Ljudbygge i födelsedagspresent

VictorD Med Jetplan i generna
23 maj 2006 · 413 Inlägg

Jag fyller snart 18 år vilket betyder bil och körkort. Jag har kompromissat med min mor och far om att jag själv köper bilen medans de köper ljudet. Nu är fallet så här, jag kan i princip ingenting angående ljud. Jag planerar att antingen köpa en SAAB 9-3 (typ årsm. 98-00) eller en Golf 4. Vad tycker ni man ska ha för ljud i dessa bilar? (Kan ju säga att jag mest är inne på att köpa en SAAB.) Det som jag absolut vill ha är

Stereo med Mp3
Baslåda (helst en färdig)
Slutsteg
(Övriga högtalare? Vet ej hur original är i en SAAB).

Smärtgränsen låg på 5,000:- och kostade det mer så fick jag lägga till egna. Jag kan tänka mig lägga till ungefär 3,000:-.

Finns det någon själ därute som kan hjälpa mig bland denna djungel? =)

Tack på förhand!

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
loudness
23 maj 2006 · 4 554 Inlägg

golfen har 6.5" orginalhål runt om och har väldigt lätt att få bra ljud i... bra och billig bil.. min drar aldrig över 0.8 hur ja än kör, det finns oändligt med stylingmöjlighteter till golfen med..jag hade valt golfen

VictorD Med Jetplan i generna
23 maj 2006 · 413 Inlägg

Nja, bil känns det som att jag vill ha SAAB, det går nog inte att övertala mig. Det är just ljudet som är en djungel för mig tongue

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
berglof88 SAAB-Dåre
23 maj 2006 · 192 Inlägg

Klart du ska ha saaben, bra ljud orginal och finns schysta solar och mängder med trim big_smile

Kör för allt du kan, för i morn kanske du är död ;D
DayDreameR
23 maj 2006 · 91 Inlägg

loudness skrev:
golfen har 6.5" orginalhål runt om och har väldigt lätt att få bra ljud i... bra och billig bil.. min drar aldrig över 0.8 hur ja än kör, det finns oändligt med stylingmöjlighteter till golfen med..jag hade valt golfen

Jag kommer nätt & jämnt under 0.9... Hur gör du?
visst jag har en lite större motor men så mycket skiljer det ju inte..

response Studerande
23 maj 2006 · 463 Inlägg

Skulle lätt ha valt saaben, en av dom snyggaste bilarna enligt mig! Välj en turbomotor bara tongue

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
VictorD Med Jetplan i generna
24 maj 2006 · 413 Inlägg

Har tänkt mig 2,0T. Åter till topic. Någon som kan hjälpa mig att välja?

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
gurenius
24 maj 2006 · 1 631 Inlägg

Ljud i en 9-3:a för 8.000? Här kommer två förslag:

1:
- Behåll original cd-spelare. Klarar inte MP3, men är minst lika bra som en ny billig spelare. Köp en adapter för att få lågnivåutgång till steg, ca 200.
- Köp ett fyrkanalssteg för ca 4.000 att driva framsystemet med och en bas
- Framsystem: Kit för ca 1.500-2.000, 6.5tumsbas och diskant.
- Bas: En lättdriven 12:a för 1.000-1.500. Bygg lådan själv!

Detta landar på 6.700-7.700 beroende på vad du väljer. Resten av pengarna lägger du på kablar och monteringsmaterial.

2:
- Köp en ny cd med MP3. Lägg ca 4.000 på denna.
- Framsystem: Kit för ca 1.500-2.000, 6.5tumsbas och diskant. (samma som ovan, men drivet av cd-spelaren)
- Aktiv baslåda med inbyggt steg för resten av budgeten (rekommenderas egentligen ej, då en egen låda och separat steg alltid är bättre)


Jag hade gått på alternativ 1 och köpt en ny cd-spelare med MP3 när pengar finns till det.

Originalhögtalarna bak kan du låta spela på lite lägre volym. De som sitter fram bör bytas. Skulle du hitta en bil med AS3-systemet så blir det lite annorlunda för då ingår ett originalsteg och midbasar. Ovanstående förslag gäller AS1 och AS2.

Du kan också kika på min bil för mer inspiration.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
wimsch
25 maj 2006 · 13 Inlägg

gurenius , rekomendation 1 smile , fast med en ny spelare..

Honda Civic (1995)
__hogberg__
25 maj 2006 · 1 161 Inlägg

ja o en kompis satt o kolla för ett tag sen o fick ihop ett helt paket med bara GAS högtalare o sony stereo o de gick på ungefär 6000..

nu kommer säkert folk säga att de inte ä bra att ha allt i samma märke men de skulle duga åt mej iaf..

VictorD Med Jetplan i generna
25 maj 2006 · 413 Inlägg

Hur är GAS egentligen? Någon som kan komma med för- och nackdelar?

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
__hogberg__
25 maj 2006 · 1 161 Inlägg

Rockford Fosgate P152S Punch (1 par)
Summa: 1 x 1 898 kr = 1 898 kr
   

   
  Rockford Fosgate P162S Punch (1 par)
Summa: 1 x 1 998 kr = 1 998 kr
   

   
  GAS Alpha X2 + 2x12" baslåda (1 pkt)
Summa: 1 x 2 498 kr = 2 498 kr
   

   
  JVC KD-G521 (1 st)
Summa: 1 x 1 798 kr = 1 798 kr
   

   
   Total summa exkl. moms: 6 553:60 kr
Total summa inkl. moms: 8 192 kr

de där satte ja ihop lite hastigt bara.. 
de ä rockford fram(5,25 paket) bak(6,5 paket)
en jvc stereo som funkar riktigt bra enligt en kompis som har en sån..
och 2 12" basar med steg..
det går ju över 8000kr men 192kr extra gör väl inget?

VictorD Med Jetplan i generna
25 maj 2006 · 413 Inlägg

Högtalare är nu löst så de behöver inte ingå i paketet. Det jag efterlyser är alltså CDspelare (Mp3 ofc), slutsteg och en baslåda. Baslådan får gärna vara färdigbyggd och ska innehålla _en_ bas, 10 eller 12 tum

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
rallytompa Byggare
25 maj 2006 · 202 Inlägg

Gå in på mds.se och kolla ut en lämplig Kenwood huvudenhet och en färdigbyggd MDS baslåda, så skulle jag ha gort i ditt läge.

<-- En silver grå misil, en bomb i motsatt fil
VictorD Med Jetplan i generna
25 maj 2006 · 413 Inlägg

Faktiskt så jag har tänkt jag med. Verkar vara vettigt. Behöver ju inte ha det värsta eftersom man bara är knappa 18 år wink

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
gurenius
26 maj 2006 · 1 631 Inlägg

VictorD skrev:
Högtalare är nu löst så de behöver inte ingå i paketet. Det jag efterlyser är alltså CDspelare (Mp3 ofc), slutsteg och en baslåda. Baslådan får gärna vara färdigbyggd och ska innehålla _en_ bas, 10 eller 12 tum

Vad blev det för några högtalare då?

Vill du ha slutsteg till högtalarna också, eller ska det bara var till baslådan?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Malmoe SSS -12
26 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Akta dig för GAS... Antingen är det ett bra par, eller så är det ett värdelöst! sad

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
VictorD Med Jetplan i generna
26 maj 2006 · 413 Inlägg

Högtalare har jag fått av min far då han har bytt.  Vet nite så här på tu man hand vad det var för några. Slutsteget ska bara vara till basen iallafall.

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
gurenius
26 maj 2006 · 1 631 Inlägg

Jaha, ok.  Det är rätt långt ifrån vad du ville ha från början (bra ljud för upp till 8000). Begagnade högtalare från din far är troligtvis inte bättre än vad som kommer original. Känns onödigt att byta om du inte ska byta upp dig.

Men ändå:
Välj en passiv färdigbyggd låda. Tex har BRL en låda med en GAS 12:a för tusenlappen. Passande slutsteg kan vara tex GAS Silver 2002 för 1800 (också från BRL).

Välj en cd du tycker verkar bra. Vill du behålla rattknapparna så funkar tex Alpine och några till med adapter. Du får en bra spelare för resten av budgeten.

Detta är dock lååååångt ifrån så bra som mitt första alternativ.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
VictorD Med Jetplan i generna
26 maj 2006 · 413 Inlägg

Det låter faktiskt som ett bra förslag! Jag tänkte faktiskt en gång till och tyckte det skulle vara onödigt att lägga så mycket pengar på bara ljud. Jag har fått för mig att bilen ska stylas nu också =P. Men ljudet blir det första som kommer hända iallafall. Ekonomin är ju inte så stor när man är en deltidsarbetande student =P.

Jag är faktiskt lite inne på en Kenwoodstereo. Om det finns, var får man tag i en adapter till en sådan? Vill tacka dig för all hjälp för övrigt! Uppskattas!

Tack för alla förslag men inget är bestämt så kom med fler om någon har.

Senast redigerat av VictorD (26 maj 2006)

"There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang