Behöver hjälp att koppla LED-slinga (DRL)

Philip88
19 januari 2010 · 99 Inlägg

Hej!


Jag hade planer på att få upp LED-slingor (DRL "Day Running Light") men har ingen aning om hur man kopplar dessa.

Är det någon som kan tänka sig att dela med sig av sin erfarenhet med lite beskrivning och eventuellt bilder.

Alla bidrag är välkomna och ni får gärna dumförklara mig för jag är fortfarande i amatörstadiet.

Scorpio
19 januari 2010 · 65 Inlägg

fick du inte med någon bruksanvisning?

Scorpio
Subaru Legacy GT "Scoobie" (2007)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
19 januari 2010 · 5 042 Inlägg

de e väl bara att koppla dom via parkeringslyset så som jag förstått det ?

C H E V R O L E T <3
Thullen
20 januari 2010 · 1 653 Inlägg

plus till plus och minus till minus, reder du inte ut det så bör du låta någon annan göra det smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Philip88
21 januari 2010 · 99 Inlägg

Philip88 skrev:
Hej!


Jag hade planer på att få upp LED-slingor (DRL "Day Running Light") men har ingen aning om hur man kopplar dessa.

Är det någon som kan tänka sig att dela med sig av sin erfarenhet med lite beskrivning och eventuellt bilder.

Alla bidrag är välkomna och ni får gärna dumförklara mig för jag är fortfarande i amatörstadiet.

"Alla bidrag är välkomna och ni får gärna dumförklara mig för jag är fortfarande i amatörstadiet"
som sagt så är jag ingen höjdare och har ingen aning om hur man kopplar en kabel på en annan.
Eller vilken som är plus och minus till parkeringsljuset.

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
21 januari 2010 · 1 342 Inlägg

Koppla till vad som helst, rakt på batteri å ha en strömbrytare i kupen, annars till parkeringsljusen.

http://w1.855.telia.com/~u85561559/koppling.JPG

Audis in Scandinavia Crew
Philip88
21 januari 2010 · 99 Inlägg

Det där kallar jag dumförklaring big_smile tack, äntligen någon som har förstått att alla inte har så lätt för detta. Ser genast mycket enklare ut. Men då måste jag fråga. Hurdå koppla på batteriet? Måste man löda fast kablarna direkt på plus och minus på batteriet?

snurbo_diesel Egen företagare
21 januari 2010 · 864 Inlägg

Du sätter kabelskor och skruvar fast det, om du nu vill koppla direkt på batteriet och inte tjuva ström från annat håll.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Philip88
21 januari 2010 · 99 Inlägg

Vad är en kabelsko? De kablar som redan sitter monterade till DRL slingan, är det bara att koppla dem direkt. Det blir liksom ingen överbelastning för att de får för mycket ström direkt från batteriet?

Men om jag nu bara vill koppla de direkt till parkeringsljuset utan strömbrytare. Hur gör jag då?

Senast redigerat av Philip88 (21 januari 2010)

sandzoo
21 januari 2010 · 2 072 Inlägg

NIKKELICIOUS skrev:
Koppla till vad som helst, rakt på batteri å ha en strömbrytare i kupen, annars till parkeringsljusen.

http://w1.855.telia.com/~u85561559/koppling.JPG

japp har samma sak på min bil..
kopplar du så blir de rätt

Sandzoo i da house
Johan240 Perfektionist!
7 september 2010 · 147 Inlägg

Jag gjorde så att jag drog minus kabeln och satte direkt på batteriet och sen drog jag en kabel som tjuvar ström ifrån tex stereon och drog till en knapp. Sen så drog jag en kabel ifrån knappen till pluspolen på dimljuset så funkade det helt fint. Du borde fixa de här, de var första gången jag gjorde nåt sånt också och jag är bara 15 , så du klarar de nog fint

Ha vett, åk brett!
Volvo 244 "DLX" (1987)
Volvo 740 "Blackline" (1987)
_budde_
24 februari 2011 · 152 Inlägg

lånar denna tråd ist för att starta en ny.  tänkte koppla led slinga i bilen. ska ha det kopplat till pljusen. men vill att när man sätter igång halvljusen att slingan ska stängas av. lästa på någon annan sida att man kunde använda ett extraljus relä till detta. någon som kan förklara? ev visa bild på hur de kopplat med reläet

Senast redigerat av _budde_ (24 februari 2011)

Janneutanb
24 februari 2011 · 7 272 Inlägg

_budde_ skrev:
lånar denna tråd ist för att starta en ny.  tänkte koppla led slinga i bilen. ska ha det kopplat till pljusen. men vill att när man sätter igång halvljusen att slingan ska stängas av. lästa på någon annan sida att man kunde använda ett extraljus relä till detta. någon som kan förklara?

Du använder ett relä som växlar från 87a till 87b.
Dvs du använder halvljus som styrning och när du slår på det så växlar relät över spänning till "87b" istället för "87a".
Slingan har du kopplad till "87a" så den stängs av när relät slår om.
http://biltema.se/ProductImages/42/medium/42-134_m.jpg

Senast redigerat av Brains (24 februari 2011)

_budde_
24 februari 2011 · 152 Inlägg

Brains skrev:

_budde_ skrev:
lånar denna tråd ist för att starta en ny.  tänkte koppla led slinga i bilen. ska ha det kopplat till pljusen. men vill att när man sätter igång halvljusen att slingan ska stängas av. lästa på någon annan sida att man kunde använda ett extraljus relä till detta. någon som kan förklara?

Du använder ett relä som växlar från 87a till 87b.
Dvs du använder halvljus som styrning och när du slår på det så växlar relät över spänning till "87b" istället för "87a".
Slingan har du kopplad till "87a" så den stängs av när relät slår om.
http://biltema.se/ProductImages/42/medium/42-134_m.jpg

är det ett vanligt extraljus relä eller är de något annat relä?  ska nämligen koppla in de imån och vill inte förstöra inredningen med att ha massa extraknappar o dyl.

du tror inte du skulle vilja rita upp de? skulle vara evigt tacksam=)

Janneutanb
24 februari 2011 · 7 272 Inlägg

Det är inget normalt extraljusrelä, dock går det utmärkt att använda som det. Men det är inte heller något speciellt, annorlunda relä så dom finns överallt.
Den där t ex finns på biltema.
30 kopplar du på till matningen av LED slingan. Dvs från parkeringsljusen.
87a kopplar du till slingan.
87/87b kopplar du ingenstans.
85/86 kopplar du ena till jord och andra till halvljuset.

_budde_
24 februari 2011 · 152 Inlägg

Brains skrev:
Det är inget normalt extraljusrelä, dock går det utmärkt att använda som det. Men det är inte heller något speciellt, annorlunda relä så dom finns överallt.
Den där t ex finns på biltema.
30 kopplar du på till matningen av LED slingan. Dvs från parkeringsljusen.
87a kopplar du till slingan.
87/87b kopplar du ingenstans.
85/86 kopplar du ena till jord och andra till halvljuset.

det tackar ja så mkt för. nu är min freda kväll räddad=)

ADiKO MolnbyPerformance
24 februari 2011 · 365 Inlägg

Håller med M_Broberg att Philip88 ska lämna bort jobbet till någon mer erfaren person inom el...

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"
_budde_
26 februari 2011 · 152 Inlägg

Brains skrev:
Det är inget normalt extraljusrelä, dock går det utmärkt att använda som det. Men det är inte heller något speciellt, annorlunda relä så dom finns överallt.
Den där t ex finns på biltema.
30 kopplar du på till matningen av LED slingan. Dvs från parkeringsljusen.
87a kopplar du till slingan.
87/87b kopplar du ingenstans.
85/86 kopplar du ena till jord och andra till halvljuset.

tex 85 till jord och 86 till halvljus plus?

blev inget kopplande igår då ja beställde rediga Drl ist.

Eriklill
11 januari 2013 · 4 Inlägg

Hade också tänkt att koppla in DRL till min Saab 900. Vill att dom ska vara kopplade till parkeringsljuset! HAde varit schysst om någon hade kunnat hjälpa mig!

Saab 900 t (1998)
F-Tar
11 januari 2013 · 1 335 Inlägg

Ta och skarva de röda kablarna från drl-ljusen med + på dina posljus lampor. Ta svart kabel från drl och jorda fast i chassi. Klart.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang