6264
Sök

S70 mätarhus i 850 GLT - 92 år modell?

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 februari 2011
Att sno hastighetssignal från ABS-systemet är busenkelt.

Jag gjorde det när jag bytte till nyare växellåda utan hastighetsgivare i lådan.
Kör dock med original mätarhus.

Det är en dubbeltrådig kabel till både ABS och hastighetsgivare.
Båda har samma signal, dvs + o -.

Så tag av kontakten på hastighetsmätaren och skarva in dig på lämpligtvis vänster fram ABS-sladd, mellan givaren och boxen.

Det är svårt att se vilken som är + och - på ABS-kabeln, men märker du att hastighetsmätaren inte fungerar, så skifta på kablarna, så kommer det att fungera, det gör det åtminstone på min bil.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

723 Inlägg
5 februari 2011
TurbOla skrev:
Att sno hastighetssignal från ABS-systemet är busenkelt.

Jag gjorde det när jag bytte till nyare växellåda utan hastighetsgivare i lådan.
Kör dock med original mätarhus.

Det är en dubbeltrådig kabel till både ABS och hastighetsgivare.
Båda har samma signal, dvs + o -.

Så tag av kontakten på hastighetsmätaren och skarva in dig på lämpligtvis vänster fram ABS-sladd, mellan givaren och boxen.

Det är svårt att se vilken som är + och - på ABS-kabeln, men märker du att hastighetsmätaren inte fungerar, så skifta på kablarna, så kommer det att fungera, det gör det åtminstone på min bil.

Äntligen ett riktigt svar! Tack!

Du har inget kopplingsschema eller bilder på vilka sladdar jag ska ta? Det är ju en djungel med sladdar det är lite svårt att veta vilka man ska skarva. Framme vid abs boxen tror jag jag förstod vilka sladdar du menade i ditt tidigare inlägg det kan inte vara så svårt att hitta eftersom det finns nummer. Frågan är bara vilka sladdar jag ska skarva dem med!

Men som sagt tack för svar!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

719 Inlägg
5 februari 2011
Demontera det stora kontaktstycket från ABS enhetens styrbox.
I det kontaktstycket så finns det 2st grövre gummi överdragna kablar.
Välj en av dessa svarta kablar, (det spelar ingen roll vilken)
Skala av en bit på gummi höljet (akta kablarna innanför)
där finner man en brun och en svart kabel.
Använd 2st "strömtjuvar" eller löda.
Koppla den grön/gula kabeln på den svarta kabeln.
Koppla den brun/gula kabeln på den bruna kabeln.
Tejpa igen och montera tillbaka det stora kontaktstycket igen.

Fungerade på min 850 iaf

723 Inlägg
6 februari 2011
Vitamin skrev:
Demontera det stora kontaktstycket från ABS enhetens styrbox.
I det kontaktstycket så finns det 2st grövre gummi överdragna kablar.
Välj en av dessa svarta kablar, (det spelar ingen roll vilken)
Skala av en bit på gummi höljet (akta kablarna innanför)
där finner man en brun och en svart kabel.
Använd 2st "strömtjuvar" eller löda.
Koppla den grön/gula kabeln på den svarta kabeln.
Koppla den brun/gula kabeln på den bruna kabeln.
Tejpa igen och montera tillbaka det stora kontaktstycket igen.

Fungerade på min 850 iaf

Okej skall se vad jag kan göra. Riktigt synd dock att ingen sitter inne på en guide eller bilder men tack ändå! smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2011
Jag skarvade längre ner på kablarna (du kan börja vid en ABS-givare ute vid ena hjulet) och följa kabeln in om du tycker det är svårt att hitta rätt kabel i kontaktstycket.

723 Inlägg
6 februari 2011
TurbOla skrev:
Jag skarvade längre ner på kablarna (du kan börja vid en ABS-givare ute vid ena hjulet) och följa kabeln in om du tycker det är svårt att hitta rätt kabel i kontaktstycket.

Okej så man ska alltså inte blanda in växellådsgivaren som den tar hastigheten från nu utan det kommer fungera ändå?

Har inte riktigt fattat det men det verkar ju som man bara ska koppla ihop 4 sladdar..

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2011
Nej, om du vill ha nya mätarhuset till att fungera måste du ta signal från ABS-en.

Pulsmätaren i växellådan är bara att ignorera hädanefter.

723 Inlägg
6 februari 2011
TurbOla skrev:
Nej, om du vill ha nya mätarhuset till att fungera måste du ta signal från ABS-en.

Pulsmätaren i växellådan är bara att ignorera hädanefter.

Okej då har jag lite mer koll.

Men exakt vad är det man gör? Alltså om man vill ha en förklaring på vad det är som händer när man skarvar dessa sladdar? Vill bara veta så får man ännu mer förståelse!

Det har fungerat bra för dig med ditt mätarhus eller? smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2011
Ja, mitt mätarhus fungerar perfekt, jag fick ju byta till ABS-signal pga att min nya växellåda från en V70N inte har någon pulsmätare i växellådan.

Kör ju med original 850 mätarhus utan problem.

Varför det måste just vara ABS-signalen kan jag inte riktigt svara på, om det är annan sorts puls eller något.
På backspegeln.com så säger killen att det funkade som vanligt till en början, men sen bara slutade funka.
Då fick han koppla om till ABS-en också.

Det är samma antal kuggar på ABS-kransen som i växellådan, det är därför det går att byta rakt av.

723 Inlägg
6 februari 2011
TurbOla skrev:
Ja, mitt mätarhus fungerar perfekt, jag fick ju byta till ABS-signal pga att min nya växellåda från en V70N inte har någon pulsmätare i växellådan.

Kör ju med original 850 mätarhus utan problem.

Varför det måste just vara ABS-signalen kan jag inte riktigt svara på, om det är annan sorts puls eller något.
På backspegeln.com så säger killen att det funkade som vanligt till en början, men sen bara slutade funka.
Då fick han koppla om till ABS-en också.

Det är samma antal kuggar på ABS-kransen som i växellådan, det är därför det går att byta rakt av.

Okej, jo jag har läst på backspegel men min hastighetsmätare har varit död hela tiden den har inte fungerat någon gång. Kan även tillägga att min ABS-lampa har börjat lysa men inte om jag byter tillbaka till mitt gamla mätarhus så den letar väll efter signalen där men hittar inte den..

Hoppas detta löser sig smile

723 Inlägg
21 februari 2011
Har tyvärr inte lyckats ännu vet inte alls hur jag ska börja även om jag läser och förstår vad alla här skriver.

Jag förstår ju att jag ska koppla in mig på 2 sladdar i abs scarten men inte vart jag ska koppla dem, ska jag behöva dra sladdar in till mätarhuset och skarva där? Eller vad är det jag inte förstår? big_smile

Ursäktar min dumhet inom detta området men elektriska saker är inte min grej riktigt!

Sök