Protestera mot Saabs nerläggning vid Riksdagshuset

gamlingen
6 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Funkiee skrev:
lol Man kan ju undra vafan GM håller på med, alla vet det iof, men jag fattar inte varför dom vill sabba så otroligt många människors liv.. Jävla svin

Du lär ju skämta ...
Kan du ens någonting om ekonomi?

GM har varit Saab's livlina i så många år nu och när denna lågkonjukturen kom så läggs Saab ner!
Jag fattar inte varför ni ska grina så mycket då GM har fått lägga ner fler märken som Pontiac osv.

Sluta grina och läs ekonomi/politik!

ekonomi.. det är när bredbandet har betalats så man kan hänga på garaget å gnälla lol

Rquired Allmänt envis
6 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Haha, kolvas fingerade samtal mellan Obama och Reinfelt gjorde just min dag lol

Det en del Saab-entusiaster helt enkelt inte fattar är att GM tjänar på att lägga ner Saab, genom att de får behålla tekniken inom huset och får en ny modell (9-5 II) och en halvklar (9-4x) att sätta egna (Buick?) emblem på.

Och visst är det synd om allt folk i Trollhättan, men sett ut GMs synvinkel handlar det varken om mycket pengar eller mycket folk som får gå. Saab är en liten hobby firma i ett land långt bort för dom, som råkar stå på deras tillgångslista.

Och Saabs nerläggning kan kanske rädda x antal jobb i staterna, genom att dom får egna modeller att tillverka? Och eftersom GM ägs av staten är det ingen dum gissning att amerikanska jobb går före svenska jobb...

Dessutom: Oldsmobile, Pontiac, Saturn. Det har lagt ner en hel del märken som har betydligt större betydelse för GM (och marknaden?) än vad Saab har haft. Jag ser ingen anledning till varför Saab skall räddas före dessa...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Tuffhaggman & Rquired// det var inte jag som skrivit ihop texten (vet ej vem som gjort den för avsändaren var anonym) men jag tycker den är klockren

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FireTraXX DFFL
6 januari 2010 · 9 020 Inlägg

Varför ska våra skattepengar gå till att hålla liv i ett döende företag?

Ett steg framåt, två steg bakåt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
gamlingen
6 januari 2010 · 5 198 Inlägg

FireTraXX skrev:
Varför ska våra skattepengar gå till att hålla liv i ett döende företag?

Ett steg framåt, två steg bakåt.

ja finns nog inte så många företag som staten föder inte

FireTraXX DFFL
6 januari 2010 · 9 020 Inlägg

gamlingen skrev:

FireTraXX skrev:
Varför ska våra skattepengar gå till att hålla liv i ett döende företag?

Ett steg framåt, två steg bakåt.

ja finns nog inte så många företag som staten föder inte

Vet jag inget om, har inte precis järnkoll.
Men att slänga in pengar i SAAB är ju meningslöst.

Företag går under av en anledning...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
alexanderbilar
6 januari 2010 · 62 Inlägg

okej, vilke verkar negativa till det här.

jag har mailat Auto motor & sport, och dom är intresserade av att uppmärksamma..

men nu ber jag:

dom som är intresserade, kan svara, och inte lika mycket, snack=?
okej, jag ber..

Rquired Allmänt envis
6 januari 2010 · 12 512 Inlägg

kolvas skrev:
Tuffhaggman & Rquired// det var inte jag som skrivit ihop texten (vet ej vem som gjort den för avsändaren var anonym) men jag tycker den är klockren

Ok då, inlägget du citerade var klockrent och gjorde min dag wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hamilton
6 januari 2010 · 8 864 Inlägg

Funkiee skrev:

Tuffhaggman skrev:

Funkiee skrev:
Skulle fredrik reinfelt slå en signal till obama skulle det bli liv i luckan

Förklara gärna hur det skulle göra någon skillnad.

Efter som Barac Obama är en del av det amerikanska folket så har dom en stor ägande procent i företaget GM. Skulle då Obama öppna käften, så har GM inget och säga, efter som han är överhuvudet så att säga!

Eftersom 1 av kraven från just Obama till GM var att göra sig av med SAAB för att få statliga lån så förstår jag inte vad Fredrik skulle kunna göra genom att ringa.....

Senast redigerat av Hamilton (6 januari 2010)

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
6 januari 2010 ·

alexanderbilar skrev:
okej, vilke verkar negativa till det här.

jag har mailat Auto motor & sport, och dom är intresserade av att uppmärksamma..

men nu ber jag:

dom som är intresserade, kan svara, och inte lika mycket, snack=?
okej, jag ber..

åk över till GM och böla utanför dem. här kommer de inte hända ett skit.smile

bmx
6 januari 2010 · 7 100 Inlägg

ingen ide,kmr inte att hända nåt.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Hamilton skrev:

Funkiee skrev:

Tuffhaggman skrev:

Förklara gärna hur det skulle göra någon skillnad.

Efter som Barac Obama är en del av det amerikanska folket så har dom en stor ägande procent i företaget GM. Skulle då Obama öppna käften, så har GM inget och säga, efter som han är överhuvudet så att säga!

Eftersom 1 av kraven från just Obama till GM var att göra sig av med SAAB för att få statliga lån så förstår jag inte vad Fredrik skulle kunna göra genom att ringa.....

SÄLJ SKITEN HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET OCH FATTA??? SÄLJ SAAB TILL SPYKER SÅ SLIPPER USA SAAB O VI SLIPPER GM... shit

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
6 januari 2010 · 3 929 Inlägg

Eller lägg ner saab och gå vidare?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Muttley
6 januari 2010 ·

Funkiee skrev:

Hamilton skrev:

Funkiee skrev:

Efter som Barac Obama är en del av det amerikanska folket så har dom en stor ägande procent i företaget GM. Skulle då Obama öppna käften, så har GM inget och säga, efter som han är överhuvudet så att säga!

Eftersom 1 av kraven från just Obama till GM var att göra sig av med SAAB för att få statliga lån så förstår jag inte vad Fredrik skulle kunna göra genom att ringa.....

SÄLJ SKITEN HUR JÄVLA SVÅRT ÄR DET OCH FATTA??? SÄLJ SAAB TILL SPYKER SÅ SLIPPER USA SAAB O VI SLIPPER GM... shit

så ska spyker gå och hålla igång respiratorn i 20 år till.
Saab säljer inget, så varför ens försöka.

Just nu kan man ju köpa en saab skitbilligt. så de är positivt för de som vill köpa en nyare bil som inte har råd att lägga över 60 tusen.

Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

De vill ju bygga andra bilar, det är fortfarande det jävla utbudet som är den kritiska punkten hos saab

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Muttley
6 januari 2010 ·

Funkiee skrev:
De vill ju bygga andra bilar, det är fortfarande det jävla utbudet som är den kritiska punkten hos saab

spyker skulle kunna köpa saabs lokaler i trollhättan och producera billiga bilar.
för saab får de aldrig någonsin igång.

Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

varför får dom inte igång saab?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
alexanderbilar
6 januari 2010 · 62 Inlägg

ok.. man vet aldrig..

vi komemr iaf at köra i stockholm..

jag har hittat folk som är lite mera positiva til ldet hlea som tur ärsmile

Sir_x
6 januari 2010 · 945 Inlägg

Funkiee skrev:
varför får dom inte igång saab?

För att det inte finns intresse för Saabs bilar?
Förstår inte varför det är så svårt att acceptera? Man ska väl inte låta en skadeskjuten älg halta vidare. Är väl bättre att avliva?

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Funkiee Saab älskare!
6 januari 2010 · 4 597 Inlägg

Shit, läs vafan jag skriver, det är utbudet av modeller som är den kritiska punkten.... De har 3 bilar, vad är det och komma med?? Som jag skrev tidigare i tråden så är det ju små bilar folk vill ha, fixar saab några små o snåla modeller kanske man kan få rull på det igen

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang