3008
Sök

Lite frågor kring bensinsnåla bilar.

164 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej, har nyss fyllt arton med ett fint körkort i plånboken big_smile Och är ute och letar efter en bra (perfekt) första bil.

Huvudsakligen vill jag köpa en Mazda 323f 94-98 då dom uppfyller alla min krav.
Mazdan drar 0,55.0,65liter/milen vilket jag anser är helt okej då jag har en tajt inkomst på hela 1050spänn i månaden Så ju mindre den drar ju mer kan jag köra big_smile

Sen är det ju också ett måste att den har en sportig lock. Inget kylskåp på hjul som en golf eller clio. Själv tycker jag Mazdan är rätt sportig i utseendet.

Sen är det ju stora krav på att fordonet är fyrdörrad då det annars blir så bökigt som passagerare komma in och ur bilen vid behov.

Och bilen bör vara halvkombi då det ökar lastkapaciteten. helst inte helkombi då det blir för stort för lilla mig.

Kan också lägga till att jag har en begränsad budget på så mycket som hela 17,000kr. roll

Några förslag kanske?

Sen vill jag också trycka in en annan fråga medans jag ändå skriver.

Någon som vet vad Mazda 323f (94-98) 2,0l v6 drar milen?

(1,5l drar 0,55-0,65l/mil)
Senast redigerat av GRH (17 januari 2010)


Snickarjävel
554 Inlägg
17 januari 2010
#2
GRH skrev:
Hej, har nyss fyllt arton med ett fint körkort i plånboken big_smile Och är ute och letar efter en bra (perfekt) första bil.

Huvudsakligen vill jag köpa en Mazda 323f 94-98 då dom uppfyller alla min krav.
Mazdan drar 0,55.0,65liter/milen vilket jag anser är helt okej då jag har en tajt inkomst på hela 1050spänn i månaden Så ju mindre den drar ju mer kan jag köra big_smile

Sen är det ju också ett måste att den har en sportig lock. Inget kylskåp på hjul som en golf eller clio. Själv tycker jag Mazdan är rätt sportig i utseendet.

Sen är det ju stora krav på att fordonet är fyrdörrad då det annars blir så bökigt som passagerare komma in och ur bilen vid behov.

Och bilen bör vara halvkombi då det ökar lastkapaciteten. helst inte helkombi då det blir för stort för lilla mig.

Kan också lägga till att jag har en begränsad budget på så mycket som hela 17,000kr. roll

Några förslag kanske?

Sen vill jag också trycka in en annan fråga medans jag ändå skriver.

Någon som vet vad Mazda 323f (94-98) 2,0l v6 drar milen?

(1,5l drar 0,55-0,65l/mil)

Sj hade jag satsat på en honda civic
driftsäkra och dricker inte mycket.

164 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#3
Sj hade jag satsat på en honda civic
driftsäkra och dricker inte mycket.

Ja eller en crx big_smile .Dock så är dom ju bara tvådörrad sad


Snickarjävel
554 Inlägg
17 januari 2010
#4
GRH skrev:
Sj hade jag satsat på en honda civic
driftsäkra och dricker inte mycket.

Ja eller en crx big_smile .Dock så är dom ju bara tvådörrad sad

jovisst är dom tvådörrade men de jämnar ut sig för dom e roligare än tidigare nämda bilar wink

Satsa på en crx vtec i så fall.
går bra med vanliga 124 hk med dom går sjukt bra för att bara ha 124 hk wink

http://www.garaget.org/video/6y26kcueats7
Senast redigerat av Frebba_ (17 januari 2010)

164 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#5
Nja jag föredrar praktiskt före opraktiskt. Behöver inget fartvidunder som första bil. 90-100hk räcker länge för mig.


517 Inlägg
17 januari 2010
#6
Jag skulle gissa att v6:an tar omkring 0,8-0,9l/mil vid normal köring och +- nån dec. beroende på körstil.

Kanske Bmw 316 alt. 318 kan vara någonting? 4-dörrar med bra med utrymmen...Kanske inte världens sportigaste look men desto roligare att köra, helst på vintern smile

164 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
#7
Jo klart en bmw 3serie hade varit nått men dom kostar också drygt 200spänn mer i skatt än en mazda. Och hur är bensinförbrukningen på en sån?  (bensinförbrukning före fart).

Sen tänkte jag också släng in en fråga: Finns audi a3 som 4dörras av äldre modell?
Senast redigerat av GRH (17 januari 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2010
#8
En 318i kan dra allt från 0,6-0,8 blandad körning beroende på årsmodell och körstil. En E36a med M43 motorn (kamkedja) ligger snarare i den lägre skalan medans en gammal E30 (80-talare) med M10 motorn förmodligen ligger i den högre.

www.autopower.se finns förklaringen bakom de konstiga kombinationerna jag skrev ovan, kolla tex begagnat och modellguiden! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

164 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#9
Okej tackar smile. Jo iså fall blir det en 4dörrad E36.  Såg en fin 325 tdi -93 turbo diesel på blocket. Men det är ju med den stora sexan väl? Och dricker dom så pass mycket även vid diesel?

Där på autopower, menas "Förbr" i tabellen hur mycket bilen dricker eller?


395 Inlägg
18 januari 2010
#10
GRH skrev:
Okej tackar smile. Jo iså fall blir det en 4dörrad E36.  Såg en fin 325 tdi -93 turbo diesel på blocket. Men det är ju med den stora sexan väl? Och dricker dom så pass mycket även vid diesel?

Där på autopower, menas "Förbr" i tabellen hur mycket bilen dricker eller?

på en diesel så kommer ju skatten också.  dom är mycket dyrare att skatta än bensinare.
Så jag skulle nog skaffa en Bmw 316 eller 318, Dom tycker jag är finare än Mazdan också ;P

Och ja. i tabellen Förbr så är det bensin förbrukningen per mil smile men allt sitter i hur du gasar  smile

Men annars en rolig,billig och sportig bil är ju Golf GTI MK2. Hade en sån för ett tag sen.
Gick bra och billigt smile den drog typ 0,66 landsväg vilket jag tycker är bra med tanke på hur mycket dom varvar.  MEN.  då är dom 2 dörrars tongue


164 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#11
på en diesel så kommer ju skatten också.  dom är mycket dyrare att skatta än bensinare.

Tackar! det hade jag helt glömt bort tongue

Vad är egentligen skillnaden mellan 316 och 318? 8 resp 16ventilare.

Du har ingen liknade sida för Peugeot? Skulle vilja få reda på vad en Peugeot 405GLX -92 (405GLX-SRIx4 -92) kan tänkas dra milen?
Senast redigerat av GRH (18 januari 2010)


6 692 Inlägg
18 januari 2010
#12
Beror ju också på om du eller dina föräldrar ska stå på bilen

De/Dem

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
18 januari 2010
#13
VW Polo är ju liten o 4 dörr.
Colour concept är riktig fina med en "vanlig" är inte så dum heller.

VW Golf är rätt billiga

Ford Fiesta ofta 2 dörr men lite större Escort finns med 4
Senast redigerat av Grabber (18 januari 2010)


164 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
#14
Grabber skrev:
VW Polo är ju liten o 4 dörr.
Colour concept är riktig fina med en "vanlig" är inte så dum heller.

VW Golf är rätt billiga

Ford Fiesta ofta 2 dörr men lite större Escort finns med 4

Nja tycker dom liknar frysboxar på hjul. Som 18 åring vill man ju ha något "sportigt" och inte nått som ens mormor kanske kan tänkas köra omkring med tongue

Ingen som vet vad en Peugeot 405 (81kw) -92 dricker?


6 692 Inlägg
18 januari 2010
#15
Köp dig en 405 Mi då..hehe drar ca 0.7 - 0.8 L/mil

De/Dem

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 januari 2010
#16
GRH skrev:
på en diesel så kommer ju skatten också.  dom är mycket dyrare att skatta än bensinare.

Tackar! det hade jag helt glömt bort tongue

Vad är egentligen skillnaden mellan 316 och 318? 8 resp 16ventilare.

Du har ingen liknade sida för Peugeot? Skulle vilja få reda på vad en Peugeot 405GLX -92 (405GLX-SRIx4 -92) kan tänkas dra milen?

Olika motorer och olika storlek och effekt helt enkelt, 316i är lite snålare men har å andra sidan mindre effekt jämfört med 318i. I E36 finns två motorer, den äldre M40 fanns fram till 1994 och sedan tog M43 över. M43 är i alla avseenden en bättre motor, satsa på en sådan. Som extra bonus kommer denna med kamkedja till skillnad från M40s rem.

Hittar du drömbilen med M40? Låt inte motorn hindra dig, men kolla upp skicket på motorn och läs på om den är ett tips smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
19 januari 2010
#17
Peugeot 405 mi16 lemans. Sjukt bra bil!
peugeot 605
Peugeot 406


Tummen upp

Peder DailyFresh

164 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#18
Peugeot 306 1,6 -99 halvkombi ? 90hk (66kw) vilket är lagom för mig. Frågan är vad en sån slurkar i sig?

Olika motorer och olika storlek och effekt helt enkelt, 316i är lite snålare men har å andra sidan mindre effekt jämfört med 318i. I E36 finns två motorer, den äldre M40 fanns fram till 1994 och sedan tog M43 över. M43 är i alla avseenden en bättre motor, satsa på en sådan. Som extra bonus kommer denna med kamkedja till skillnad från M40s rem.

Hittar du drömbilen med M40? Låt inte motorn hindra dig, men kolla upp skicket på motorn och läs på om den är ett tips

Läste att bmw innan -94 (m40) har fel designad topp med kort livslängd?


M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.
Senast redigerat av GRH (20 januari 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 januari 2010
#19
GRH skrev:
Peugeot 306 1,6 -99 halvkombi ? 90hk (66kw) vilket är lagom för mig. Frågan är vad en sån slurkar i sig?

Olika motorer och olika storlek och effekt helt enkelt, 316i är lite snålare men har å andra sidan mindre effekt jämfört med 318i. I E36 finns två motorer, den äldre M40 fanns fram till 1994 och sedan tog M43 över. M43 är i alla avseenden en bättre motor, satsa på en sådan. Som extra bonus kommer denna med kamkedja till skillnad från M40s rem.

Hittar du drömbilen med M40? Låt inte motorn hindra dig, men kolla upp skicket på motorn och läs på om den är ett tips

Läste att bmw innan -94 (m40) har fel designad topp med kort livslängd?


M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.


Precis därför man bör "undvika" M40. Egentligen är det en trevlig motor, men en motor kan inte klassas som "bra" om den inte är pålitlig eller slittålig och därmed är M40 rent generellt inte ansedd som en "bra motor".

Som du ser kommer ett köp av en Bmw med M40 innebära kamremsbyten (till skillnad från de flesta Bmw med kedja) i korta intervaller. Inte dyrt men många bäckar små, en M43 med kedja är billigare att serva vilket innebär att man kanske tom kan köra in skillnaden i inköpspris mellan en E36 M40 och en E36 M43?

Sedan så har du ett större problem i längden, att kamaxeln slits. Detta kommer väl främst innebära ett motor som inte låter så kul, och till slut kommer det inte fungera längre. Men en 20-30k brukar denna kunna gå innan den är så sliten att den inte fungerar normalt längre.

Men detta beror ju på hur bilen är skött och servad. Som sagt, hittar du drömbilen i fint skick till ett bra pris så undvik den inte bara på grund av att det sitter en M40 i. Men jag hade i alla fall letat efter enbart bilar med M43 om jag varit intresserad av en E36 med 4cyl smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 327 Inlägg
21 januari 2010
#20
Tycker att du borde titta efter en Rover. En billig "honda" men lyxigare. Du har nog rätt så många att välja mellan för under 17000.

tex en sådan:

http://www.blocket.se/sodermanland/Rove … 12&w=3



Sök