Starta bil som stått i ett halvår - att tänka på?

jakethesnake
13 januari 2010 · 59 Inlägg

Aktuella bilen är en Ford Mondeo 2.0 GHIA -97

Har en bil som stått sedan juli, då jag köpte en till bil. Den står utomhus och har fortfarande sommarsulorna på. Nu är det dags att köra den till verkstan för småfix innan den ska säljas.

Min undran är om det är något jag bör tänka på innan jag startar och kör iväg med bilen. Det har ju varit väldigt kallt här i Uppsala. Tänkte att motorn kankse inte mår så bra av att startas i -15 grader, när den stått så länge. Bör jag låta den stå ett tag till, tills den "tinat" lite?

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Tubbex
13 januari 2010 · 1 517 Inlägg

kolla så där är Olja, och vattnet inte är fryset, 

jag hade startat bilen och låtit den vara igång liten stund så man inte kommer halvvägs sen stannar bilen.  smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
TTMotorsport
13 januari 2010 · 196 Inlägg

Vill du vara på säkra sidan så kanske ta ur stiften och köra runt motorn på startmotorn en kort stund så oljan cirkulerar lite.
Kolla vätskor m.m är aldrig fel !

MG B GT "Sebring Replica - Roadsport C" (1970)
Lotus Europa S1 "Ex Gatregad Modsport 1" (1968)
JonasHalt
13 januari 2010 · 699 Inlägg

Tysken|GBG skrev:
Vill du vara på säkra sidan så kanske ta ur stiften och köra runt motorn på startmotorn en kort stund så oljan cirkulerar lite.
Kolla vätskor m.m är aldrig fel !

Räcker med att ta bort tändhattarna smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Aerodynamik ...
13 januari 2010 · 7 120 Inlägg

Smyger in med en liten fråga själv.. Ska man göra samma sak när man startar en bil som stått i ett halvår inne i ett varmgarage? tongue

ironhead volvoraggare
13 januari 2010 · 4 776 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Smyger in med en liten fråga själv.. Ska man göra samma sak när man startar en bil som stått i ett halvår inne i ett varmgarage? tongue

om du stått i varmgarage är det ju bara att starta

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
13 januari 2010 · 3 585 Inlägg

Ute. kolla så att inte vattnet frysit och kolla alla olje/vatten nivåer ev behövs ett startbatteri

Inne. Kolla alla olje/vatten nivåer. ev behövs ett startbatteri

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
jakethesnake
13 januari 2010 · 59 Inlägg

Tack för tipsen! Har ett varmgarage i anslutning till min parkeringsplats. Har ingen egen plats där, men vore det en idé fråga en granne om jag inte kan få rulla in bilen på dennes plats och låta den "tina" i nåt dygn?

Batteriet är urmonterat och på laddning inne i lägenheten. Håller en stabil spänning på 12,56 V efter att ha laddats ett tag nu. Är det tillräckligt?

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Tubbex
13 januari 2010 · 1 517 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Smyger in med en liten fråga själv.. Ska man göra samma sak när man startar en bil som stått i ett halvår inne i ett varmgarage? tongue

själv hade nog gjort de så man är lite snäll i början med bilen.. så bilen blir lite varm  mer än garagetempratur  smile så allt cirkulerar smile

Senast redigerat av Tubbex (13 januari 2010)

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang