Missade stopplikt, 2500 kr fattigare och kanske av med kortet?

pnorberg
6 januari 2010 ·

Ahap, då har det hänt mig också. I 7 år har jag kört utan en endaste bot, exkl. de tre åren jag övningskörde.
Men idag så gjorde jag en stor miss, stannade vid en mack mellan Umeå och Skellefteå, var sugen på en Red Bull.
I samma veva kommer polisen och ställer sig på sidan om macken. Jag och mina vänner börjar diskutera vad dem gör där och vi alla missar stoppskylten av någon anledning, själv kör jag som att det vore väjningsplikt, dvs. bromsar lätt in i korsningen och kör ut. Det jag kommer ihåg iaf.
När jag väl kommit ut på E4an ser jag polisen köra iväg från macken och efter mig, förstod att det var mig dem var ute efter så stannade vid första parkeringsficka, dock så trodde jag det var bara för att jag körde BMW och ser ung ut.
Dock så efter en antal konstiga frågor från polisen som t.ex. vart kommer ni ifrån, vem sitter bak, vart ska ni och vad har ni gjort där så talar polismannen för mig att jag körde mot stopplikt.
"Oj då, ursäkta" var mitt svar, visste inte vad mer jag skulle säga. Så fick följa med till polisbilen och prata en massa samt skriva på lappen, yey, 2500 kr fattigare. Tur att jag inte hittade något i när jag var till Umeå. Litar på polisens omdöme så finns ingen orsak till att börja spendera skattebetalarnas pengar på att neka.
Polismannen sa även att det finns en risk att jag kommer bli av med körkortet, vilket vore riktigt surt. Första missen och bli av med kortet. Synd att det inte kom nå bilar från vänster eller höger, helt tomt. Hade det gjorde så hade jag per automatik stannat helt. Men men, alla gör vi misstag ibland.

Dock så är min fråga, hur stor risk är det att jag blir av med kortet? Har som sagt aldrig fått någon annan bot tidigare under mina 7 år med körkort.
Ni som blivit av med kortet på grund av missat stopplikt, var ni prickfria? Om ni var det, hur länge blev ni av med kortet?

Muttley
6 januari 2010 ·

är ju som att köra mot rött. så risken finns att du blir av med det.

gamlingen
6 januari 2010 · 5 198 Inlägg

Stopplikt är allvarligt,, värre än fortkörning,,, http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 86&p=1

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 januari 2010 · 8 197 Inlägg

En kompis missade en stopplikt, men han fick bara böter. Inget annat. Bäst vore det att fråga nån trafikpolis.
MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Tubbex
6 januari 2010 · 1 517 Inlägg

Om där skulle kommet en bil och fick bromsa så hade det nog taget kortet .. så jag tror du bara får böter.  inte helt säker regler ändras ju hela tiden.

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Nehe
6 januari 2010 · 687 Inlägg

pnorberg skrev:
Ahap, då har det hänt mig också. I 7 år har jag kört utan en endaste bot, exkl. de tre åren jag övningskörde.
Men idag så gjorde jag en stor miss, stannade vid en mack mellan Umeå och Skellefteå, var sugen på en Red Bull.
I samma veva kommer polisen och ställer sig på sidan om macken. Jag och mina vänner börjar diskutera vad dem gör där och vi alla missar stoppskylten av någon anledning, själv kör jag som att det vore väjningsplikt, dvs. bromsar lätt in i korsningen och kör ut. Det jag kommer ihåg iaf.
När jag väl kommit ut på E4an ser jag polisen köra iväg från macken och efter mig, förstod att det var mig dem var ute efter så stannade vid första parkeringsficka, dock så trodde jag det var bara för att jag körde BMW och ser ung ut.
Dock så efter en antal konstiga frågor från polisen som t.ex. vart kommer ni ifrån, vem sitter bak, vart ska ni och vad har ni gjort där så talar polismannen för mig att jag körde mot stopplikt.
"Oj då, ursäkta" var mitt svar, visste inte vad mer jag skulle säga. Så fick följa med till polisbilen och prata en massa samt skriva på lappen, yey, 2500 kr fattigare. Tur att jag inte hittade något i när jag var till Umeå. Litar på polisens omdöme så finns ingen orsak till att börja spendera skattebetalarnas pengar på att neka.
Polismannen sa även att det finns en risk att jag kommer bli av med körkortet, vilket vore riktigt surt. Första missen och bli av med kortet. Synd att det inte kom nå bilar från vänster eller höger, helt tomt. Hade det gjorde så hade jag per automatik stannat helt. Men men, alla gör vi misstag ibland.

Dock så är min fråga, hur stor risk är det att jag blir av med kortet? Har som sagt aldrig fått någon annan bot tidigare under mina 7 år med körkort.
Ni som blivit av med kortet på grund av missat stopplikt, var ni prickfria? Om ni var det, hur länge blev ni av med kortet?

På baksidan av ordningsboten (polismans ex) så skriver han ner information om situationen.. Det är denna information som sedan skickas till transportstyrelsen för bedömning om körkortet skall återkallas eller om varning ska tilldelas. (Detta görs ju bara vid brott som kan återkalla körkortet).

Det är ju informationen som polisen skriver ner samt din historia (tidigare böter) som avgör om ditt körkort återkallas. Var trafiksituationen som du beskrev den så har förmodligen även PA skrivit detta och den informationen tillsammans med att du är botfri sen 7år torde man ju tycka endast leda till en varning och inget återkallande.

Men nu är det ju upp till transportstyrelsen att bedöma så egentligen kan man inte ge dig något råd mer än att det blir en jobbig väntan på besked.

Senast redigerat av Nehe (6 januari 2010)

pnorberg
6 januari 2010 ·

Ja det är bara och vänta helt enkelt. Med min otur så ryker kortet säkert, nå händer det så händer det. Säljer BMWn och börjar gå. tongue Kan vara bra för kroppen. big_smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 januari 2010 · 5 650 Inlägg

Nehe skrev:

pnorberg skrev:
Ahap, då har det hänt mig också. I 7 år har jag kört utan en endaste bot, exkl. de tre åren jag övningskörde.
Men idag så gjorde jag en stor miss, stannade vid en mack mellan Umeå och Skellefteå, var sugen på en Red Bull.
I samma veva kommer polisen och ställer sig på sidan om macken. Jag och mina vänner börjar diskutera vad dem gör där och vi alla missar stoppskylten av någon anledning, själv kör jag som att det vore väjningsplikt, dvs. bromsar lätt in i korsningen och kör ut. Det jag kommer ihåg iaf.
När jag väl kommit ut på E4an ser jag polisen köra iväg från macken och efter mig, förstod att det var mig dem var ute efter så stannade vid första parkeringsficka, dock så trodde jag det var bara för att jag körde BMW och ser ung ut.
Dock så efter en antal konstiga frågor från polisen som t.ex. vart kommer ni ifrån, vem sitter bak, vart ska ni och vad har ni gjort där så talar polismannen för mig att jag körde mot stopplikt.
"Oj då, ursäkta" var mitt svar, visste inte vad mer jag skulle säga. Så fick följa med till polisbilen och prata en massa samt skriva på lappen, yey, 2500 kr fattigare. Tur att jag inte hittade något i när jag var till Umeå. Litar på polisens omdöme så finns ingen orsak till att börja spendera skattebetalarnas pengar på att neka.
Polismannen sa även att det finns en risk att jag kommer bli av med körkortet, vilket vore riktigt surt. Första missen och bli av med kortet. Synd att det inte kom nå bilar från vänster eller höger, helt tomt. Hade det gjorde så hade jag per automatik stannat helt. Men men, alla gör vi misstag ibland.

Dock så är min fråga, hur stor risk är det att jag blir av med kortet? Har som sagt aldrig fått någon annan bot tidigare under mina 7 år med körkort.
Ni som blivit av med kortet på grund av missat stopplikt, var ni prickfria? Om ni var det, hur länge blev ni av med kortet?

På baksidan av ordningsboten (polismans ex) så skriver han ner information om situationen.. Det är denna information som sedan skickas till transportstyrelsen för bedömning om körkortet skall återkallas eller om varning ska tilldelas. (Detta görs ju bara vid brott som kan återkalla körkortet).

Det är ju informationen som polisen skriver ner samt din historia (tidigare böter) som avgör om ditt körkort återkallas. Var trafiksituationen som du beskrev den så har förmodligen även PA skrivit detta och den informationen tillsammans med att du är botfri sen 7år torde man ju tycka endast leda till en varning och inget återkallande.

Men nu är det ju upp till transportstyrelsen att bedöma så egentligen kan man inte ge dig något råd mer än att det blir en jobbig väntan på besked.

inte transportstyrelsen som bestämmer de är länsstyrelsen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 januari 2010 · 5 650 Inlägg

pnorberg skrev:
Ja det är bara och vänta helt enkelt. Med min otur så ryker kortet säkert, nå händer det så händer det. Säljer BMWn och börjar gå. tongue Kan vara bra för kroppen. big_smile

äh är ju bara 1 par månader om du vart felfri i evigheter dumt och sälja bilen för tex 3 månader

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Nehe
6 januari 2010 · 687 Inlägg

MrEricsson skrev:
inte transportstyrelsen som bestämmer de är länsstyrelsen

Det var så förra året ja.

Körkortsfrågor handläggs av Transportstyrelsen från årsskiftet
1 januari 2010 tar Transportstyrelsen över ansvaret för körkortsfrågor från länsstyrelsen. Transportstyrelsen kommer att ansvara för alla beslut inom körkortsområdet. Du vänder dig fortfarande till Vägverket när du ska utföra kunskaps- och körprov. I övrigt är det till Transportstyrelsen du ska vända dig.

http://www.korkortsportalen.se/nyheter/ … rsskiftet/

Rquired Allmänt envis
6 januari 2010 · 12 512 Inlägg

Tycker det skulle vara lite konstigt om du blir av med körkortet med 7 prickfria år bakom dig, tror och hoppas på att du bara får en varning. Men tyvärr är systemet lite knepigt ibland smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
bmx
6 januari 2010 · 7 100 Inlägg

du blir inte av med kortet!
åkte på de i sommras jag,fick 2500 i böter,

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
pnorberg
6 januari 2010 ·

Rquired skrev:
Tycker det skulle vara lite konstigt om du blir av med körkortet med 7 prickfria år bakom dig, tror och hoppas på att du bara får en varning. Men tyvärr är systemet lite knepigt ibland smile

bmx skrev:
du blir inte av med kortet!
åkte på de i sommras jag,fick 2500 i böter,

Får hoppas på det, BMX du är "ostraffad" sedan tidigare?

Senast redigerat av pnorberg (6 januari 2010)

BlackEagle
6 januari 2010 · 155 Inlägg

Jag har en kompis som också missade en stoppskylt, han var prickfri, fick bara böter inget mer.
Så det borde inte vara nga problem...(hoppas jag för din skull)

Smaka fäste !!!
loudness
6 januari 2010 · 4 554 Inlägg

jag fick en tankeställare..... funderar på dom ja missat..

Martin 9-3 Fisketokig
6 januari 2010 · 2 997 Inlägg

Shit. Stopplikt ignorerar man väldigt ofta och ser dem som lämna företräde. Saktar bara ner.

Hamnade dock bakom polisbil då vi båda skulle norrut på E4 och påfarten har stopplikt men polisen rullade ut i 20 knyck och drog iväg. De var inte så stressade heller då jag lätt kom ikapp dem i laglig hastighet efter att jag fått stanna till och vänta in en bil mellan.

Så polisen här ser inte så allvarligt på stopplikt kanske tongue

Efter några km så körde de om en lastbil med 10 meter marginal, långt efter pilarna på vägbanan att det blir 1 körfält. Fick kränga in rätt häftigt för att inte fastna i wireräcket.

Men men. Söderhamnspolisen rånar ju även banker på arbetstid och sen jagar sig själv genom stan...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

tkd_rille skrev:
är ju som att köra mot rött. så risken finns att du blir av med det.

att köra mot rött är värre än att missa en stopplickt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Muttley
6 januari 2010 ·

kolvas skrev:

tkd_rille skrev:
är ju som att köra mot rött. så risken finns att du blir av med det.

att köra mot rött är värre än att missa en stopplickt.

skillnad på 500 spänn om man kör mot rött.
Men de är lika allvarligt som att köra mot rött.
För du måste stå helt still med bilen på båda platserna.
kvittar vilket för de är dyrt båda två att få betala på

kolvas
6 januari 2010 · 4 001 Inlägg

tkd_rille skrev:

kolvas skrev:

tkd_rille skrev:
är ju som att köra mot rött. så risken finns att du blir av med det.

att köra mot rött är värre än att missa en stopplickt.

skillnad på 500 spänn om man kör mot rött.
Men de är lika allvarligt som att köra mot rött.
För du måste stå helt still med bilen på båda platserna.
kvittar vilket för de är dyrt båda två att få betala på

om jag inte minns helt fel så är även risken för återkallande av körkort betydligt vanligare påföljd vid rödljuskörning än vid miss av stopplikt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
CrilleD
6 januari 2010 · 831 Inlägg

Lita inte på grisarna. Du skulle ha nekat. Dom är så fulla av skit så det finns inte. Jag har ingen tillit eller respekt för dom där åsnorna. Dom gör precis tvärtemot vad dom är upplärda att göra.

Som alltid kan vi bara spekulera i om du förlorar lappen eller ej. Men bli inte förvånad.

Senast redigerat av CrilleD (6 januari 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang