Att köpa en taxi?

Volvette Timmerman
15 januari 2010 · 114 Inlägg

Varför ska man INTE köpa en taxi?

Bör dom inte vara ytterst välservade och städade?
Vem vill jobba i svinstia?
Vem vill reparera sitt verktyg hela tiden?

Man kan ju hitta ganska NYA bilar till ganska bra priser.

Att dom nu har ganska många mil på mätaren tycker jag knappast borde spela så stor roll?
köper man en bil man ska ha länge får man väl anpassa sig till priserna.

Nu tänker jag för mig (20 år) och planererar kommande seriös bil inom något år.

fredde85
15 januari 2010 · 1 798 Inlägg

de brukar inte vara något fel med en taxi alls är som sagt välskötta för dem ska gå mkt o då måste dem servas klokt så en taxi är inte alls dumt att köpa

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
expect1991
15 januari 2010 · 1 814 Inlägg

Köper hellre en Volvo-taxi som gått många mil än en nyare franskbil med få mil på mätaren.

InZan3
15 januari 2010 · 110 Inlägg

Finns både bra och dåliga taxi bilar.. vissa är välskötta och fina med många mil utan problem. och sen finns det raka motsattsen med en hel del fel och en motor som är slutkörd.

Lycka till.

Gorg-o-holic...
volvoentusiasten
15 januari 2010 · 4 005 Inlägg

Finns några andra trådar om detta.

Tror den kom fram till att om du ska köpa en taxibil, se till att köpa bilen av ngn som har haft bilen själv. och se till att den är stämplad. Alltså en bil som inte ägs av taxi 020 som har haft 45 olika chafförer i bilen.

Superman
15 januari 2010 · 321 Inlägg

Köp inte en bil av någon av dom större taxibolagen (många förare),större chans att du får en bra bil om du hittar en bil från ett mindre företag gärna från ngn landsorts taxi.....
Det är som ett lotteri att köpa en fd taxibil!

Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Buick Invicta "Victa60" (1960)
KBerglund Bilskadeentusiast
15 januari 2010 · 291 Inlägg

linuslinje skrev:
Finns några andra trådar om detta.

Tror den kom fram till att om du ska köpa en taxibil, se till att köpa bilen av ngn som har haft bilen själv. och se till att den är stämplad. Alltså en bil som inte ägs av taxi 020 som har haft 45 olika chafförer i bilen.

Bilarna ägs inte av 020 och taxistockholm osv. De ägs av privatpersoner som har egna föratag. Min far är en ut av dom.
En ärgare har ca 4-5 bilar. Sen är det massor med chaffisar på alla bilarna.
Eller så kör ägaren själv med bilen (har bara en) och har en chaffis på nätter tex.

Sköttsel och underhåll är olika från ägare till ägare.
En del bestämmer att tvätt sker efter varje pass dvs 2ggr om dagen. En del skiter fulständigt i tvätt.

Det man kan se som minus är i instrumentringen brukar få något hål osv. Va så för något år iaf. De kanske har lärt sig att inte såga hål i instrumentbrädan för att måntera en överfalsalarmknapp.
Likaså med ett hål i taket för en extra anten.
Själva datorn brukar dom trycka fast mellan ventilationsgallert och instrumentbrädan.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
15 januari 2010 · 999 Inlägg

Jag är inte rädd för att köpa riktiga långmilare. Men kontrollera bilen desto noggrannare!

volvoentusiasten
15 januari 2010 · 4 005 Inlägg

KBerglund skrev:

linuslinje skrev:
Finns några andra trådar om detta.

Tror den kom fram till att om du ska köpa en taxibil, se till att köpa bilen av ngn som har haft bilen själv. och se till att den är stämplad. Alltså en bil som inte ägs av taxi 020 som har haft 45 olika chafförer i bilen.

Bilarna ägs inte av 020 och taxistockholm osv. De ägs av privatpersoner som har egna föratag. Min far är en ut av dom.
En ärgare har ca 4-5 bilar. Sen är det massor med chaffisar på alla bilarna.
Eller så kör ägaren själv med bilen (har bara en) och har en chaffis på nätter tex.

Sköttsel och underhåll är olika från ägare till ägare.
En del bestämmer att tvätt sker efter varje pass dvs 2ggr om dagen. En del skiter fulständigt i tvätt.

Det man kan se som minus är i instrumentringen brukar få något hål osv. Va så för något år iaf. De kanske har lärt sig att inte såga hål i instrumentbrädan för att måntera en överfalsalarmknapp.
Likaså med ett hål i taket för en extra anten.
Själva datorn brukar dom trycka fast mellan ventilationsgallert och instrumentbrädan.

Det finns större åkerier, och så finns det mindre. Min poäng var att man inte ska köpa bil av de större åkerierna.

De flesta företagen ägs av privatpersoner i slutändan (duh) med undantag för koncerner.

TLO
15 januari 2010 · 1 062 Inlägg

De flesta taxiförare kan ju inte köra bil, åtminstone inte i Stockholm, så de bilarna är ju skrot även om de är välservade....

"You Go, we go!"
Stephan735i
15 januari 2010 · 139 Inlägg

Köp möjligen en landsortstaxi, medan storstadstaxis är att undvika. Prisskillnaden upp mot en icketaxi är alltför låg. Slitaget är HÖGT på storstadstaxis. bältena är välanvända, instegen ser för j**vliga ut, ofta krockskador, repig lack. Det är inte min kopp av te. Kika på kvd.se och läs beskrivingarna på fd taxis när det finns en där. Nästan grät över beskrivingen på en 07:as Chrysler 300 C Touring som rullat för taxi020 i sthlm, för ett halvår sedan.

Kan man leva med bristerna så då kan det vara vettigt. Störst chans med en landsortstaxi.

Stephan

EmilV70T5
15 januari 2010 · 64 Inlägg

KBerglund skrev:

linuslinje skrev:
Finns några andra trådar om detta.

Tror den kom fram till att om du ska köpa en taxibil, se till att köpa bilen av ngn som har haft bilen själv. och se till att den är stämplad. Alltså en bil som inte ägs av taxi 020 som har haft 45 olika chafförer i bilen.

Bilarna ägs inte av 020 och taxistockholm osv. De ägs av privatpersoner som har egna föratag. Min far är en ut av dom.
En ärgare har ca 4-5 bilar. Sen är det massor med chaffisar på alla bilarna.
Eller så kör ägaren själv med bilen (har bara en) och har en chaffis på nätter tex.

Sköttsel och underhåll är olika från ägare till ägare.
En del bestämmer att tvätt sker efter varje pass dvs 2ggr om dagen. En del skiter fulständigt i tvätt.

Det man kan se som minus är i instrumentringen brukar få något hål osv. Va så för något år iaf. De kanske har lärt sig att inte såga hål i instrumentbrädan för att måntera en överfalsalarmknapp.
Likaså med ett hål i taket för en extra anten.
Själva datorn brukar dom trycka fast mellan ventilationsgallert och instrumentbrädan.

Känner en kille som kör taxi och han hade inte behövt göra ett enda hål i instrumentbrädan på sina senaste bilar.

EmilV70T5
15 januari 2010 · 64 Inlägg

http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 13&w=1
Ett exempel på en fin landsortstaxi smile

Superman
15 januari 2010 · 321 Inlägg

Säkert fin men den är väl inte billig!smile
Billigast på blocket betyder inte alltid så mkt!roll

EmilV70T5 skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V70_II_2_0F_Momentum__Mlijobil_Momsbil__24934614.htm?ca=13&w=1
Ett exempel på en fin landsortstaxi smile

Senast redigerat av Superman (16 januari 2010)

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Muttley
16 januari 2010 ·

TLO skrev:
De flesta taxiförare kan ju inte köra bil, åtminstone inte i Stockholm, så de bilarna är ju skrot även om de är välservade....

kan någon köra i sthlm ?=?


fuck v70 av årsmodell 08-09 de är rent skit. vid 25 tusen mil som taxibil så går växellådor, spjällen mm.
MYCKET problem. Jag kör en v70 07 och den har de bytt växellådan 2 gånger på. 33-34 tusen mil på den.
När en volvo v70 kommit runt 25 och upp kommer allt skit tyvärr.
Och nej min är inte ett måndagsexemplar utan fler har behövt bytta låda trots de är så nya.
Våra är väldigt välservade och ändå går skitet sönder.

Passat är nog en bil som håller när de gått som taxi. även om volvon är trevlig och köra är de ju allt runtom.

EmilV70T5
16 januari 2010 · 64 Inlägg

Superman skrev:
Säkert fin men den är väl inte billig!smile
Billigast på blocket betyder inte alltid så mkt!roll

EmilV70T5 skrev:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V70_II_2_0F_Momentum__Mlijobil_Momsbil__24934614.htm?ca=13&w=1
Ett exempel på en fin landsortstaxi smile

Nej men det var ju en bil som gått många mil på kort tid och ser ut att vara i bra skick iaf..

twin_cam Smålänning
16 januari 2010 · 7 877 Inlägg

tkd_rille skrev:
Passat är nog en bil som håller när de gått som taxi. även om volvon är trevlig och köra är de ju allt runtom.

Är inte mercedes ganska taxisäkra? Dom brukar ju vara det iaf... Dom tål ju mångq mil, och är rätt vanliga som taxibilar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Muttley
16 januari 2010 ·

twin_cam skrev:

tkd_rille skrev:
Passat är nog en bil som håller när de gått som taxi. även om volvon är trevlig och köra är de ju allt runtom.

Är inte mercedes ganska taxisäkra? Dom brukar ju vara det iaf... Dom tål ju mångq mil, och är rätt vanliga som taxibilar.

Jo de är de nog. Många kör mercedes. i köpenhamn ser du nästan bara mercedes.

Men de är volvon som inte klarar av långmilen tyvärr.

STriiiker
17 januari 2010 · 609 Inlägg

En jag känner köpte en mercedes E 220 cdi -07 som hade gått 34000 till ett grymt överpris (ca 210K). Han tyckte det var schysst, MEN så lämnade han in bilen på service.. snacka om att han ångra sig. Inte billigt + hur mycket som helst att byta ut, den bilen hade gått på mindre ort i Dalarna med full servicebok.

Germax
17 januari 2010 · 12 086 Inlägg

Nackdelen med en taxibil är väl att inredningen brukar va sliten och de inte är värda särskilt mkt.
Motorn kan ju va lite riskspel om den gått 50K mil

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang