6374
Sök

Volvo 745 - Justera handbromsen

9 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Har fått i uppgift av Bilprovningen att spänna handbromsen och undrar nu var jag gör detta.

Jag har varit med tidigare då min syrras sambo gjorde detta åt mig men med mitt guldfisksminne så minns jag inte mycket av detta. tongue

Volvo 745 GLE -90
Jag må vara en noob, men jag har en vilja att lära mig.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 januari 2010
Du får ta bort förvaringslådan under locket mellan sätena alltså precis bakom handbromsen.
Där sitter det en vit "plastgrej" som du skruvar lite på.

MVH. Alex

EDIT. Du borde nog flytta tråden till en lämpligare del då detta inte rör motorteknik.
Senast redigerat av alexbenhard (17 januari 2010)

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 januari 2010
ja du kan göra så som axelbenhard skriver med. men sen kan du även justera lite mer ute vid backarna... så du kan justera handbromsen på två ställen.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
17 januari 2010
XeptiQ skrev:
ja du kan göra så som axelbenhard skriver med. men sen kan du även justera lite mer ute vid backarna... så du kan justera handbromsen på två ställen.

Vad gör man för att spänna vid backarna?
Visste inte jag smile

MVH. Alex

9 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
alexbenhard skrev:
Du får ta bort förvaringslådan under locket mellan sätena alltså precis bakom handbromsen.
Där sitter det en vit "plastgrej" som du skruvar lite på.

MVH. Alex

EDIT. Du borde nog flytta tråden till en lämpligare del då detta inte rör motorteknik.

Hm hur tusan får man bort förvarningslådan? tongue

Jag tog ur allt som låg i lådan och såg två skruvar i bakre delen av lådan. Dessa två höll visst fast armstöden så jag tog bort detta och kunde ta bort den del som sitter bakom hela mittpartiet då. Den del som håller askoppen och bälteslampan bak.

Ska man verkligen behöva göra allt detta eller har jag missat något? tongue

EDIT: Nu hittade jag det. Såg en bild på nätet vad det är jag ska skruva och den var svart i min bil. Men nu hittade jag den iallafall. smile Tack så mycket!

Hur gör man för att justera ute vid backarna? Det känns som det kan vara bra och veta också då jag hört att man helst ska justera där först. Inte för jag vet om det är mer "rätt" men det skadar ju inte att veta hur man gör det heller.
Senast redigerat av theNoob (17 januari 2010)

Volvo 745 GLE -90
Jag må vara en noob, men jag har en vilja att lära mig.

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 januari 2010
alexbenhard skrev:
XeptiQ skrev:

Vad gör man för att spänna vid backarna?
Visste inte jag smile

MVH. Alex

hehe ja skruvar ju av hjulet bak.. och sen har du ett litet avlångt hål i skivan.. och därigenom och du med en liten skruv mejsel och skruva/trycka ned de lilla hjulet som finns där inne. om du har isär där bak så ser du att du kan spänna där med. har jag gjort på min.. och min låser hjulen redan vid 2-3 hack !

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sök