jag har en 240 turbo och behöver en olje kylare. det jag undrar är om oljekylaren som sitter inbyggd i orginalkylaren går att kyla ner motoroljan? den är byggd för kyla automatoljan i växelådan men eftersom jag kör med manuel behöver jag inte kyla nån växelåds olja.
håller kylaren för de höga tryck motorn har? och funkar det ens att kyla på det vis jag tänker.
jag har en 240 turbo och behöver en olje kylare. det jag undrar är om oljekylaren som sitter inbyggd i orginalkylaren går att kyla ner motoroljan? den är byggd för kyla automatoljan i växelådan men eftersom jag kör med manuel behöver jag inte kyla nån växelåds olja.
håller kylaren för de höga tryck motorn har? och funkar det ens att kyla på det vis jag tänker.
mvh
Nope! den är inte gjord för motorolja och du får inget flöde.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
jag har en 240 turbo och behöver en olje kylare. det jag undrar är om oljekylaren som sitter inbyggd i orginalkylaren går att kyla ner motoroljan? den är byggd för kyla automatoljan i växelådan men eftersom jag kör med manuel behöver jag inte kyla nån växelåds olja.
håller kylaren för de höga tryck motorn har? och funkar det ens att kyla på det vis jag tänker.
mvh
Nope! den är inte gjord för motorolja och du får inget flöde.
Han menar helt enkelt precis vad han skrev. Flödet (mängden olja som kan passera kylaren vid ett visst tryck under en given tidsram) är för litet.
Hurvida uttalandet stämmer vet jag inte, men det känns rimligt.
Om du behöver verkligen behöver ett oljekyl hade jag köpt ett riktigt (KL Racing har bra priser). Tänk på att inte köpa ett för stort kyl om du inte kommer att köra med termostat för då kan du få svårt att få upp driftstemperatur på motor/olja.
Han menar helt enkelt precis vad han skrev. Flödet (mängden olja som kan passera kylaren vid ett visst tryck under en given tidsram) är för litet.
Hurvida uttalandet stämmer vet jag inte, men det känns rimligt.
Om du behöver verkligen behöver ett oljekyl hade jag köpt ett riktigt (KL Racing har bra priser). Tänk på att inte köpa ett för stort kyl om du inte kommer att köra med termostat för då kan du få svårt att få upp driftstemperatur på motor/olja.
okej:) tack så mycket:)
om du kollar lite på min bil vad skulle du kunna tro hur stor jag behöver?
Hm jag vet faktiskt inte. Mitt orginalkyl är inte max ( och då menar jag MAX) 9rader stort och de verkar funka bra. kompisen som körde turbokonverterat och var uppe på iaf 400 vilda ponnys klarade sig med ett orginal MB 190e 16v oljekyl från en AC bil (de har marginellt större oljekyl än vanliga 16v).
Köp ett "lagom" stort och installera en oljetempmätare (om du inte redan har en) och håll koll tempen.
Hm jag vet faktiskt inte. Mitt orginalkyl är inte max ( och då menar jag MAX) 9rader stort och de verkar funka bra. kompisen som körde turbokonverterat och var uppe på iaf 400 vilda ponnys klarade sig med ett orginal MB 190e 16v oljekyl från en AC bil (de har marginellt större oljekyl än vanliga 16v).
Köp ett "lagom" stort och installera en oljetempmätare (om du inte redan har en) och håll koll tempen.
ok hur mycket skall oljetempen ligga på? den får inte vara för kall men inte för varm heller? vilka är värderna ungefär?
Hm jag vet faktiskt inte. Mitt orginalkyl är inte max ( och då menar jag MAX) 9rader stort och de verkar funka bra. kompisen som körde turbokonverterat och var uppe på iaf 400 vilda ponnys klarade sig med ett orginal MB 190e 16v oljekyl från en AC bil (de har marginellt större oljekyl än vanliga 16v).
Köp ett "lagom" stort och installera en oljetempmätare (om du inte redan har en) och håll koll tempen.
ok hur mycket skall oljetempen ligga på? den får inte vara för kall men inte för varm heller? vilka är värderna ungefär?
min brukar ligga mellan 90-100*
Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Sitter det inte oljekyl originalmonterat på en 240T? Eller någon annan bil (740) med liknande motor? Då är det ju bara ta slangar, oljetermostat+hus och oljekyl från en sådan så slipper du "uppfinna hjulet igen".
Sitter det inte oljekyl originalmonterat på en 240T? Eller någon annan bil (740) med liknande motor? Då är det ju bara ta slangar, oljetermostat+hus och oljekyl från en sådan så slipper du "uppfinna hjulet igen".