6424
Sök

Slutkörda bilar

90 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Har nu en kompis som ska iväg och titta på en 740 tic i helgen. Och dom är ju ganska kända för att vara "sönder" körda.

Men nu är det så att jag aldrig riktigt har kört någon sån bil... Så undrar hur man märker att en bil är "sönder" körd?  Ska gärna vara något som man kan kolla när man är där ofc smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 januari 2010
knackar i motorn, blåryker, luktar olja, går ojämnt kan vara tecken på att den är hårt körd och motorn behöver ses över/renoveras.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

huh?
10 427 Inlägg
90 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
ok tack smile   

vad jag vet så kan ju Kammremen vara ganska dyrt och byta...  så finns det något som man kolla ifall den sjunger sista versen ?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 januari 2010
haha kamrem på en 740 tar max en timme att byta om man inte gjort det förr tongue

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

90 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
NITROUS skrev:
haha kamrem på en 740 tar max en timme att byta om man inte gjort det förr tongue

ok fan xD har förstått att det skulle vara dyrt som fan och svårt o byta ifall den dog tongue men det kanske är som att byta variator rem på en moped tongue

471 Inlägg
22 januari 2010
The__dude skrev:
NITROUS skrev:

ok fan xD har förstått att det skulle vara dyrt som fan och svårt o byta ifall den dog tongue men det kanske är som att byta variator rem på en moped tongue

ja de är ungefär som de bara att du måste ställa in lite saker efter det men.. annars så. men går den av så på 8 ventilarna ska det väl inte hända något om du inte har riktigt otur..

Skiiit du nedde ! ;)

749 Inlägg
22 januari 2010
Lätt att byta kamremen för de som kan, har man aldrig skruvat med sånt så kanske det är knepigare?
Är iallafall en av de enklaste motorerna att byta remmen på.
Om man mot all förmodan skulle sätta remmen fel så gör det inget eftersom det är en non interference motor vilket innebär att ventilerna aldrig kan komma i kontakt med kolvarna.

90 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
ok tack för svaren då har jag lite och gå på smile

767 Inlägg
22 januari 2010
The__dude skrev:
ok tack smile   

vad jag vet så kan ju Kammremen vara ganska dyrt och byta...  så finns det något som man kolla ifall den sjunger sista versen ?

Nej då det är ingen fara på 8ventilsmotorn. Remmen kostar knappt 100spänn om man köper den från skruvat. Finns bra guider med bilder och text som beskriver exakt hur det går till vid ett byte.

När du ska kolla på bilen så ska den ju inte gå ryckigt, ska inte vara något vatten i oljan, vattnet ska se bra ut, det ska inte lukta avgaser ut expansionkälet, den ska inte blåryka sen ska den inte knacka och rassla och svara bra på gasen.
Jag tycker heller inte motorn ska vara tvättat innan eftersom man då inte kan se om det läcker olja från något ställe. bättre med en skitig motor då så man lätt kan se ifall något se skumt ut:)

lycka till (Y)

8 928 Inlägg
22 januari 2010
Låser och ber dig åtekomma med en bättre rubrik.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Fotograf på Tierp iDag

Sök