Nånn som kan hjälpa men mitt ljudbygge??

stRaend
15 mars 2010 ·

verkar vara väldigt lågt om motorn är igång? neutral

Senast redigerat av stRaend (15 mars 2010)

niqlaz
15 mars 2010 · 240 Inlägg

Drönirettab skrev:
Generatorn ger ju nästan ingen laddning. hmm

Hade du stereon igång vid mätningen eller bara halvljuset påslaget?

hmm bara halvljuset på.

niqlaz
15 mars 2010 · 240 Inlägg

stRaend skrev:
verkar vara väldigt lågt om motorn är igång? neutral

ah, men laddar den inte mer när man kör eller destå mer man varvar:P?

Drönirettab
15 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Mät även nere på generatorn, minuspinnen på generatorhöljet och pluspinnen på skruven där laddkabeln sitter (B+). Men akta dig för drivremmarna.

Laddspänningen ska kunna ligga på runt 14-14,4 V när endast halvljuset är påslaget. smile

Vilket vartal har du ungefär på motorn vid mätningen?

Senast redigerat av Drönirettab (15 mars 2010)

niqlaz
15 mars 2010 · 240 Inlägg

Drönirettab skrev:
Mät även nere på generatorn, minuspinnen på generatorhöljet och pluspinnen på skruven där laddkabeln sitter (B+). Men akta dig för drivremmarna.

Laddspänningen ska kunna ligga på runt 14-14,4 V när endast halvljuset är påslaget. smile

Vilket vartal har du ungefär på motorn vid mätningen?

okej, generatorn är inte så lätt att komma åt.. så de gör jag imorrn. 1000 varv.. den pändlar lite:P men de var då tommgången. när jag kör så visas en lampa i cupén att den laddas lite över 14v.. bilen jag har är en audi 90 quattro cupé -89

Senast redigerat av niqlaz (15 mars 2010)

Drönirettab
15 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Om nu den lampan stämmer, dvs att generatorn verkligen ger drygt 14 V, så har du i så fall problem med någon kabel antingen vid generatorn eller batteriet. Men det får du reda på i morgon. smile

niqlaz
16 mars 2010 · 240 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om nu den lampan stämmer, dvs att generatorn verkligen ger drygt 14 V, så har du i så fall problem med någon kabel antingen vid generatorn eller batteriet. Men det får du reda på i morgon. smile

jag lyckades inte göra nån mätning på generatorn hmm men idag så laddar den båda batterierna up till
ca 13,66v när motern är på. och när rellät är ikopplat så laddas bakre batteriet bara ca 12,50v när motorn är på. ska jag skita i att ha skilljerelät helt då? men de kanske inte är så bra då om batteriet fram laddas ur och upp snabbt??

stRaend
16 mars 2010 ·

spelar du mycket med bilen avstängd?

niqlaz
16 mars 2010 · 240 Inlägg

stRaend skrev:
spelar du mycket med bilen avstängd?

nej, men kommer min slöa generator årka ladda up batterierna endå tongue?

stRaend
16 mars 2010 ·

alltså, du åker väl inte och spelar för fullt hela tiden? smile jag hade inga problem med något sådant när jag körde med 3st extra batterier (banner unibull 50500). Eftersom när du t.ex har lägre volym på stereon så laddar ju generatorn upp batterierna eftersom stereoanläggningen inte drar så mycket ström då. Och om jag fattat detta med skiljerelä rätt så är det till för dom som spelar med bilen avstängd, alltså att batteriet ifram inte ska kunna skicka bak någon ström när bilen är avstängd? Utan att strömmen tas bara från batteriet bak? Kan ha fel, rätta mig isåfall

Drönirettab
16 mars 2010 · 21 761 Inlägg

niqlaz skrev:
jag lyckades inte göra nån mätning på generatorn hmm men idag så laddar den båda batterierna up till
ca 13,66v när motern är på. och när rellät är ikopplat så laddas bakre batteriet bara ca 12,50v när motorn är på. ska jag skita i att ha skilljerelät helt då? men de kanske inte är så bra då om batteriet fram laddas ur och upp snabbt??

13,66 V är iof bättre, men inte tillräckligt bra ändå. Minst 14 V, men helst några tiondelar högre, bör det vara när motorn går på tomgång (åtminstone 900-1000 varv) och endast halvljuset igång. Att spänningen bara blir 12,5 V på bakre batteriet när relät kopplas in tyder rimligtvis på dålig kontakt någonstans eller felkoppling.

När relät är rätt inkopplat och det är rätt dimensionerade kablar+korrekt klämda kabelskor så ska spänningen på bakre batteriet vara ungefär samma som på det främre batteriet när generatorn laddar, annars har man gjort någonting felaktigt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2010)

niqlaz
16 mars 2010 · 240 Inlägg

Drönirettab skrev:

niqlaz skrev:
jag lyckades inte göra nån mätning på generatorn hmm men idag så laddar den båda batterierna up till
ca 13,66v när motern är på. och när rellät är ikopplat så laddas bakre batteriet bara ca 12,50v när motorn är på. ska jag skita i att ha skilljerelät helt då? men de kanske inte är så bra då om batteriet fram laddas ur och upp snabbt??

13,66 V är iof bättre, men inte tillräckligt bra ändå. Minst 14 V, men helst några tiondelar högre, bör det vara när motorn går på tomgång (åtminstone 900-1000 varv) och endast halvljuset igång. Att spänningen bara blir 12,5 V på bakre batteriet när relät kopplas in tyder rimligtvis på dålig kontakt någonstans eller felkoppling.

När relät är rätt inkopplat och det är rätt dimensionerade kablar+korrekt klämda kabelskor så ska spänningen på bakre batteriet vara ungefär samma som på det främre batteriet när generatorn laddar, annars har man gjort någonting felaktigt. smile

okej, men skit jag tänkte inte på hur ja klämde kabelskorna.. och dimensinen på alla kablar är 25m2. kommer inte generatorn årka hålla efter med sträm då om jag spelar högt typ längre än 20 min..?

kalle_kalle
16 mars 2010 · 2 914 Inlägg

kan man inte kolla när man varvar typ 2000-2500 RPM?? borde ju ladda mer då tycker man,

Lonefox Bad music kills good sound
16 mars 2010 · 7 241 Inlägg

Har du 90A generator eller över är det inte så stora problem med laddningen vid körning och med stereon igång.
Såvida du inte spelar för fulla muggar hela tiden wink

Men förutom att kika efter felkopplingar, dåligt klämd kabelsko till bakre batteriet så bör du även kika på hur bilens egna laddkabalge mår. Alltså pluskabeln mellan generator och batteri, jorkablarna mellan batteri och chassie och motorblocket. Dels kan de vara lite klena (de är inte dimensionerade för din förbrukning från början) dels får det inte förekomma ngt ärj alls vilket det kan göra spec. om bilen är lite äldre. Har du minste ärj på ngn kabel BYT KABLARNA!

Har avhälpt dålig laddning pga ärj ett flertal gånger i egna och andras bilar smile
Lycka till.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
niqlaz
16 mars 2010 · 240 Inlägg

kalle_kalle skrev:
kan man inte kolla när man varvar typ 2000-2500 RPM?? borde ju ladda mer då tycker man,

jo, tycker ja me.

niqlaz
16 mars 2010 · 240 Inlägg

Lonefox skrev:
Har du 90A generator eller över är det inte så stora problem med laddningen vid körning och med stereon igång.
Såvida du inte spelar för fulla muggar hela tiden wink

Men förutom att kika efter felkopplingar, dåligt klämd kabelsko till bakre batteriet så bör du även kika på hur bilens egna laddkabalge mår. Alltså pluskabeln mellan generator och batteri, jorkablarna mellan batteri och chassie och motorblocket. Dels kan de vara lite klena (de är inte dimensionerade för din förbrukning från början) dels får det inte förekomma ngt ärj alls vilket det kan göra spec. om bilen är lite äldre. Har du minste ärj på ngn kabel BYT KABLARNA!

Har avhälpt dålig laddning pga ärj ett flertal gånger i egna och andras bilar smile
Lycka till.

okejokej:) vet nån vad det är för A på orginal generatorn på en audi 90 quattro cupé -89 ??

ska kolla det, tack så mycke:)

Drönirettab
16 mars 2010 · 21 761 Inlägg

Enligt Yourex.se så verkar det iaf finnas 90 A och 115 A generatorer till Audi 90 Quattro.

Visserligen orkar generatorn ladda mer vid högre varv, men eftersom tomgångsvarvet ligger på runt 1000 varv så ska den även då ge rätt laddspänning när endast halvljuset är påslaget. smile

Senast redigerat av Drönirettab (16 mars 2010)

niqlaz
26 mars 2010 · 240 Inlägg

kan de gå att få ut mer efekt ur basen med en bättre låda?? kan nån komma med en lådritning till en eclipse 12" på 750rms  smile??

stRaend
26 mars 2010 ·

du får inte ut någon effekt alls av basen.

niqlaz
26 mars 2010 · 240 Inlägg

stRaend skrev:
du får inte ut någon effekt alls av basen.

men typ bättre ljud/högre eller mörkare bas tängte ja, för lådan ja har nu ska vara för liten...

Senast redigerat av niqlaz (26 mars 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang