1 § Totalförsvaret är en angelägenhet för hela befolkningen.
2 § Totalförsvarets personalförsörjning skall tryggas genom en totalförsvarsplikt som gäller för varje svensk medborgare från början av det kalenderår när han eller hon fyller sexton år till slutet av det kalenderår när han eller hon fyller sjuttio år. Totalförsvarsplikten gäller också under motsvarande tid för var och en som utan att vara svensk medborgare är bosatt i Sverige.
Tjänstgöring utan vapen
16 § Om en totalförsvarspliktig kan antas ha en så allvarlig personlig övertygelse rörande bruk av vapen mot annan att övertygelsen är oförenlig med en tjänstgöring som är förenad med bruk av vapen, skall han eller hon efter ansökan få rätt att vara vapenfri.
I första hand ska försvaret använda de resurser som finns, typ kalla hem den aktuella utlandsstyrkan eller använda värnpliktiga från pågående utbildningar (har jag hört lite löst under diverse tillfällen).
I andra hand plockar man in de som är krigsplacerade (och har aktuella värnpliktsutbildningar).
Sen har man även Hemvärnet som har snabbast beredskap.
Under andra världskriget mobiliserade Sverige c:a 1 miljon soldater (har ingen källa på det). Svårt att neka till det om var 6-7:e (av hela befolkningen) skulle mobiliseras på en 5årsperiod.
Så även om man inte gjort lumpen så får du nog en "snabbkurs" om det skulle behövas.
Edit: Vi har för övrigt inget dödstraff i krigstid from 1973. "Nice 2 know"
Jag skulle ta första bästa flyg och åka till något lugnare ställe och satt mig och dricka paraflaxdrinkar och njuta av livet, så kan de som vill springa och leka bäst de vill här hemma
Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
Jag skulle ta första bästa flyg och åka till något lugnare ställe och satt mig och dricka paraflaxdrinkar och njuta av livet, så kan de som vill springa och leka bäst de vill här hemma
Jag hänger med om det är lugnt?
Visst får du det
Kom ihåg när jag var på en fest och där var en som sa skulle det bli krig så skulle han försvara sverge in i döden och han fråga ut alla hur de skulle och många höll med honom, och jag sa bara är spring du här hemma och lek med din byssa så tar jag första bästa flyg här ifrån, Sverige har ju inte ställt upp för mig ändå och sur blev han
om det blir krig i/mot Sverige så kommer resterande av alla andra länder som fredrik reinfäldt har slickat rövarna på till undsättning och räddar oss ur knipan.. ingen risk
om det blir krig i/mot Sverige så kommer resterande av alla andra länder som fredrik reinfäldt har slickat rövarna på till undsättning och räddar oss ur knipan.. ingen risk
Troligtvis USA och sen är halva NATO involverat.
Lycka till att ta flyg. Luftrummet lär vara hårt bevakat och nån som försöker åka ut lär nog bli nedskjuten av fienden.
Att gå in i Sverige är inga problem. Skulle tro att man kan gå igenom Sverige från söder till norr, norr till söder på bara ett par dagar.
Kom ihåg när jag var på en fest och där var en som sa skulle det bli krig så skulle han försvara sverge in i döden och han fråga ut alla hur de skulle och många höll med honom, och jag sa bara är spring du här hemma och lek med din byssa så tar jag första bästa flyg här ifrån, Sverige har ju inte ställt upp för mig ändå och sur blev han
pussys.. Jag skulle iaf stanna kvar och kriga som en man. Dessutom är det inte så enkelt att man bara kan lämna sitt land under krig.
pussys.. Jag skulle iaf stanna kvar och kriga som en man. Dessutom är det inte så enkelt att man bara kan lämna sitt land under krig.
hehe kanske det eller så har det med intelligens att göra, lämna ladet går nog om man känner folk som har eget litet jetplan
Beror ju alldeles på läget och vem man skulle kriga emot.. Personligen skulle jag antingen stanna kvar eller försöka ta mig in i Norge som är ett Nato-land.