5550
Sök

Ventilspel, varför olika på insug / avgas?

1 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Varför är ofta angivet ventilspelsmått på avgasventilerna högre än insugsvent?

Fixade en godkänd rubrik, var god läs:
rubriksanvisningarna
MVH jonTe/moderator

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
10 januari 2010
Kanske för att avgas Ventilerna blir varmare. När "metall" blir varmt så expanderar det, så ventilen blir lite längre.

Tror jag i alla fall. smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

2 763 Inlägg
10 januari 2010
supersupra87 skrev:
Kanske för att avgas Ventilerna blir varmare. När "metall" blir varmt så expanderar det, så ventilen blir lite längre.

Du har faktiskt rätt! Det är så att insugsventilerna blir inte lika varma som avgasventilerna så därför har man större spel på avgasventilerna så att de håller sig öppna lite längre och blir där med inte lika varma! Hoppas att ni fattade vad jag skrev tongue Men det är svaret på din fråga wink

Volvo - For Life

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
10 januari 2010
BOLIN_ skrev:
Du har faktiskt rätt! Det är så att insugsventilerna blir inte lika varma som avgasventilerna så därför har man större spel på avgasventilerna så att de håller sig öppna lite längre och blir där med inte lika varma! Hoppas att ni fattade vad jag skrev tongue Men det är svaret på din fråga wink

tongue

Men är det inte tvärt om, att man har dem stänga lite längre. Ventilerna kyls väl när de har kontakt med ventilsätena i cylinderhuvudet.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

5 710 Inlägg
10 januari 2010
BOLIN_ skrev:
supersupra87 skrev:

Nej....
Insugsventilen hanterar insugsluft som är kall, ventilmaterialet expanderar inte lika mycket = litet  ventilspel
Avgasventilen hanterar avgaser som är ruskigt varma expandera mycket = större spel

Hur länge ventilerna är öppna eller stängda hanteras av kamaxeln, spelet har inget med det att göra.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

936 Inlägg
10 januari 2010
Pga att ventiltallriken på avgasventilen blir väldigt varm så klättrar den uppåt i sätet för att diametern öppnar. Det kompenserar lite av ventilskaftets förlängning, annars hadde skillnaden blivit ännu större.

Mats

Sök