Köpt bil, säljaren döljde en MASSA fel!

Hool
9 januari 2010 · 1 067 Inlägg

Hallon1911 skrev:
Det är köparens ansvar att kontrollera bilens skick...

Samtidigt så går du som säljare under köplagen och kan sådeles inte mörka kända fel utan att inte åka dit för det.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
gamlingen
9 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Hool skrev:

Hallon1911 skrev:
Det är köparens ansvar att kontrollera bilens skick...

Samtidigt så går du som säljare under köplagen och kan sådeles inte mörka kända fel utan att inte åka dit för det.

ord mot ord.. tror säljaren vinner då köparen kan antas ångra köpet

tobbeh78 !
9 januari 2010 · 543 Inlägg

Louksor skrev:
I detta fallet så står bilen skriven på säljarens mamma och köparen kan inte teckna en försäkring innan hon står som ägare.

"Det är bara den registrerade ägaren till bilen som kan teckna försäkring i sitt namn."

Det har gått utmärkt för mig att teckna försäkring på bilar jag precis köpt (bara papperna är på skrivna), bara ringa f-bolaget och säga att man precis köpt den och man vill ha en försäkring så man kan köra hem, dom fixar det på en gång.

Trött och bitter?? javisst!
Opelmadness German cars, quality and beyond
9 januari 2010 · 8 197 Inlägg

tobbeh78 skrev:

Louksor skrev:
I detta fallet så står bilen skriven på säljarens mamma och köparen kan inte teckna en försäkring innan hon står som ägare.

"Det är bara den registrerade ägaren till bilen som kan teckna försäkring i sitt namn."

Det har gått utmärkt för mig att teckna försäkring på bilar jag precis köpt (bara papperna är på skrivna), bara ringa f-bolaget och säga att man precis köpt den och man vill ha en försäkring så man kan köra hem, dom fixar det på en gång.

Försäkrade min bil samma dag som jag bytte, innan papprena var skrivna. smile
Gick lika bra det. Var ju bara att ringa och säga till om det inte skulle bli nåt byte. (bytte rakt av)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Glader9991
9 januari 2010 · 956 Inlägg

MarcusL skrev:

strawberri skrev:
uppdatering...
idioten har nu skickat in reg bevis till vv UTAN MIN PÅSKRIFT och han har även ställt av bilen så vi inte kan köra med den längre EFTER att vi köpt den... har han begått något brott?

Utan din påskrift så ska ägarbytet inte gå igenom. Säljaren gör som han vill, då det fortfarande är hans bil. Men om han ställer av den i SAMBAND med ägarbytet så är det fel då det är upp till den nya ägaren hur denne vill göra!

Bara bita i det sura äpplet och hoppas det löser sig. Betala ALDRIG en bil utan att du har fått ägarbytet i handen med hans underskrift, alternativt att ni bägge åker till en låda och postar det. Enligt lag kan säljaren komma imorgon och hämta hans bil, då du inte äger den..

Hoppas det löser sig

BTW, det heter dolde wink

Mvh

Gäller även detta om man kan visa ett kvitto på att bilen är såld? Dvs. att det framgår bil,datum,pris och båda parters underskrift. Då har man ju slutit ett avtal.

volvoentusiasten
9 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Tråkigt.

Men du kan känna dig fucked, du måste själv undersöka bilen och du accpterade det när du "köpte" bilen.

Du är även fucked om säljaren känner för att behålla bilen. Ja du har ingått i avtal med säljaren som är bindande. Men det är väldigt svårt att få transportstyrelsen att tvinga igenom bytet.

Jag tycker parkeringsbot-lösningen verkar vara den rätta just nu.

Men kan du inte åka hem till säljaren med ett par kraftiga vänner och "lösa" påskriften och skicka in pappret GEMENSAMT? <- som man ska göra?

alexbenhard Hemlig Agent
9 januari 2010 · 1 115 Inlägg

Louksor skrev:
...köparen kan inte teckna en försäkring innan hon står som ägare.

"Det är bara den registrerade ägaren till bilen som kan teckna försäkring i sitt namn."

Det tar några dagar efter man köpt en bil tills man står som ägare på den(när allt går som det ska).
Skaffar du inte en försäkring samma dag får du en otrevlig räkning från trafikförsäkringsföreningen.

Låt säga att du köper en bil en torsdag kväll, då kommer du inte stå som ägare på den förrän veckan efter.
Men registrerat datum för ägarbyte är just den torsdagen, har du då kört utan försäkring den tiden så...

Du kan försäkra en bil innan du står som ägare för den.

MVH. Alex

Louksor
10 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Jo det är iof sant, man kan teckna en försäkring för en bil man ej äger, men den gäller inte ändå om något händer, så länge man inte står som ägare på bilen, iaf vad jag läst på olika försäkringssidor..
När man köper en bil så brukar det ta ett par dagar innan man står som ägare och då är det ju lugnt, men som för TS så har det gått runt en månad sen köp och står fortfarande inte som ägare på bilen.

Det står på många sidor på nätet att försäkringen måste stå på den som är ägare för att vara giltig.
Bara att kolla på olika försäkringsbolags hemsidor/vilkor så finner ni info.

Så här skriver IF:
– Försäkringen gäller endast om försäkringstagaren är samma person som fordonets
verklige ägare och huvudsaklige brukare.

Insplanet skriver:
Det är bara den registrerade ägaren till bilen som kan teckna försäkring i sitt namn.

SalusAnsvar skriver:
Vem kan teckna en bilförsäkring?
Den som är registrerad som ägare till fordonet hos Vägverket.


osv....

Senast redigerat av Louksor (10 januari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Brådhis * Voff voff *
10 januari 2010 · 10 280 Inlägg

Värt att notera är att parkerinsgbot-lösningen inte är ofelbar...

Säg att trådskaparen skaffar p-böter varje dag för tiden 10/1-18/1... Vad händer då om säljaren plötsligt får för sig att skicka in papprena t.ex. 18/1 och anger ägarbytet till den 10/1 (man kan uppge upp till 10 dagar bakåt från det datum pappret kommer in till Transportstyrelsen)! Då är det plötsligt trådskaparen som får stå för alla böterna...

Ganska långsökt, jag vet, men inte omöjligt så... Dessutom tar det oftast iaf runt en månad innan påminnelserna börjar landa hos ägaren så på det viset är p-botslösningen oxå ganska långsam...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jorgen72
10 januari 2010 ·

alexbenhard skrev:

jorgen72 skrev:
Du ska ändå inte köra med bilen när du inte vet om det finns någon försäkring .

Va?

Försäkring skaffar du själv direkt när du köper en bil, då vet du att du har en försäkring.
Alltså säljarens försäkring hjälper inte dig om du krockar 5 meter ifrån köpestället.

MVH. Alex

Vid ett köp gäller säljarens försäkring i 7 dagar efter köpet o du får bara ta försäkringar på fordon som du står som ägare på.

Läs på om du ska kritisera något

Senast redigerat av jorgen72 (10 januari 2010)

Mattsson_91 Självlärd
10 januari 2010 · 3 083 Inlägg

Folk säger att bilen kan vara stulen.. Det är ju bara skicka ett sms till TSS så får man ju tillbaka ett svar med bilmoddell, årsmod & ägarens fullständiga namn. Visst kan ägaren ljuga om sitt namn men då får man väl be den visa idkort eller liknande..

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Krist
10 januari 2010 · 716 Inlägg

Sätt den i växel, rulla av egen kraft i väggen till en bank. Vilken apa som helst kan skriva ett kvitto. Att skaffa någons personuppgifter är inte svårt idag. Visst, du förlorar bilen, men han förlorar allt eftersom bilen fortfarande är hans.

Stulen kan han inte säga att den är för någon har nyckeln, och han påstod sig ha sålt bilen...

Galet, dumt. Men jag hade gjort det...

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
hellrejjser Bingolotto elller !
10 januari 2010 · 79 Inlägg

jorgen72 skrev:

alexbenhard skrev:

jorgen72 skrev:
Du ska ändå inte köra med bilen när du inte vet om det finns någon försäkring .

Va?

Försäkring skaffar du själv direkt när du köper en bil, då vet du att du har en försäkring.
Alltså säljarens försäkring hjälper inte dig om du krockar 5 meter ifrån köpestället.

MVH. Alex

Vid ett köp gäller säljarens försäkring i 7 dagar efter köpet o du får bara ta försäkringar på fordon som du står som ägare på.

Läs på om du ska kritisera något

Säljarens försäkring gäller så länge han står som ägare på den, alltså tills transportstyrelsen fått in uppgifter om ägarbyte... Så du menar att jag kan skita i försäkring första veckan när jag köpt ny bil ?????
Skiljer det mer än en eller två dagar mellan datumet du tecknat försäkring och datumet du gjort ägarbyte så åker man oftast på den dyyyra trafikförsäkringsföreningsavgiften (big_smile blev långt ord ) från just Trafikförsäkringsföreningen ...
Så läs på lite själv om du ska kritisera nåt som nån annan kritiserat tongue

jorgen72
10 januari 2010 ·

hellrejjser skrev:

jorgen72 skrev:

alexbenhard skrev:

Va?

Försäkring skaffar du själv direkt när du köper en bil, då vet du att du har en försäkring.
Alltså säljarens försäkring hjälper inte dig om du krockar 5 meter ifrån köpestället.

MVH. Alex

Vid ett köp gäller säljarens försäkring i 7 dagar efter köpet o du får bara ta försäkringar på fordon som du står som ägare på.

Läs på om du ska kritisera något

Säljarens försäkring gäller så länge han står som ägare på den, alltså tills transportstyrelsen fått in uppgifter om ägarbyte... Så du menar att jag kan skita i försäkring första veckan när jag köpt ny bil ?????
Skiljer det mer än en eller två dagar mellan datumet du tecknat försäkring och datumet du gjort ägarbyte så åker man oftast på den dyyyra trafikförsäkringsföreningsavgiften (big_smile blev långt ord ) från just Trafikförsäkringsföreningen ...
Så läs på lite själv om du ska kritisera nåt som nån annan kritiserat tongue

Du missuppfattade vad jag  skrev naturligtvis kan du inte skita i o skaffa försäkring dom 7 dagarna är för att du ska hinna teckna en försäkring o att transportstyrelsen ska hinna få in papprena . gå in på vilket försäkringsbolags hemsida du vill så ser du att jag har rätt

sundin_omega Mr Roy
10 januari 2010 · 86 Inlägg

man måste fixa försäkring direkt annars kostar det 100 kr om dagen från det datumet som ägarbytet äger rum å du måste ringa å tekna försökring samma dag för man kan ej täkna försäkringen bakåt...

:lol
azid Det som inte dödar gör ont
10 januari 2010 · 2 668 Inlägg

sundin_omega skrev:
man måste fixa försäkring direkt annars kostar det 100 kr om dagen från det datumet som ägarbytet äger rum å du måste ringa å tekna försökring samma dag för man kan ej täkna försäkringen bakåt...

jo man kan visst teckna bakåt....

gorg gissningarnas mekka

Senast redigerat av azid (10 januari 2010)

2slow
Tigerofsweden
10 januari 2010 · 1 231 Inlägg

köp ny bil så slipper du sådana problem wink ett tips.

Louksor
10 januari 2010 · 1 915 Inlägg

Kopierat från Trygg  Hansa:

Hur länge gäller förra ägarens försäkring efter att jag just köpt min nya bil, hur långt kan jag köra utan egen försäkring?

Svar: Du ska faktiskt inte köra alls utan försäkring.

Du måste försäkra bilen direkt vid köpet. Om du inte gör det får du ingen ersättning om bilen till exempel blir stulen, den tidigare ägarens försäkring gäller inte för din bil. Dessutom blir du tvungen att betala en trafikförsäkringsavgift på ca100 kr per dag eftersom det är du som ny ägare som ska trafikförsäkra bilen omedelbart. Åk alltså inte iväg med din nyinköpta bil innan du tecknat försäkring.



jorgen72 skrev:

alexbenhard skrev:

jorgen72 skrev:
Du ska ändå inte köra med bilen när du inte vet om det finns någon försäkring .

Va?

Försäkring skaffar du själv direkt när du köper en bil, då vet du att du har en försäkring.
Alltså säljarens försäkring hjälper inte dig om du krockar 5 meter ifrån köpestället.

MVH. Alex

Vid ett köp gäller säljarens försäkring i 7 dagar efter köpet o du får bara ta försäkringar på fordon som du står som ägare på.

Läs på om du ska kritisera något

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
gamlingen
10 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Gorg.se alla vet bäst, men få tar verkligen reda vad som gäller.

Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
10 januari 2010 · 1 659 Inlägg

azid skrev:

sundin_omega skrev:
man måste fixa försäkring direkt annars kostar det 100 kr om dagen från det datumet som ägarbytet äger rum å du måste ringa å tekna försökring samma dag för man kan ej täkna försäkringen bakåt...

jo man kan visst teckna bakåt....

gorg gissningarnas mekka

Det kunde inte jag göra då jag hade glömt bort att teckna innan, och då fick jag böter sen!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang