2564
Sök

Volvo 240 kylare med automat oljekylare inbyggd (annat andvändnigs område)

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#1
hej!

jag har en 240 turbo och behöver en olje kylare.
det jag undrar är om oljekylaren som sitter inbyggd i orginalkylaren går att kyla ner motoroljan?
den är byggd för kyla automatoljan i växelådan men eftersom jag kör med manuel behöver jag inte kyla nån växelåds olja.

håller kylaren för de höga tryck motorn har?
och funkar det ens att kyla på det vis jag tänker.

mvh

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 januari 2010
#2
Nagz skrev:
hej!

jag har en 240 turbo och behöver en olje kylare.
det jag undrar är om oljekylaren som sitter inbyggd i orginalkylaren går att kyla ner motoroljan?
den är byggd för kyla automatoljan i växelådan men eftersom jag kör med manuel behöver jag inte kyla nån växelåds olja.

håller kylaren för de höga tryck motorn har?
och funkar det ens att kyla på det vis jag tänker.

mvh

Nope! den är inte gjord för motorolja och du får inget flöde.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#3
hotrodder skrev:
Nagz skrev:
hej!

jag har en 240 turbo och behöver en olje kylare.
det jag undrar är om oljekylaren som sitter inbyggd i orginalkylaren går att kyla ner motoroljan?
den är byggd för kyla automatoljan i växelådan men eftersom jag kör med manuel behöver jag inte kyla nån växelåds olja.

håller kylaren för de höga tryck motorn har?
och funkar det ens att kyla på det vis jag tänker.

mvh

Nope! den är inte gjord för motorolja och du får inget flöde.

flöde hur menar du då? e bara nyfiken smile

310 Inlägg
25 januari 2010
#4
Han menar helt enkelt precis vad han skrev. Flödet (mängden olja som kan passera kylaren vid ett visst tryck  under en given tidsram) är för litet.

Hurvida uttalandet stämmer vet jag inte, men det känns rimligt.

Om du behöver verkligen behöver ett oljekyl hade jag köpt ett riktigt (KL Racing har bra priser). Tänk på att inte köpa ett för stort kyl om du inte kommer att köra med termostat för då kan du få svårt att få upp driftstemperatur på motor/olja.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#5
PH_ skrev:
Han menar helt enkelt precis vad han skrev. Flödet (mängden olja som kan passera kylaren vid ett visst tryck  under en given tidsram) är för litet.

Hurvida uttalandet stämmer vet jag inte, men det känns rimligt.

Om du behöver verkligen behöver ett oljekyl hade jag köpt ett riktigt (KL Racing har bra priser). Tänk på att inte köpa ett för stort kyl om du inte kommer att köra med termostat för då kan du få svårt att få upp driftstemperatur på motor/olja.

okej:)
tack så mycket:)

om du kollar lite på min bil vad skulle du kunna tro hur stor jag behöver?smile

310 Inlägg
25 januari 2010
#6
Hm jag vet faktiskt inte. Mitt orginalkyl är inte max ( och då menar jag MAX) 9rader stort och de verkar funka bra. kompisen som körde turbokonverterat och var uppe på iaf 400 vilda ponnys klarade sig med ett orginal MB 190e 16v oljekyl från en AC bil (de har marginellt större oljekyl än vanliga 16v).

Köp ett "lagom" stort och installera en oljetempmätare (om du inte redan har en) och håll koll tempen.


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#7
PH_ skrev:
Hm jag vet faktiskt inte. Mitt orginalkyl är inte max ( och då menar jag MAX) 9rader stort och de verkar funka bra. kompisen som körde turbokonverterat och var uppe på iaf 400 vilda ponnys klarade sig med ett orginal MB 190e 16v oljekyl från en AC bil (de har marginellt större oljekyl än vanliga 16v).

Köp ett "lagom" stort och installera en oljetempmätare (om du inte redan har en) och håll koll tempen.

ok hur mycket skall oljetempen ligga på?
den får inte vara för kall men inte för varm heller? vilka är värderna ungefär?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2010
#8
Nagz skrev:
PH_ skrev:
Hm jag vet faktiskt inte. Mitt orginalkyl är inte max ( och då menar jag MAX) 9rader stort och de verkar funka bra. kompisen som körde turbokonverterat och var uppe på iaf 400 vilda ponnys klarade sig med ett orginal MB 190e 16v oljekyl från en AC bil (de har marginellt större oljekyl än vanliga 16v).

Köp ett "lagom" stort och installera en oljetempmätare (om du inte redan har en) och håll koll tempen.

ok hur mycket skall oljetempen ligga på?
den får inte vara för kall men inte för varm heller? vilka är värderna ungefär?

min brukar ligga mellan 90-100*

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 710 Inlägg
26 januari 2010
#9
Sitter det inte oljekyl originalmonterat på en 240T?
Eller någon annan bil (740) med liknande motor?
Då är det ju bara ta slangar, oljetermostat+hus och oljekyl från en sådan så slipper du "uppfinna hjulet igen".

mvh jonas

MVH Jonas
..............

2 230 Inlägg
26 januari 2010
#10
jonTe skrev:
Sitter det inte oljekyl originalmonterat på en 240T?
Eller någon annan bil (740) med liknande motor?
Då är det ju bara ta slangar, oljetermostat+hus och oljekyl från en sådan så slipper du "uppfinna hjulet igen".

mvh jonas

Jo 740 turbo har orginal oljekyl.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#11
okej.
så om oljan ligger på 100 grader så är det alltså ingen fara?
Senast redigerat av Nagz (26 januari 2010)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2010
#12
95-100* är väl okej, men högre än det ska den helst inte vara.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#13
NITROUS skrev:
95-100* är väl okej, men högre än det ska den helst inte vara.

okej:)


Sök