2791
Sök

För lite glykol i intercoolern

177 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#1
33 minus här. Kolla man i vattenintercoolern. Då var de som issörja. För lite glykol. Hur blir de då om man kör? Skadas nånting? För de går rätt fort tills de blir flytande vätska?

Turbon får väl kylning ändå när de är så kallt?

Tänkte om man jämför med vanliga kylsystemet. Då går väl bilen varm.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2010
#2
sen när började man ha glykol / vatten i intercoolern?
då de bara går luft igenom från turbo som luftkyls av fartvinden..

helt säker på att du inte blandar i hop den vanliga kylaren med intercoolern?


157 Inlägg
6 januari 2010
#3
Intercooler=bara luft såvitt jag vet..

177 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#4
Subaru har vattenkyld intercooler vet du:) Så vatten kan man ej bara ha i, Då cirkulerar de inge bra .


2 656 Inlägg
6 januari 2010
#5
Kwek skrev:
Intercooler=bara luft såvitt jag vet..

experterna har talat han menar så klart en vätskekyld intercooler och ja sånna finns nej vetinte hur man kollar dom dock


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 januari 2010
#6
De stora uppenbara problemen är att du kan få isproppar och frysa sönder block, ic osv (vet inte hur systemet ser ut men du fattar)

Jag röstar på att ställa bilen i varmt garage några timmar och byta till ny fräsch kylarvätska 50/50 vatten/glykol

Rock'n Roll

1 758 Inlägg
6 januari 2010
#7
bobi85 skrev:
33 minus här. Kolla man i vattenintercoolern. Då var de som issörja. För lite glykol. Hur blir de då om man kör? Skadas nånting? För de går rätt fort tills de blir flytande vätska?

Turbon får väl kylning ändå när de är så kallt?

Tänkte om man jämför med vanliga kylsystemet. Då går väl bilen varm.

Turbon får ju förstås kylning ändå, det har inte intercoolern nånting med att göra.
Värmen från laddluften kommer ju sakta men säkert smälta issörjan i systemet och så länge som det är issörja i systemet så kyls förstås laddluften bättre än annars, så med den biten bör det inte vara någon fara.

Det som däremot är "fara" - det är ju om det fryser ordentligt så grejerna spricker.
Hade jag varit du hade jag ställt bilen varm så allt smälter, sedan kollat fryspunkten med en glykolprovare och sedan fyllt på mer glykol tills man hamnar på en lagom fryspunkt. Eller så tappar du av hela systemet och byter all kylvätska.

177 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#8
Jo men sköter inte de vanliga kylsystemet, kylning av blocket? Intercoolern sköter väl bara kylning för turbon?

Ja man får väl blanda för 50minus nu snart, verkar som kylan inte vill släppa taget:(


864 Inlägg
6 januari 2010
#9
En intercooler kyler inte turbon, den sitter mellan turbo och insug och kyler således insugsluften.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intercooler
Senast redigerat av Tuffhaggman (6 januari 2010)

177 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#10
Ja jag får nog göra så. Men sant de har aldrig varit is, för då kan väl hela kylaren å de spricka. Inge bra odds:)

Men jag är mer rädd för motorn om de kan ha tagit skada.


Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 januari 2010
#11
bobi85 skrev:
Ja jag får nog göra så. Men sant de har aldrig varit is, för då kan väl hela kylaren å de spricka. Inge bra odds:)

Men jag är mer rädd för motorn om de kan ha tagit skada.

Min vr6 står just nu djupfrysen och har nog lyckats bottenfrysa den 3 år i rad ingenting har hänt
men du bör ju inte åka med bilen om den nu frusit utan tina upp den först...


2 024 Inlägg
6 januari 2010
#12
Är det verkligen separerat system mellan den vattenkylda intercoolern och bilens övriga kylsystem? På de bilar jag haft med vattenkyld intercooler så är den en del av det vanliga kylsystemet, dvs det är samma vätska överallt. Bäst du kollar glykolhalten  så inte allt fryser ihop för dig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

177 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#13
mm de är de. Har separata påfyllningar för de. För de vanliga systemet har röd glykol:) Ja blir till att köra den till garaget å byta ut skiten.


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 januari 2010
#14
bobi85 skrev:
Ja jag får nog göra så. Men sant de har aldrig varit is, för då kan väl hela kylaren å de spricka. Inge bra odds:)

Men jag är mer rädd för motorn om de kan ha tagit skada.

Om det är separat för icn tar själva motorn inte skada, men är de lika taskig glykol i övriga systemet så kan ju motorn frysa sönder ja.

Som jag skrev tidigare byt ALL glykol, mkt billigare än att byta allt som spruckit pga is

Rock'n Roll

Med.lem
3 759 Inlägg
6 januari 2010
#15
Hur drivs IC kylvätskan runt? Det som tar skada av att de fryser hårt och om du då startar bilen är att ev drivhjul/vattenpumpar går sönder. Men vissa tubos är ju vattenkylda kanske de du tänker på. dock är det väldigt överdrivet och ganska onödligt då dom funkar utmäkrkt utan den extra kyningen,.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

177 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#16
Jag bytte alla glykol i somras. I motorn blanda jag själv och hällde i mer av den koncentrerade så där bör de vara upp til 50 minus, men i intercoolern hade jag bara vatten i på sommaren, sen tömde jag ur de å fyllde på färdigblandat Statoil kylarvätska. Men tydligen räckte de ej.

Så i motorn är de ingne fara. De är intercoolern jag vart orolig för. Vätskan drivs runt av en pump. Så den river väl upp sörjan dom rn iskross;) 

Men ska hädan efter blanda själv så man är säker.


5 198 Inlägg
6 januari 2010
#17
bobi85 skrev:
Jag bytte alla glykol i somras. I motorn blanda jag själv och hällde i mer av den koncentrerade så där bör de vara upp til 50 minus, men i intercoolern hade jag bara vatten i på sommaren, sen tömde jag ur de å fyllde på färdigblandat Statoil kylarvätska. Men tydligen räckte de ej.

Så i motorn är de ingne fara. De är intercoolern jag vart orolig för. Vätskan drivs runt av en pump. Så den river väl upp sörjan dom rn iskross;) 

Men ska hädan efter blanda själv så man är säker.

Du ska aldrig blanda mer än 50/50

177 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#18
Varför? Om de blir bra nog kallt då?


5 198 Inlägg
6 januari 2010
#19
du får motsatt effekt.. dvs köldgränsen stiger istället för faller.. titta på glykolflaskan så står det hur det ska blandas... men INTE mer glykol än 50%


Sök