4837
Sök

Kammaxlar volvo V70?

219 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Någon som kan svara på om dom passar fysiskt mellen topparna 2.0 (B5202S)och 2.5 (B5252S)10 Ventilare?
Fick detta svar av Volvo "Vi kommer inte vara behjälpliga med ett svar på din fråga gällande om kamaxlarna passar på två olika motorer på grund av att Volvo inte på något sätt stödjer ombyggnationer och vi håller oss enbart till det som är original från fabrik.

Jag hoppas och tror att du har förståelse för detta."
Senast redigerat av AnderL (4 januari 2010)

Kostar att ligga på topp

8 267 Inlägg
4 januari 2010
Vette fasen, men det är olika artikelnummer på kammarna till 2 liter och 2,5:an

219 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
AnderL skrev:
Marlboroman skrev:
Vette fasen, men det är olika artikelnummer på kammarna till 2 liter och 2,5:an

Detta är vad jag har fått reda på via ett annat forum.
Enligt reservdelsboken så är det olika nummer.
Insug B5252S är nr.6842061
Insug B5202S är nr.1397165

Avgas verkar det vara samma nummer på B5252S -93,som B5202S nämligen nr 9135615.Sen är det nr.6842062 på B5252S årsmodell 94- Och kammarna jag har,är från en -93:a
Senast redigerat av AnderL (4 januari 2010)

Kostar att ligga på topp

8 267 Inlägg
4 januari 2010
94 gjordes ju kammarna om på sugmotorerna då det är ju inte alls omöjligt att dem passar. Och med nya värden på kammarna så fick dem väl antagligen nytt nummer. Och denna revidering som gjorde då var ju mest bara lite finputsning så jag skulle tro att dem passar.

219 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
94 gjordes ju kammarna om på sugmotorerna då det är ju inte alls omöjligt att dem passar. Och med nya värden på kammarna så fick dem väl antagligen nytt nummer. Och denna revidering som gjorde då var ju mest bara lite finputsning så jag skulle tro att dem passar.

Nu är det ju bara fysiskt som dom ska passa.Tänkte skicka in dom för omslipning,funderar nämligen på att trimma den på gammalt hederligt sätt.Allts utan turbo haha

Kostar att ligga på topp

219 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
AnderL skrev:
Marlboroman skrev:

Nu är det ju bara fysiskt som dom ska passa.Tänkte skicka in dom för omslipning,funderar nämligen på att trimma den på gammalt hederligt sätt.Alltså utan turbo haha

Ingen mer som vet?

Kostar att ligga på topp

Supraman
2 300 Inlägg
6 januari 2010
det ska passa.
att det e olika artnr beror bara på vad dom har för slipning.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

219 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
det ska passa.

Som jag misstänkte,eftersom dom ändå ska slipas om.

Kostar att ligga på topp

219 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
AnderL skrev:
Stefan Varberg skrev:
det ska passa.

Som jag misstänkte,eftersom dom ändå ska slipas om.Så har ju inte det någon bettydelse

Kostar att ligga på topp

864 Inlägg
6 januari 2010
Du vinner ju nästan 50hk genom att byta till en motor från en GLT. BSR har ju även ett chip till den som ska ge lite över 180hk.... Kanske en bättre väg att gå?

8 267 Inlägg
6 januari 2010
Tuffhaggman skrev:
BSR har ju även ett chip till den som ska ge lite över 180hk.... Kanske en bättre väg att gå?

Dem chipen funkar bara på 140hk med 20V.

219 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tuffhaggman skrev:
Du vinner ju nästan 50hk genom att byta till en motor från en GLT. BSR har ju även ett chip till den som ska ge lite över 180hk.... Kanske en bättre väg att gå?

Jo jag har haft det i tankarna,men kan ju bli ett helsike när du åker till bilprovningen.Och sedan så tycker jag det är lite mer sport att trimma en sugis,chip är innförskaffat,toppen ska fixas till och kammar ska bytas.Annat ljudämpare,titta över grenröret kanske 2,5ans är bättre.Ja det var en dal av planerna med den.

Kostar att ligga på topp

864 Inlägg
6 januari 2010
Marlboroman skrev:
Tuffhaggman skrev:
BSR har ju även ett chip till den som ska ge lite över 180hk.... Kanske en bättre väg att gå?

Ska inte motorerna med 140hk respektive 170hk vara mer eller mindre identiska? Förr erbjöd väl BSR samma trimsteg till båda motorerna, där båda då nådde 180hk oavsett utgångseffektekt?

219 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tuffhaggman skrev:
Marlboroman skrev:
Tuffhaggman skrev:

Ska inte motorerna med 140hk respektive 170hk vara mer eller mindre identiska? Förr erbjöd väl BSR samma trimsteg till båda motorerna, där båda då nådde 180hk oavsett utgångseffektekt?

Gäller inte det bara års modell 99-00?

Kostar att ligga på topp

864 Inlägg
6 januari 2010
AnderL skrev:
Tuffhaggman skrev:
Marlboroman skrev:

Det är möjligt. Jag släpper det nu och ser fram emot att se hur hög effekt din 2.0 levererar när du är klar....

219 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Tuffhaggman skrev:
AnderL skrev:
Tuffhaggman skrev:

Det är möjligt. Jag släpper det nu och ser fram emot att se hur hög effekt din 2.0 levererar när du är klar....

Tanken är att den ska bli rappare än vad GLT är.Men men får väll skappa en tråd när man satt igång med projektet.

Kostar att ligga på topp

Sök