3050
Sök

Om krig skulle uppstå i Sverige?

200 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
Har googlat runt en del ang krig, men inte hittat så mycket som jag vill.

Om Sverige skulle bli involverat i ett krig, hur lyder då lagen? Måste alla män kriga? Eller gäller detta enbart dom som har gått Lumpen?

Skulle va kul att veta hur det står i lagen angående detta om man tex vapenvägrar vad händer då osv?

Orginal är för gubbjävlar!
245 Inlägg
14 januari 2010
Vet inte så mycket, men vapenvägring är ju likamed fängelse.

huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2010
Vi har ju både värnplikt för männen och totalförsvarsplikt för alla mellan 16 och 70år.

Här är lite utdrag ut totalförsvarsplikten som kan vara relevant:
(Källa: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … =1994:1809 )

1 § Totalförsvaret är en angelägenhet för hela befolkningen.

2 § Totalförsvarets personalförsörjning skall tryggas genom en
totalförsvarsplikt som gäller för varje svensk medborgare från
början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet
av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år.

Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och
en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige.

Tjänstgöring utan vapen

16 § Om en totalförsvarspliktig kan antas ha en så allvarlig
personlig övertygelse rörande bruk av vapen mot annan att
övertygelsen är oförenlig med en tjänstgöring som är förenad med
bruk av vapen, skall han eller hon efter ansökan få rätt att vara
vapenfri.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
14 januari 2010
Usch hoppas de inte blir krig då, precis köpt Live guld 12 månader ju

huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2010
I första hand ska försvaret använda de resurser som finns, typ kalla hem den aktuella utlandsstyrkan
eller använda värnpliktiga från pågående utbildningar (har jag hört lite löst under diverse tillfällen).

I andra hand plockar man in de som är krigsplacerade (och har aktuella värnpliktsutbildningar).

Sen har man även Hemvärnet som har snabbast beredskap.

Under andra världskriget mobiliserade Sverige c:a 1 miljon soldater (har ingen källa på det).
Svårt att neka till det om var 6-7:e (av hela befolkningen) skulle mobiliseras på en 5årsperiod.

Så även om man inte gjort lumpen så får du nog en "snabbkurs" om det skulle behövas. wink

Edit:
Vi har för övrigt inget dödstraff i krigstid from 1973. "Nice 2 know"
Senast redigerat av steifan (14 januari 2010)

1 482 Inlägg
14 januari 2010
Haha, Om sverige hamnar i krig finns det inte en jävla chans i hela universum att jag skulle försvara detta land.

BLT Service
Theracords Music Label

Ointresserad.
936 Inlägg
14 januari 2010
Om det blir krig i sverige så går mänskligheten i detta land mot en säker död.

Fakta.

Teabag appreciation club.

224 Inlägg
14 januari 2010
Jag skulle ta första bästa flyg och åka till något lugnare ställe och satt mig och dricka paraflaxdrinkar och njuta av livet, så kan de som vill springa och leka bäst de vill här hemma tongue

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Ointresserad.
936 Inlägg
14 januari 2010
MST4 skrev:
Jag skulle ta första bästa flyg och åka till något lugnare ställe och satt mig och dricka paraflaxdrinkar och njuta av livet, så kan de som vill springa och leka bäst de vill här hemma tongue

Jag hänger med om det är lugnt?

Teabag appreciation club.

224 Inlägg
14 januari 2010
Snitch skrev:
MST4 skrev:

Jag hänger med om det är lugnt?

Visst får du det smile

224 Inlägg
14 januari 2010
Kom ihåg när jag var på en fest och där var en som sa skulle det bli krig så skulle han försvara sverge in i döden och han fråga ut alla hur de skulle och många höll med honom, och jag sa bara är spring du här hemma och lek med din byssa så tar jag första bästa flyg här ifrån, Sverige har ju inte ställt upp för mig ändå och sur blev han  big_smile

1 534 Inlägg
14 januari 2010
om det blir krig i/mot Sverige så kommer resterande av alla andra länder som fredrik reinfäldt har slickat rövarna på till undsättning och räddar oss ur knipan..
ingen risk

956 Inlägg
14 januari 2010
Iam2fast4U skrev:
om det blir krig i/mot Sverige så kommer resterande av alla andra länder som fredrik reinfäldt har slickat rövarna på till undsättning och räddar oss ur knipan..
ingen risk

Troligtvis USA och sen är halva NATO involverat.

Lycka till att ta flyg. Luftrummet lär vara hårt bevakat och nån som försöker åka ut lär nog bli nedskjuten av fienden.

Att gå in i Sverige är inga problem. Skulle tro att man kan gå igenom Sverige från söder till norr, norr till söder på bara ett par dagar.

169 Inlägg
14 januari 2010
MST4 skrev:
Kom ihåg när jag var på en fest och där var en som sa skulle det bli krig så skulle han försvara sverge in i döden och han fråga ut alla hur de skulle och många höll med honom, och jag sa bara är spring du här hemma och lek med din byssa så tar jag första bästa flyg här ifrån, Sverige har ju inte ställt upp för mig ändå och sur blev han  big_smile

pussys.. Jag skulle iaf stanna kvar och kriga som en man. Dessutom är det inte så enkelt att man bara kan lämna sitt land under krig.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
14 januari 2010
Jag skall flyga ner till Iran och kräva att de sätter upp en satanistkyrka samt en hårdrocksfestival.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

huh?
10 427 Inlägg
14 januari 2010
Tveksamt om det ens skulle kunna uppstå klassiskt "krig" häromkring.
Visst, man sa detsamma allmänt efter första världskriget också.  tongue

Förjaevle Brao
555 Inlägg
14 januari 2010
Vilket helvete lede fi skulle få om vi mobiliserade Sveriges samtliga jaktlag big_smile  100 000 gubbar i skogen med älgstudsare , de vore grejer de lol
Senast redigerat av Performance_ (14 januari 2010)

224 Inlägg
14 januari 2010
Mange85 skrev:
MST4 skrev:

pussys.. Jag skulle iaf stanna kvar och kriga som en man. Dessutom är det inte så enkelt att man bara kan lämna sitt land under krig.

hehe kanske det eller så har det med intelligens att göra, lämna ladet går nog om man känner folk som har eget litet jetplan wink

Cupra_
14 januari 2010
Beror ju alldeles på läget och vem man skulle kriga emot.. Personligen skulle jag antingen stanna kvar eller försöka ta mig in i Norge som är ett Nato-land.

bara för jag hamnar över dig ;D
846 Inlägg
14 januari 2010
hahha skulle de bli krig här går nog fan hela jorden under först tongue tror ingen kommer hoppa på detta oskyldiga land som inte kan försvara sig XD

Sök