Hamilton skrev:
Brådhis skrev:
Hamilton skrev:
Finns många skillnader på Sambo och Gifta
Det som köps in under ett äktenskap ägs av båda oavsett vem som betalat (Det går att avtala om vem som har äganderätten).
Som Sambos har man lite andra regler, där äger var och en det man faktiskt har betalat
Det är jag fullt medveten om! Men nu pratar vi ju om hur ett försäkringsbolag ser på det! Du skrev att endast gifta par kan välja fritt vem bilen skall stå på för att inte riskera att det ska klassas som skenförsäkring...
Är det då alltså omöjligt för ett par som ej är gifta att köpa en bil tillsammans utan att riskera att bli utan ersättning vid en eventuell olycka om den av dom som ej står som ägare kör den? Det har jag svårt att tro...
//Brådhis
Är man sambo så ska bilen stå på den som "betalat". Är man osäker så ska man fråga sitt försäkringsbolag
Jo... Men om man, som jag skrev, tar ett lån tillsammans så bör ju det ekonomiska intresset vara lika stort för båda... Varför skulle man då inte kunna välja fritt vem av dom bilen ska stå på?
Eller rättare sagt: Hur ska man egentligen göra, om det nu är som du påstår, att man kan riskera att försäkringsbolaget klassar det som skenförsäkring när två personer i ett samboförhållande köper en bil tillsammans...
Jag tycker fortfarande att din tumregel att det endast är gifta par som kan dela på en bil, känns aningen långsökt! Men jag kan ha fel... Har du nå´n länk till källan för detta?
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...