5827
Sök

Cab modeller, skydd då man voltar. Har tekniken utvecklats?

692 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Jag hade en Bmw e36 cab förut, och på den var det volt skydd, två st "stolpar" som for upp vid bakrutan ifall man voltade.

På audi caben fanns det inget sånt och inte på saab caben jag har nu heller.

Hur kommer det sig att det fanns på den gamla bmwn men inte på saaben som är från -00?

Vad händer med saaben om man voltar? Finns det något dolt volt skydd?

Handledare
1 481 Inlägg
15 januari 2010
Då har du inte läst instruktionsboken ordentligt.

Hämtat från Saab:s broschyr:

DynaCage
DynaCage är ett system för skydd vid rundslagning, bestående av en extremt stark vindruteram och aktiva störtbågar som sitter dolda omedelbart bakom de bakre nackskydden. Störtbågarna aktiveras tillsammans med bältessträckarna när bilens sensorer känner av risk för rundslagning, eller vid en kraftig frontal- eller sidokollision.

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
15 januari 2010
Sitter på "alla" nya moderna cabar. Men det kan sitta mer eller mindre dolt, och det är ju sällan man provar smile

Dock, när man va ung o polaren med rik farsa fick "ärva" en Merca 500SL så drog vi lite hårt över en kulle så det lyfte. Då kom "targa-bågen" (samma som håller vindskyddet och som kan fällas upp och ner med en knapp) upp av sig själv. Ganska coolt smile Det var en -92.
Min förra bil, TTn har ju synliga bågar, liksom flera andra modeller. Men de fyrsitsiga brukar ha dolda utskjutande skydd.

/Mattias

692 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
saab_sonett skrev:

DynaCage
DynaCage är ett system för skydd vid rundslagning, bestående av en extremt stark vindruteram och aktiva störtbågar som sitter dolda omedelbart bakom de bakre nackskydden. Störtbågarna aktiveras tillsammans med bältessträckarna när bilens sensorer känner av risk för rundslagning, eller vid en kraftig frontal- eller sidokollision.

Hehe ja tydligen så har jag läst på tok för dåligt:) Men då vet jag

692 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
matteeee skrev:
Sitter på "alla" nya moderna cabar. Men det kan sitta mer eller mindre dolt, och det är ju sällan man provar smile

Dock, när man va ung o polaren med rik farsa fick "ärva" en Merca 500SL så drog vi lite hårt över en kulle så det lyfte. Då kom "targa-bågen" (samma som håller vindskyddet och som kan fällas upp och ner med en knapp) upp av sig själv. Ganska coolt smile Det var en -92.
Min förra bil, TTn har ju synliga bågar, liksom flera andra modeller. Men de fyrsitsiga brukar ha dolda utskjutande skydd.

Ja samma hände mig med Bmwn, höll på att busa en kväll och i en kurva måste bilen ha lättat lite så skyddet åkte upp. Plast rutan vart inte allt för fin efter det.

5 111 Inlägg
16 januari 2010
saab_sonett skrev:

DynaCage

Men gäller det även gamla 9-3an?

Sök