För lite glykol i intercoolern

bobi85
6 januari 2010 · 177 Inlägg

33 minus här. Kolla man i vattenintercoolern. Då var de som issörja. För lite glykol. Hur blir de då om man kör? Skadas nånting? För de går rätt fort tills de blir flytande vätska?

Turbon får väl kylning ändå när de är så kallt?

Tänkte om man jämför med vanliga kylsystemet. Då går väl bilen varm.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 januari 2010 · 5 650 Inlägg

sen när började man ha glykol / vatten i intercoolern?
då de bara går luft igenom från turbo som luftkyls av fartvinden..

helt säker på att du inte blandar i hop den vanliga kylaren med intercoolern?

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Kwek
6 januari 2010 · 157 Inlägg

Intercooler=bara luft såvitt jag vet..

bobi85
6 januari 2010 · 177 Inlägg

Subaru har vattenkyld intercooler vet du:) Så vatten kan man ej bara ha i, Då cirkulerar de inge bra .

ekelund88
6 januari 2010 · 2 656 Inlägg

Kwek skrev:
Intercooler=bara luft såvitt jag vet..

experterna har talat han menar så klart en vätskekyld intercooler och ja sånna finns nej vetinte hur man kollar dom dock

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 januari 2010 · 3 404 Inlägg

De stora uppenbara problemen är att du kan få isproppar och frysa sönder block, ic osv (vet inte hur systemet ser ut men du fattar)

Jag röstar på att ställa bilen i varmt garage några timmar och byta till ny fräsch kylarvätska 50/50 vatten/glykol

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
schnauz
6 januari 2010 · 1 758 Inlägg

bobi85 skrev:
33 minus här. Kolla man i vattenintercoolern. Då var de som issörja. För lite glykol. Hur blir de då om man kör? Skadas nånting? För de går rätt fort tills de blir flytande vätska?

Turbon får väl kylning ändå när de är så kallt?

Tänkte om man jämför med vanliga kylsystemet. Då går väl bilen varm.

Turbon får ju förstås kylning ändå, det har inte intercoolern nånting med att göra.
Värmen från laddluften kommer ju sakta men säkert smälta issörjan i systemet och så länge som det är issörja i systemet så kyls förstås laddluften bättre än annars, så med den biten bör det inte vara någon fara.

Det som däremot är "fara" - det är ju om det fryser ordentligt så grejerna spricker.
Hade jag varit du hade jag ställt bilen varm så allt smälter, sedan kollat fryspunkten med en glykolprovare och sedan fyllt på mer glykol tills man hamnar på en lagom fryspunkt. Eller så tappar du av hela systemet och byter all kylvätska.

bobi85
6 januari 2010 · 177 Inlägg

Jo men sköter inte de vanliga kylsystemet, kylning av blocket? Intercoolern sköter väl bara kylning för turbon?

Ja man får väl blanda för 50minus nu snart, verkar som kylan inte vill släppa taget:(

Tuffhaggman
6 januari 2010 · 864 Inlägg

En intercooler kyler inte turbon, den sitter mellan turbo och insug och kyler således insugsluften.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intercooler

Senast redigerat av Tuffhaggman (6 januari 2010)

bobi85
6 januari 2010 · 177 Inlägg

Ja jag får nog göra så. Men sant de har aldrig varit is, för då kan väl hela kylaren å de spricka. Inge bra odds:)

Men jag är mer rädd för motorn om de kan ha tagit skada.

MeloveGolf Vw trimmare
6 januari 2010 · 2 995 Inlägg

bobi85 skrev:
Ja jag får nog göra så. Men sant de har aldrig varit is, för då kan väl hela kylaren å de spricka. Inge bra odds:)

Men jag är mer rädd för motorn om de kan ha tagit skada.

Min vr6 står just nu djupfrysen och har nog lyckats bottenfrysa den 3 år i rad ingenting har hänt
men du bör ju inte åka med bilen om den nu frusit utan tina upp den först...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Expoze
6 januari 2010 · 2 024 Inlägg

Är det verkligen separerat system mellan den vattenkylda intercoolern och bilens övriga kylsystem? På de bilar jag haft med vattenkyld intercooler så är den en del av det vanliga kylsystemet, dvs det är samma vätska överallt. Bäst du kollar glykolhalten  så inte allt fryser ihop för dig.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
bobi85
6 januari 2010 · 177 Inlägg

mm de är de. Har separata påfyllningar för de. För de vanliga systemet har röd glykol:) Ja blir till att köra den till garaget å byta ut skiten.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 januari 2010 · 3 404 Inlägg

bobi85 skrev:
Ja jag får nog göra så. Men sant de har aldrig varit is, för då kan väl hela kylaren å de spricka. Inge bra odds:)

Men jag är mer rädd för motorn om de kan ha tagit skada.

Om det är separat för icn tar själva motorn inte skada, men är de lika taskig glykol i övriga systemet så kan ju motorn frysa sönder ja.

Som jag skrev tidigare byt ALL glykol, mkt billigare än att byta allt som spruckit pga is

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Mr_EmCom Med.lem
6 januari 2010 · 3 759 Inlägg

Hur drivs IC kylvätskan runt? Det som tar skada av att de fryser hårt och om du då startar bilen är att ev drivhjul/vattenpumpar går sönder. Men vissa tubos är ju vattenkylda kanske de du tänker på. dock är det väldigt överdrivet och ganska onödligt då dom funkar utmäkrkt utan den extra kyningen,.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
bobi85
6 januari 2010 · 177 Inlägg

Jag bytte alla glykol i somras. I motorn blanda jag själv och hällde i mer av den koncentrerade så där bör de vara upp til 50 minus, men i intercoolern hade jag bara vatten i på sommaren, sen tömde jag ur de å fyllde på färdigblandat Statoil kylarvätska. Men tydligen räckte de ej.

Så i motorn är de ingne fara. De är intercoolern jag vart orolig för. Vätskan drivs runt av en pump. Så den river väl upp sörjan dom rn iskross;) 

Men ska hädan efter blanda själv så man är säker.

gamlingen
6 januari 2010 · 5 198 Inlägg

bobi85 skrev:
Jag bytte alla glykol i somras. I motorn blanda jag själv och hällde i mer av den koncentrerade så där bör de vara upp til 50 minus, men i intercoolern hade jag bara vatten i på sommaren, sen tömde jag ur de å fyllde på färdigblandat Statoil kylarvätska. Men tydligen räckte de ej.

Så i motorn är de ingne fara. De är intercoolern jag vart orolig för. Vätskan drivs runt av en pump. Så den river väl upp sörjan dom rn iskross;) 

Men ska hädan efter blanda själv så man är säker.

Du ska aldrig blanda mer än 50/50

bobi85
6 januari 2010 · 177 Inlägg

Varför? Om de blir bra nog kallt då?

gamlingen
6 januari 2010 · 5 198 Inlägg

du får motsatt effekt.. dvs köldgränsen stiger istället för faller.. titta på glykolflaskan så står det hur det ska blandas... men INTE mer glykol än 50%

BARRET
6 januari 2010 · 561 Inlägg

Mer än 50/50 ger sämre frysskydd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang