6408
Sök

Kan jag göra egna pakningar?

minihea
20 januari 2010
Trådstartare
Topplockspackningen på v6an har gått och min fråga är om man kan tillverka alla packningar billgare och bättre än dem man köper på mekonomen! Insug och topp ocg grenrör!

Pris 2500kr

Ge förslag hur och matrial!

Seriösa svar nu!
Senast redigerat av minihea (20 januari 2010)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 januari 2010
Insugspackning borde du kunna trixxa ihop en egen, eventuellt även grenrörspackningarna. Har själv aldrig gjort en grenrörspackning så jag är osäker, men toppackningar bör du absolut inte snåla på så där råder jag dig att köpa.

Jag skulle köpt topp och grenrörspackningarna och ev gjort insugspackningarna, men är det struntpengar i sammanhanget så skulle jag köpt de också.

Jag föredrar att handla på Autoexperten (KGK)

Antar att det va till sonatan? Då kostar 1st cylinderpackning (antar att det ska va toppackningen) 947,50sek/st till en Hyundai Sonata II 3.0i V6 1997
http://www.autokatalogen.se/afw/hbg/vie … dNo=282858

Går då resterande packningar på 500spänn så tycker jag du sattsar på dom och får det ordentligt gjort direkt
Senast redigerat av TenZer (20 januari 2010)

Rock'n Roll

236 Inlägg
20 januari 2010
Ja toppackningen är inget man gör själv. Den är oftast i fler olika lager och behandlad på olika sätt. Grenrörspackning fungerar jättebra att göra själv med universal avgaspackning. Se till att klipp till den fint bara smile
Insugspackning funkar lika bra det, något att tänka på är att använda så tunt packningsmaterial som möjligt, något som brukar missförstås då många köper så tjock packning som möjligt, men det är alltså fel.

Forummoderator
9 299 Inlägg
20 januari 2010
Det som är dyrt är ju topplockspackning och den bör du inte försöka göra själv. Insugspackningar brukar bara kosta några hundringar.

Om du läser om isolerande insugspackningar (som tex jag tillverkar) så vill jag höja ett varningens finger. Det är inte så enkelt att man tar lite plast och skär ut rätt form. Det är viktigt att man använder rätt typ av polyetylen då det finns massor av olika kvalitéer och kemiska sammansättningar som isolerar olika bra och tål värme olika bra. Annars kan det bli som med billiga ebay-kopior att plasten smälter. Inte så bra. Vad är det för motor?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

minihea
20 januari 2010
Trådstartare
Tack för alla svar!

Köper hela paketet ingen mening att försöka fixa själv eftersom toppackningarna är viktiga!

Så blir det riktigt gjort!

Bilen som jag grejar med är en sonata med 3,0 v6 motor!

Mvh kim olsson

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 januari 2010
minihea skrev:
Tack för alla svar!

Köper hela paketet ingen mening att försöka fixa själv eftersom toppackningarna är viktiga!

Så blir det riktigt gjort!

Bilen som jag grejar med är en sonata med 3,0 v6 motor!

Mvh kim olsson

Tycker jag låter som en klok investering. På en v-motor så är dessutom tjockleken på insugspackningen viktig eftersom insuget kommer i fel läge med en för tunn eller tjock packning vilket leder till att man måste schimsa eller plana insuget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök