .50 kalibrar vid jakt i sverige? Man vill ju helst ha med sig lite mer hem än några tomma skinnslamsor...

Har kollat tråden lite till och från via mobilen när jag var på jobbet och vissa inlägg är ju mer än skrattretande.
Visst, det finns rötägg inom jägarkåren liksom det finns det inom t.ex de som är bilintresserade som tävlingskör på allmän väg och riskerar både sina egna och andras liv, men kan man pga detta säga att ALLA som är bilintresserade gör så?
Det enda vi som försöker vara ordentliga kan göra är att föregå med gott exempel, jag känner personligen inga så kallade rötägg häromkring och jag har jagat aktivt i över 15 år, men av någon anledning lever en gammal bild kvar av fulla älgjägare som skjuter på allt som rör sig och avslutar dagen med att skjuta en ko i en hage nånstans. De som lever nära skogen och vistas mycket i den har god överblick på hur stora stammar av olika vilt det finns samt hur mycket beskattning den klarar av och vilka individer som är lämpliga att spara eller skjuta.
"Helg-jägarna" utgör i så fall ett större problem och hot mot viltstammarna, detta är ofta män i 55-60 års åldern som bor i stan och har börjat jaga på äldre dar eftersom ungarna har flyttat hemifrån och de blivit för gamla för att spela fotboll med grabbarna. Dessa "jägare" har sällan någon känsla för vad som bör sparas/skjutas och dammar således på vad som helst av rätt art som hamnar i kikarsiktet därför att nu har de jävlar tagit en vecka ledigt och betalat arrende så nu ska det bli åka av. Min spontana tanke är att de lämpligen borde se sig om efter en annan hobby och överlåta sin plats i jaktlaget till någon som tillför istället för förstör, men nog om dem.
Kanske ni kör på en älg någon gång i framtiden som haltar därifrån på tre ben och polisen skickar dit en eftersökspatrull. Ja det är en jägare som tar hand om eftersöket, tro inte att morske farbror blå drar upp sin Sig-Sauer och ger sig iväg in efter älgen bland träd, ris, mörker och jävelskap. De som går eftersök på trafikskadat vilt gör det ideellt och får med väldigt få undantag ingen ersättning för att släpa med sig hund och bössa ut för att leta rätt på ett trafikskadat vilt för att göra slut på dess lidande mitt i natten (ja, de flesta viltolyckor sker i skymning och eftersöket sker således på natten).

Och så har vi detdär med hundarna. Tidigare har det inte funnits någon laglig möjlighet att freda sin hund mot vissa rovdjursangrepp (lo, varg och järv) vilket dock har ändrats nu, om det inte finns något annat sätt att stoppa angreppet t.ex skrika och gapa, skjuta varningsskott etc så får man helt enkelt skjuta det angripande djuret, dock så inleds alltid en utredning om jaktbrott om detta sker så man måste kunna bevisa att det inte fanns något annat sätt om man går så långt som att skjuta.

Någon påstod även att man inte får ha hunden lös i skog och mark därför att det var "allmän plats" detta är inte sant. Hundar (och katter för den delen) får inte vara lösa så att de kan antas störa vilt från förste mars till 31 juli med undantag för eftersök på t.ex vildsvin eller trafikskadat vilt, resten av året får hundar vara lösa i skogen dock så är du som hundägare alltid ansvarig för eventuell skada på annans egendom som din hund orsakar, detta gäller även om den kliver upp på vägen och blir påkörd, då är det ditt fel att det blev skador på bilen och din hemförsäkring alternativt försäkringen på hunden får stå för kostnaderna.

Någon annan påstod även att det inte fanns någon reglering för hur många djur som får skjutas eller när de får jagas. Jag kan bara råda den personen att läsa på lite, jakttider, tillåtna jaktmetoder, vilka vapen och kalibrar som får användas till vad, hur många djur som får nedläggas av en viss art och vem som beslutar om det är strängt reglerat i jaktlagstiftningen.

Vad gäller vargjakten så var beslutet från början 200 individer vilket nu uppnåtts och licensjakt sker således, och nej, 200 vargar på hela sveriges yta är inte mycket. Men dessa 200 vargar trivs tydligen väldigt bra på ett relativt litet område nämligen Dalarna, Värmland och Bergslagen och då blir det problem.

Och nej, på sätt och vis har jag inte rätt att uttala mig varken för eller emot jakten då även jag bor i södra änden av landet, däremot har jag bekanta i området och de är inte precis överlyckliga över att ha varg runtomkring och inne i byarna...

Ehh? jag talade om HUR långt man KAN knäppa något med dagens vapenteknologi. Utgick i min enfald att folk förstod att det rör sig om YTTERLIGETEN av skytte, men hej vad man bedrog sig.
Och terminilogin/begreppet "praktiskt skytte" är inte välsett i klubben eller av andra instanser, så det har man bara rudimetära insikter i, men känner flera utbildade prickskyttar (snipers) av rang, och har bara vidarbefodrat vad man lärt sig av dom..

Bror min var "skyddsjägare" och han hatade jakttiderna för han fick en djäkla massa jobb då av skadskjutna djur, väldigt få gånger så var det trafikskadade djur det handlade om..

blacken
6 januari 2010 ·

TS_quattro skrev:

blacken skrev:

Lue skrev:

RÄCKVIDDEN ja, du snackade om dödande kapacitet.. Snackar vi räckvidd går en 50cal lätt en mil !

Öhh? den är dödande på det avståndet (7.62X51), garanterat   (underförstått att den träffar).
Ps: hur långt är det farliga avståndet för en 0.22 lr? tro. Ett tips det står på asken "leathal within ????"..

Min personliga åsikt i det, är att en PSG 90 är det ultimata jaktvapnet om man vill vara "human" vid jakt..

Nu börjar detta bli komiskt, ett PSG 90 är inget annat än en helt vanlig 8 kilo tung .308 winchester som försvaret laddar med underkalibriga teflonmantlade kulor för att de ska slå igenom kroppsskydd (sk. "skottsäkra" västar). De lägger alltså in en patron laddad med en kula som har en mindre diameter än de 7,62 mm som pipan är infattad i en liten plastklump som bär sagda lilla kula genom loppet och sedan faller av vid mynningen. Denna typ av kula är ej laglig att använda vid jakt på annat än fågel i sverige då sårkanalen och skadorna i kroppen blir för små och risken för skadeskjutningar ÖKAR. Vid jakt använder man halvmantlade kulor som svampar upp inne i kroppen och gör att man får stora skador på vitala organ istället för att bara få ett hål rakt igenom som i värsta fall inte orsakar någon omedelbart dödande skada utan djuret dör då istället långsamt i sårfeber och infektioner. Om man inte har en aning om vapen och skottverkan ska man återigen inte yttra sig i frågan.

Komisk kan du vara själv misstänker att du inte kan förstå vart jag vil komma, mistänker även att det inte ens går att förklara för eder.

PS: PSG 90 är det Accurate arms (England) som tillverkar på beställning ät Svenska försvaret, visserligen så är kaliber överensstämmande med "Win 308" (USA) men sedan så är det slut med likheterna, och man kan faktiskt skjuta med avsedd kaliber i den puffran, säkert det går faktiskt hur skumt det än låter.

TS_quattro fyrkrafsare
6 januari 2010 · 1 443 Inlägg

blacken skrev:

TS_quattro skrev:

blacken skrev:

Öhh? den är dödande på det avståndet (7.62X51), garanterat   (underförstått att den träffar).
Ps: hur långt är det farliga avståndet för en 0.22 lr? tro. Ett tips det står på asken "leathal within ????"..

Min personliga åsikt i det, är att en PSG 90 är det ultimata jaktvapnet om man vill vara "human" vid jakt..

Nu börjar detta bli komiskt, ett PSG 90 är inget annat än en helt vanlig 8 kilo tung .308 winchester som försvaret laddar med underkalibriga teflonmantlade kulor för att de ska slå igenom kroppsskydd (sk. "skottsäkra" västar). De lägger alltså in en patron laddad med en kula som har en mindre diameter än de 7,62 mm som pipan är infattad i en liten plastklump som bär sagda lilla kula genom loppet och sedan faller av vid mynningen. Denna typ av kula är ej laglig att använda vid jakt på annat än fågel i sverige då sårkanalen och skadorna i kroppen blir för små och risken för skadeskjutningar ÖKAR. Vid jakt använder man halvmantlade kulor som svampar upp inne i kroppen och gör att man får stora skador på vitala organ istället för att bara få ett hål rakt igenom som i värsta fall inte orsakar någon omedelbart dödande skada utan djuret dör då istället långsamt i sårfeber och infektioner. Om man inte har en aning om vapen och skottverkan ska man återigen inte yttra sig i frågan.

Komisk kan du vara själv misstänker att du inte kan förstå vart jag vil komma, mistänker även att det inte ens går att förklara för eder.

PS: PSG 90 är det Accurate arms (England) som tillverkar på beställning ät Svenska försvaret, visserligen så är kaliber överensstämmande med "Win 308" (USA) men sedan så är det slut med likheterna, och man kan faktiskt skjuta med avsedd kaliber i den puffran, säkert det går faktiskt hur skumt det än låter.

Nej, jag tror inte du fattar vad du pratar om, vad har militärt fältskytte med jakt att göra? Ingenting...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
blacken
6 januari 2010 ·

TS_quattro skrev:

blacken skrev:

TS_quattro skrev:

Nu börjar detta bli komiskt, ett PSG 90 är inget annat än en helt vanlig 8 kilo tung .308 winchester som försvaret laddar med underkalibriga teflonmantlade kulor för att de ska slå igenom kroppsskydd (sk. "skottsäkra" västar). De lägger alltså in en patron laddad med en kula som har en mindre diameter än de 7,62 mm som pipan är infattad i en liten plastklump som bär sagda lilla kula genom loppet och sedan faller av vid mynningen. Denna typ av kula är ej laglig att använda vid jakt på annat än fågel i sverige då sårkanalen och skadorna i kroppen blir för små och risken för skadeskjutningar ÖKAR. Vid jakt använder man halvmantlade kulor som svampar upp inne i kroppen och gör att man får stora skador på vitala organ istället för att bara få ett hål rakt igenom som i värsta fall inte orsakar någon omedelbart dödande skada utan djuret dör då istället långsamt i sårfeber och infektioner. Om man inte har en aning om vapen och skottverkan ska man återigen inte yttra sig i frågan.

Komisk kan du vara själv misstänker att du inte kan förstå vart jag vil komma, mistänker även att det inte ens går att förklara för eder.

PS: PSG 90 är det Accurate arms (England) som tillverkar på beställning ät Svenska försvaret, visserligen så är kaliber överensstämmande med "Win 308" (USA) men sedan så är det slut med likheterna, och man kan faktiskt skjuta med avsedd kaliber i den puffran, säkert det går faktiskt hur skumt det än låter.

Nej, jag tror inte du fattar vad du pratar om, vad har militärt fältskytte med jakt att göra? Ingenting...

Vem har ens nämnt militärt "fältskytte" är tveksam till att termen ens existerar i verkligheten, fältskytte är en civil sport. Men tillbaka, vad jag vill påvisa är räckvidd, effektivitet och avsedd verkan hos moderna vapen, missade du det tro?.

TS_quattro fyrkrafsare
6 januari 2010 · 1 443 Inlägg

blacken skrev:

TS_quattro skrev:

blacken skrev:

Komisk kan du vara själv misstänker att du inte kan förstå vart jag vil komma, mistänker även att det inte ens går att förklara för eder.

PS: PSG 90 är det Accurate arms (England) som tillverkar på beställning ät Svenska försvaret, visserligen så är kaliber överensstämmande med "Win 308" (USA) men sedan så är det slut med likheterna, och man kan faktiskt skjuta med avsedd kaliber i den puffran, säkert det går faktiskt hur skumt det än låter.

Nej, jag tror inte du fattar vad du pratar om, vad har militärt fältskytte med jakt att göra? Ingenting...

Vem har ens nämnt militärt "fältskytte" är tveksam till att termen ens existerar i verkligheten, fältskytte är en civil sport. Men tillbaka, vad jag vill påvisa är räckvidd, effektivitet och avsedd verkan hos moderna vapen, missade du det tro?.

Så bra att du vet vad du pratar om då, då kan jag även tala om att den ammunition som används vid jakt är så effektiv och kraftfull att den inte får användas i militära syften, så hur du får ihop det med militär materiel vet jag inte...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Muttley
6 januari 2010 ·

Det som en gång i denne tråd handlade om vargar slutade med vapen. Lyckat.

blacken
6 januari 2010 ·

TS_quattro skrev:

blacken skrev:

TS_quattro skrev:
Nej, jag tror inte du fattar vad du pratar om, vad har militärt fältskytte med jakt att göra? Ingenting...

Vem har ens nämnt militärt "fältskytte" är tveksam till att termen ens existerar i verkligheten, fältskytte är en civil sport. Men tillbaka, vad jag vill påvisa är räckvidd, effektivitet och avsedd verkan hos moderna vapen, missade du det tro?.

Så bra att du vet vad du pratar om då, då kan jag även tala om att den ammunition som används vid jakt är så effektiv och kraftfull att den inte får användas i militära syften, så hur du får ihop det med militär materiel vet jag inte...

Det är faktiskt du som hela tiden relaterar till "militära doningar"Liasom oavsett om en puffra är militär eller civil dom har gemensamma nämnare, förbränning av krut eller liknande drivmedel ska slunga iväg en bly/koppar/metall projektil en viss sträck med avsedd precision och kraft.
Visst jakt ammo får ej användas av militär i en konflikt (Geneve konventionen och folkrätten förbjuder det) Men vad du missar är militära vapens precision på långa avständ som möjliggör effektiv träff vid längre avstånd, men okej vad jägare anser vara ett "humant dödande" är inte helt överrens med en del andras synpunkter på det.

Själv tillhör jag dom som anser att ett skott "knall och fall" dvs det för jägare förhatliga och mycket tabu belagda ordet och begreppet "huvudskott", istället för att djuret för långsamt blöda till döds som av en del anses vara mycket "humant" för djuret, att utsättas för istället för en mer än ögonblicklig död.
Om man set till det scenariot så är PSG 90 mer än adekvat till det uppgiften, men det är mina "5 cent"..

Senast redigerat av blacken (6 januari 2010)

TS_quattro fyrkrafsare
6 januari 2010 · 1 443 Inlägg

blacken skrev:

TS_quattro skrev:

blacken skrev:

Vem har ens nämnt militärt "fältskytte" är tveksam till att termen ens existerar i verkligheten, fältskytte är en civil sport. Men tillbaka, vad jag vill påvisa är räckvidd, effektivitet och avsedd verkan hos moderna vapen, missade du det tro?.

Så bra att du vet vad du pratar om då, då kan jag även tala om att den ammunition som används vid jakt är så effektiv och kraftfull att den inte får användas i militära syften, så hur du får ihop det med militär materiel vet jag inte...

Det är faktiskt du som hela tiden relaterar till "militära doningar"Liasom oavsett om en puffra är militär eller civil dom har gemensamma nämnare, förbränning av krut eller liknande drivmedel ska slunga iväg en bly/koppar/metall projektil en viss sträck med avsedd precision och kraft.
Visst jakt ammo får ej användas av militär i en konflikt (Geneve konventionen och folkrätten förbjuder det) Men vad du missar är militära vapens precision på långa avständ som möjliggör effektiv träff vid längre avstånd, men okej vad jägare anser vara ett "humant dödande" är inte helt överrens med en del andras synpunkter på det.

Själv tillhör jag dom som anser att ett skott "knall och fall" dvs det för jägare förhatliga och mycket tabu belagda ordet och begreppet "huvudskott", istället för att djuret för långsamt blöda till döds som av en del anses vara mycket "humant" för djuret, att utsättas för istället för en mer än ögonblicklig död.
Om man set till det scenariot så är PSG 90 mer än adekvat till det uppgiften, men det är mina "5 cent"..

Det finns inget förhatligt bland jägarkåren med knall och fallverkan, tvärt om. Däremot så är felmarginalen vid ett skott mot huvudet alldeles för liten, ta ett rådjur till exempel, träffområdet är ungefär lika stort som en tändsticksask vid skott mot huvudet. Det räcker alltså att man träffar 3 cm för lågt och istället för att träffa hjärnan eller nacken träffar i käken vilket inte är direkt dödande utan djuret blir oerhört svårt att söka rätt på samt bromsar inte en käkskada upp det det minsta när det springer vilket gör att det blir svårt att hitta och svälter med stor sannolikhet till slut till döds om inte korpar/kråkor/rävar får tag i det först. Av just den anledningen skjuts skotten mot bröstkorgen där träffområdet är stort som en handboll och har därmed större felmarginal. Att man skjuter mot bröstkorgen har absolut INGET med en eventuell trofé att göra eller vad du nu fantiserat ihop, det handlar om att det är färre saker som kan gå fel än om man skjuter mot huvudet. Ett dödande skott i huvudet har många fördelar, ingen köttförstöring och djuret blir på plats, det är risken för att det kan bli fel som är för stor helt enkelt. Om du nu vet så mycket om vapen och ammunition som du påstår så vet du också att det kan räcka med något så litet som ett grovt grässtrå eller en liten kvist för att en gevärskula skall bli obalanserad i sin bana eller helt ändra kurs. Återigen, för liten felmarginal.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang