6682
Sök

"vintertermostat" på sommaren? civic -90

406 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Skall byta termostat nu och på de flesta bil-sidor så är 78grader som gäller, men ad-center där jag beställer ifrån så fanns det 78 och 82(vintertemp?) att välja på. Ringde honda o fråga på en original termostat men han påstod att dom inte fick upp vilket gradantal som gäller hmmm.
Så frågan lyder: spelar det nån roll o köra med 82 graders året runt? Civic har en förmåga att alltid ligga lite under mitten på mätaren vilket osså alltid ger lite klen värme(har ägt ett par civic,likadana)
Så då tänkte jag att det borde vara bättre med 82 alternativet, vad tror ni?
Mvh Tomas

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

5 710 Inlägg
25 januari 2010
xc90 skrev:
Så frågan lyder: spelar det nån roll o köra med 82 graders året runt? Civic har en förmåga att alltid ligga lite under mitten på mätaren vilket osså alltid ger lite klen värme(har ägt ett par civic,likadana)
Så då tänkte jag att det borde vara bättre med 82 alternativet, vad tror ni?
Mvh Tomas

Det kommer troligen att fungera med 82° termostaten, skillnaden är ju inte enorm.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
25 januari 2010
Bullet--- skrev:
beror helt o hållet hur bilen körs, om du kör lugnt med bilen så ska det nog inte vara några problem, men om du kör lite hårdare med den skulle det behövts en termostat som öppnar tidigare för att få extra kylning...

Nu ökar ju inte kylkapaciteten för att man ändrar gradantalet på termostaten.....men jag fatta vad du menar.
Öppnar termostaten vid ett lägre gradantal har man bättre utgångsläge att ta hand om värme vid t.ex ett stopp i trafiken eller en tokgasning genom växlarna.
Men man får inte bättre kylning.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 043 Inlägg
25 januari 2010
Funkar bra med vintertermostat på sommaren med.

406 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
Okej tackar för alla svar, tokkör det gör jag inte..........kanske varvar till hyfsat nån gång i 2-3 växlar men mer e det inte. Kör landsvägskörning dagligen c:a 15km o väldigt lite stadskörning så därför känns de lugnt.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

12 086 Inlägg
25 januari 2010
Jag instämmer med folket hittills.. 82° är väldigt lågt iofs för att va en vintertermostat?
Knappt så man får upp värmen i bilen tongue

Sök