6126
Sök

Glykol + vatten expanderar EJ

3 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Många diskussioner om när vattnet fryser i motor och kylare, många olika svar också men det finns en kemisk bindning som löser både frågorna och problemet.
i Praktiken innebär det att minst 30 procent glykol skyddar motorn helt söder om Dalälven, som någon skrev.
10 procent glykol ger ett tveksamt skydd, men vem har bara 1 tiondels mängd glykol i vattnet?
Klicka på länken nedan och begrunda.

http://school.chem.umu.se/Experiment/92
Senast redigerat av beawer3 (6 januari 2010)

1 207 Inlägg
6 januari 2010
Detta kändes som historiens mest onödiga forumstråd...

3 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Varför?
Mängder av folk oroar sig för att is skall spräcka motor eller packningar.

Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2010
Vem orkar bry sig?

Bara man har lite glykol så fryser det inte... Det blir gegga om det är riktigt kallt, men motorn fryser itne sönder sålänge det är lite glykol i kylaren...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 207 Inlägg
6 januari 2010
Finns det någon som inte vet att man slår i glykol (alt. propylenglykol) i vattnet för sänka fryspunkten?
Det tillhör nog den absoluta grunden till motorkunskap, jäms med fylla på spolarvätska.

5 198 Inlägg
6 januari 2010
Det är till och med så enkelt att titta på baksidan at flaska så står allt där.. enda man  behöver göra är att läsa.. men men..

3 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
Kul att ni var sådana experter,
Då är det väl bara att lämna forumet för Er besserwissrar.
Man undrar om ni ens tryckt på länken?

1 207 Inlägg
6 januari 2010
beawer3 skrev:
Kul att ni var sådana experter,
Då är det väl bara att lämna forumet för Er besserwissrar.
Man undrar om ni ens tryckt på länken?

Jag tryckte på länken, läste och konstaterade att det inte mycket nytt.

Frågan är ju om du själv läste det som stod på länken, längst ned under rubriken "Resultat av ett experiment" motbevisar de din rubrik.

Vid 120min med 9,5% blandning Statoil Super Glykol fick de resultatet "Helt fruset, volymökning.".

Offroad Racing
3 123 Inlägg
6 januari 2010
En annan sak som många däremot inte vet om/tänker på är att glykolen även har rostskyddande egenskaper...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 januari 2010
maco skrev:
Finns det någon som inte vet att man slår i glykol (alt. propylenglykol) i vattnet för sänka fryspunkten?
Det tillhör nog den absoluta grunden till motorkunskap, jäms med fylla på spolarvätska.

Ja det finns, min morsa tex.

Motorn läcker vatten och har gjort så i åtta månader, hela tiden har dom enbart fyllt på med vanligt kranvatten.

Detta resulterade i att när jag skulle köra hennes bil till växsjö så tog det tre timmar och en liter koncentrerad glykol innan vi kom iväg då hela motorn var stelfrusen......

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2010
Umeå Universitet skrev:
På vintern sätter vi ren glykol eller glykol som blandats med vatten till bilmotorns kylsystem

Ja, dom kan ju göra det om dom vill, då fryser det vid -13 wink

Verkar itne vara så pålästa och ha särskilt mycket förkunskaper de som gjort detta testet...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 207 Inlägg
6 januari 2010
TBOC_Razor skrev:
maco skrev:

Ja det finns, min morsa tex.

Motorn läcker vatten och har gjort så i åtta månader, hela tiden har dom enbart fyllt på med vanligt kranvatten.

Detta resulterade i att när jag skulle köra hennes bil till växsjö så tog det tre timmar och en liter koncentrerad glykol innan vi kom iväg då hela motorn var stelfrusen......

Jobbigt läge.. tongue Kunde du inte speedat upp processen genom att värma glykolen innan?

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
6 januari 2010
vilken jävla jesus grej att de inte fryser när man har glykol i bilen...är nog inte många som vet de...

hellre pallbocks kung än trailer queen

1 915 Inlägg
6 januari 2010
I min ena 240 är det grön glykol i, inte kollat fryspunkten, men den frös när kylan kom.
Både expansionskärlet och slangar var fyllda av hård is. Resten av motorn vet jag inte, hade iaf inte tryckt ut någon frostplugg.

I min 940 låg fryspunkten på -12, expansionskärlet var helfruset vid -20 och även värmeelementet var fruset. Nu med några flaskor glykol i systemet så funkar det bättre, även vid -29 som det var igår..

Så även om det är glykol i så kan det frysa till is.

twin_cam skrev:
Vem orkar bry sig?

Bara man har lite glykol så fryser det inte... Det blir gegga om det är riktigt kallt, men motorn fryser itne sönder sålänge det är lite glykol i kylaren...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

21 761 Inlägg
6 januari 2010
Om man alltid har en blandning för maximal köldtålighet, då slipper man oroa sig när det blir kallt. Så enkelt är det faktiskt. Glykolen har som sagt en rostskyddande egenskap också, en ganska viktig sak dessutom. Därför borde det vara ganska självklart att man bör köra med bra blandning enligt min åsikt.

Jag har alltid en dunk med 50/50 blandning ståendes i garaget, då kan jag fylla på i kylaren vid behov utan att ligga sömnlös på vinternätterna av oro för att eventuellt få en sönderfrusen kylare eller annat roligt.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
6 januari 2010
Drönirettab skrev:
Om man alltid har en blandning för maximal köldtålighet, då slipper man oroa sig när det blir kallt. Så enkelt är det faktiskt. Glykolen har som sagt en rostskyddande egenskap också, en ganska viktig sak dessutom. Därför borde det vara ganska självklart att man bör köra med bra blandning enligt min åsikt.

Jag har alltid en dunk med 50/50 blandning ståendes i garaget, då kan jag fylla på i kylaren vid behov utan att ligga sömnlös på vinternätterna av oro för att eventuellt få en sönderfrusen kylare eller annat roligt.

Tycker det är en väldigt bra åsikt. Jag gör på samma vis.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 758 Inlägg
7 januari 2010
Tycker denna tråden är bra mycket vettigare än de flesta trådar här!
De flesta lär ju veta att glykol sänker fryspunkten, men att det även motverkar att vattnet utvidgar sig - DET är det nog faktiskt långt ifrån lika många som vet.

maco skrev:
Jag tryckte på länken, läste och konstaterade att det inte mycket nytt.

Frågan är ju om du själv läste det som stod på länken, längst ned under rubriken "Resultat av ett experiment" motbevisar de din rubrik.

Vid 120min med 9,5% blandning Statoil Super Glykol fick de resultatet "Helt fruset, volymökning.".

Meh... DU har uppenbarligen inte läst vad trådskaparen skrev...
Som han redan har skrivit (och som de påpekar under länken) så gäller det ju att ha lämplig koncentration på blandningen också.
En droppe glykol i 1000 liter vatten gör förstås inga underverk.

936 Inlägg
7 januari 2010
Det kan vara bra att veta för den som har en sommarbil och har den parkerad i kallgarage över vintern.
Då är det inte nödvändigt att ha kyltålighet till -35 grader. Det viktiga är att det ÄR glykol i för att motorn inte ska frysa sönder. Att vattnet inte cirkulerar som det ska när det är svinkallt spelar ju ingen roll om man ändå inte ska köra.

Mats

664 Inlägg
7 januari 2010
henke_99 skrev:
Drönirettab skrev:

Tycker det är en väldigt bra åsikt. Jag gör på samma vis.

Samma sak här, jag kör på det också, tror mitt håller för -35 grader eller något sånt.
Det är ju inte direkt dyrt, och så jäkla onödigt att snåla sen fryser det.

Sök