Problem med spolarpump och vindrutetorkare!

DSFoto Fotograf (Dock ej bilfotograf)
13 januari 2010 · 166 Inlägg

Hejsan!
Jag har en Saab 9000 2,3 Turbo årsmodell -95. Idag när vi var ute och åkte och spolade spolarvätska, så slutade inte spolarvätskan att spruta. Hela behållaren tömdes och spolarmotorn fortsatte gå. Motorn går hela tiden varje gång vi startar bilen. I samma veva så gick det inte längre att slå av vindrutetorkarna, utan dom bara går och går dom också. Det går inte att ändra hastighet på torkarna heller, utan dom går i samma hastighet hela tiden. Jag drog ut säkringen till torkarna, men hittar ingen säkring till spolarpumpen.

Är det någon som vet vad som kan ha hänt? Kan det vara något relä som går både till spolarpump och torkare som gått sönder? Eller vad kan det annars vara?

Tacksam för svar.
MVH/Danne

Volvo S60 2,4 "Brum Brum" (2001)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
13 januari 2010 · 946 Inlägg

På en del Volvo-bilar kan detta fenomen uppstå. Det är i de fall strålkastarrengörarna (oftast en av dem) som är boven i dramat.

När man spolar på vindrutan ska ju även strålkastartorkarna torka (och spola) och för att inte de torkarna ska stanna i det läge de befinner sig i när man släpper torkarspaken från "spolläget" utan återgå till utgångsläget finns en diod (tror jag det heter) som släpper fram ström tills dess att torkararmarna är i sitt ursprungsläge. Havererar denna diod (osäker på namnet alltså) släpper den fram ström "baklänges" via strålkastarrengörarna och gör därmed att spolnig och torkning på vindrutan fortgår även då man inte har reglaget intryckt.

Detta är som jag har fått det förklarat för mig av en polare, en annan bekant hade nämligen detta fel på sin V70. Kan ju vara samma fel på din Saab, men kan ju också vara nåt helt annat smile

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
DSFoto Fotograf (Dock ej bilfotograf)
13 januari 2010 · 166 Inlägg

Okej!
Tack för svaret.
Är det någon som vet om det kan vara samma sak på min bil? Och isåfall, vart sitter denna diod?

MVH/Danne

Volvo S60 2,4 "Brum Brum" (2001)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
13 januari 2010 · 946 Inlägg

Prova med att rycka ut kontakterna till strålkastarmotorerna. Kvarstår problemet efter det får du fortsätta felsökandet. En fråga: Spolar och torkar det även vid full påslagen tändning eller bara när du startat bilen?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Juvakka
13 januari 2010 · 1 697 Inlägg

Dave_C70 skrev:
På en del Volvo-bilar kan detta fenomen uppstå. Det är i de fall strålkastarrengörarna (oftast en av dem) som är boven i dramat.

När man spolar på vindrutan ska ju även strålkastartorkarna torka (och spola) och för att inte de torkarna ska stanna i det läge de befinner sig i när man släpper torkarspaken från "spolläget" utan återgå till utgångsläget finns en diod (tror jag det heter) som släpper fram ström tills dess att torkararmarna är i sitt ursprungsläge. Havererar denna diod (osäker på namnet alltså) släpper den fram ström "baklänges" via strålkastarrengörarna och gör därmed att spolnig och torkning på vindrutan fortgår även då man inte har reglaget intryckt.

Detta är som jag har fått det förklarat för mig av en polare, en annan bekant hade nämligen detta fel på sin V70. Kan ju vara samma fel på din Saab, men kan ju också vara nåt helt annat smile

MVH

Gissar att du menar en brytare?

Saab 900 "T16" (1992)
DSFoto Fotograf (Dock ej bilfotograf)
13 januari 2010 · 166 Inlägg

Dave_C70 skrev:
Prova med att rycka ut kontakterna till strålkastarmotorerna. Kvarstår problemet efter det får du fortsätta felsökandet. En fråga: Spolar och torkar det även vid full påslagen tändning eller bara när du startat bilen?

MVH

Hej!
Tack för svaret. Ska kolla imorrn om jag hittar kontakterna till strålkastarmotorn. Tänkte inte på om det spolade och torkade när tändningen var på. Ska kolla det imorrn om jag inte får det att funka.

MVH/Danne

Volvo S60 2,4 "Brum Brum" (2001)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
13 januari 2010 · 946 Inlägg

Juvakka skrev:
Gissar att du menar en brytare?

Du har säkert rätt, detta vad var jag fick förklarat för mig. Har för mig att den personen kallade det för en diod, men jag är inte säker. Just bil-el är inte mitt starka kort. smile

MVH

edit: Jag hade nog rätt iaf, backdiod kallas det visst för. smile

Senast redigerat av Dave_C70 (13 januari 2010)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
DSFoto Fotograf (Dock ej bilfotograf)
14 januari 2010 · 166 Inlägg

Har nu varit nere i garaget och dragit ut kontakterna till båda torkarmotorerna, och detta löste tyvärr inte problemet. Spolarmotorn går fortfarande hela tiden. Både när tändningen är fullt på och när motorn är igång. Och om jag stoppar in säkringen till vindrutetorkarna så går dom också hela tiden.
Vad mer kan vara fel?
Vart sitter den här backdioden? Känns ju som att det skulle vara den det är fel på.
MVH/Danne

Volvo S60 2,4 "Brum Brum" (2001)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
14 januari 2010 · 946 Inlägg

DSProtection skrev:
Har nu varit nere i garaget och dragit ut kontakterna till båda torkarmotorerna, och detta löste tyvärr inte problemet. Spolarmotorn går fortfarande hela tiden. Både när tändningen är fullt på och när motorn är igång. Och om jag stoppar in säkringen till vindrutetorkarna så går dom också hela tiden.
Vad mer kan vara fel?
Vart sitter den här backdioden? Känns ju som att det skulle vara den det är fel på.
MVH/Danne

Ajdå! Då sket dig det, så enkelt kunde det inte vara nej... Jag vet faktiskt inte vart backdioden sitter, men skulle själv vilja lära mig det så jag ska se om jag kan kolla upp det.

Återkommer.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
DSFoto Fotograf (Dock ej bilfotograf)
14 januari 2010 · 166 Inlägg

Dave_C70 skrev:

DSProtection skrev:
Har nu varit nere i garaget och dragit ut kontakterna till båda torkarmotorerna, och detta löste tyvärr inte problemet. Spolarmotorn går fortfarande hela tiden. Både när tändningen är fullt på och när motorn är igång. Och om jag stoppar in säkringen till vindrutetorkarna så går dom också hela tiden.
Vad mer kan vara fel?
Vart sitter den här backdioden? Känns ju som att det skulle vara den det är fel på.
MVH/Danne

Ajdå! Då sket dig det, så enkelt kunde det inte vara nej... Jag vet faktiskt inte vart backdioden sitter, men skulle själv vilja lära mig det så jag ska se om jag kan kolla upp det.

Återkommer.

Japp. Det ska aldrig vara enkelt;)

Det vore jätte bussigt om du kunde kolla upp vart dioden sitter. Och om någon annan vet vart den sitter eller har nåt annat förslag så får ni gärna dela med er:)

MVH/Danne

Volvo S60 2,4 "Brum Brum" (2001)
ivab
5 april 2011 · 52 Inlägg

även jag har samma problem med min v70 -99, blir idiot på't! tongue
Försöker spåna fram lite info smile

Malla Mööl!!
Turbodiesel skare va!
Johnsson_T
18 maj 2011 · 156 Inlägg

har samma problem på min 945a

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2011 · 17 486 Inlägg

Gör en egen tråd så slipper vi blanda bilmärken hej vilt i en gammal. Fast det var rätt tänkt att kolla en gammal tråd först!

Mvh
Dieselsmurfen
Moderator

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang