6647
Sök

Sladdrig växelspak i v40. Hur löser jag problemet.

378 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Som rubriken. Bilen är då en Volvo V40 2,0 från 96. Alltså med den "första" växellådan.
Hur kan jag lösa problemet? Eller måste jag gå till volvo och köpa nya bussningar för x antal kronor.

Har också problem med att abs lampan lyser ibland. Typ när man kör på motorväg över ca. 100km/h så börjar den lysa. Stannar man och stänger av bilen, och startar igen så är den släckt.

Tacksam för snabba svar=)

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
16 januari 2010
Ja d e nog bara å byta bussningarna. kan inte kosta så många kronor tycker jag!
Med ABSen så kan det ju vara att någon kuggkrans e rostig eller sönder, antingen byta eller rengöra med stålborste!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 januari 2010
Det är Renault växellådan du har, den är och förblir "sladdrig"
Det spelar tyvärr ingen roll om det är nya bussningar.

Autotech

4 824 Inlägg
16 januari 2010
Busgrabb skrev:

nä men den blir säkert bättre än den är nu om han byter bussningarna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

378 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Busgrabb skrev:

Ok. Men var är det de glappar? Inne i lådan?

Ask any racer, any real racer. It doesn't matter if you win by an inch or a mile; winning's winning.

4 824 Inlägg
17 januari 2010
-Brink- skrev:
Busgrabb skrev:

Ok. Men var är det de glappar? Inne i lådan?

nej det är där växelspaken sitter fast i länkaget, där sitter det plast bussningar som slits med tiden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

huh?
10 427 Inlägg
17 januari 2010
Av en händelse såg jag att någon hade laddat upp detta klippet på Youtube:

Nästan allt du behöver veta och lite till kanske. Diskussionen om glidmedel
tycker jag är lite dirty tongue (04:10)

Edit:
Kanske finns färdiga bussningar att köpa i mer slitstarkt material?
Senast redigerat av steifan (17 januari 2010)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 januari 2010
Ja bussningarna kan ju givetvis bli dåliga men hela konstruktionen på länkage och låda gör att den alltid känns sladdrig. Jag har kört både nästan nya bilar med Renault lådan och även en med nya bussningar i länkaget och det är samma sunkiga känsla ändå.

Edit: Det kan säkert bli lite bättre än vad din är nu och du byter men inte bra tongue
Senast redigerat av Busgrabb (17 januari 2010)

Autotech

378 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Ja bussningarna kan ju givetvis bli dåliga men hela konstruktionen på länkage och låda gör att den alltid känns sladdrig. Jag har kört både nästan nya bilar med Renault lådan och även en med nya bussningar i länkaget och det är samma sunkiga känsla ändå.

Edit: Det kan säkert bli lite bättre än vad din är nu och du byter men inte bra tongue

Ok. För just nu kan man röra spaken ca. 10cm sidleds när den ligger i trean. Lite mindre i dom andra växlarna.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 januari 2010
-Brink- skrev:
Busgrabb skrev:

Ok. För just nu kan man röra spaken ca. 10cm sidleds när den ligger i trean. Lite mindre i dom andra växlarna.

A det låter ju lite extremt, prova du att byta bussningar.

Autotech

378 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Ingen som har art.nr på dessa bussningar om jag ska köpa nya på Volvo?

Cupra_
17 januari 2010
På volvo säger du bara vad du sak ha så har de alla nr m.m. på datorn.. Förövrigt: Ingen som gjort detta på en fas 2 med M56-Låda? På den ser ju inte länkaget likadant ut och sitter ju med vajrar...

378 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
Vet inte hur laddar upp en film till forumet. Men iallafall. Har länken här.
http://www.garaget.org/video/xvdy6lwysxur
Inte så bra kvalitet. Se kanske vad jag menar.

Sök