Slår o klonkar bak från bilen, enligt SBP är det pga ett motorfäste är borta?

stahre
25 januari 2010 ·

Hej, var in o besiktigade bilen idag och fick nedslag på att ena motorfästet var borta...
Bilen är en 850 GLT från 95, och har ägt denna i dryga 3år. Redan när jag köpte den lät det lite funky bakifrån, som klonkar o slår när man kör på ojämn mark, och har en tendens att låta värre när det är kallt och mindre när bilen blir lite varmare.
Enligt bilprovningen idag så är dessa oljud pga att ena motorfästet var paj... Men dom har inte sagt nåt om detta dom två senaste besiktningarna fast samma oljud funnits då med..
Så är han ute o cyklar eller kan han ha rätt? jag kan inte så mkt om sånna här saker...
Men tycker det verkar konstigt att det låtar bak om det är ett fäste i fram som är paj.
Mvh

Senast redigerat av stahre (25 januari 2010)

MeloveGolf Vw trimmare
25 januari 2010 · 2 995 Inlägg

Om ett helt fäste är borta ser du ju det ganska enkelt?

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Juvakka
25 januari 2010 · 1 697 Inlägg

stahre skrev:
Hej, var in o besiktigade bilen idag och fick nedslag på att ena motorfästet var borta...
Bilen är en 850 GLT från 95, och har ägt denna i dryga 3år. Redan när jag köpte den lät det lite funky bakifrån, som klonkar o slår när man kör på ojämn mark, och har en tendens att låta värre när det är kallt och mindre när bilen blir lite varmare.
Enligt bilprovningen idag så är dessa oljud pga att ena fotofästet var paj... Men dom har inte sagt nåt om detta dom två senaste besiktningarna fast samma oljud funnits då med..
Så är han ute o cyklar eller kan han ha rätt? jag kan inte så mkt om sånna här saker...
Men tycker det verkar konstigt att det låtar bak om det är ett fäste i fram som är paj.
Mvh

vad är det?  tongue

Senast redigerat av Juvakka (25 januari 2010)

Saab 900 "T16" (1992)
gamlingen
25 januari 2010 · 5 198 Inlägg

är väl inte så konstigt..när motorn rör sej så slår det i bak,,, mao nåt som rör sej bak oxå

stahre
25 januari 2010 ·

Juvakka skrev:

stahre skrev:
Hej, var in o besiktigade bilen idag och fick nedslag på att ena motorfästet var borta...
Bilen är en 850 GLT från 95, och har ägt denna i dryga 3år. Redan när jag köpte den lät det lite funky bakifrån, som klonkar o slår när man kör på ojämn mark, och har en tendens att låta värre när det är kallt och mindre när bilen blir lite varmare.
Enligt bilprovningen idag så är dessa oljud pga att ena fotofästet var paj... Men dom har inte sagt nåt om detta dom två senaste besiktningarna fast samma oljud funnits då med..
Så är han ute o cyklar eller kan han ha rätt? jag kan inte så mkt om sånna här saker...
Men tycker det verkar konstigt att det låtar bak om det är ett fäste i fram som är paj.
Mvh

vad är det?  tongue

ahahaha ja det kan man fråga sig, läste foto samtidigt som jag skrev o då blev det lite fel.
dom kanske har rätt, men eftersom det har låtit lika dant sen jag köpte bilen så borde det vart samma fel redan då, fast det är inget dom sagt på sbp förns nu, och det är tredje besiktningen det låter så bak.

stahre
25 januari 2010 ·

MeloveGolf skrev:
Om ett helt fäste är borta ser du ju det ganska enkelt?

jo men vad har det med min fråga att göra? klart jag ser att det är borta men om det är det som gör att det låter ibak eller inte...

gamlingen
25 januari 2010 · 5 198 Inlägg

stahre skrev:

MeloveGolf skrev:
Om ett helt fäste är borta ser du ju det ganska enkelt?

jo men vad har det med min fråga att göra? klart jag ser att det är borta men om det är det som gör att det låter ibak eller inte...

Som svar på frågan så är det ja. sen att sbp inte sagt nåt föräns nu  beror på att dom inte sett det. Du får väl krypa under och se vad som rör sej.

stahre
25 januari 2010 ·

okej inte sett det :p var det första han sa typ, men har väl haft tur innan då. Ska se i helgen och fixa till det. Är det något som är svårt? eller det beror väl kanske på vilket fäste det är som är paj.

Eggertz
25 januari 2010 · 3 Inlägg

Ska inte lägga mej i överdrivet mycket då jag inte vet så mycket, men jag hade klonkande ljud framifrån. Det visade sig vara en spindelled som var pajj då. Det kanske är något åt de hållet? Men har dom sagt på bilprovningen att det är motorfästet, så kanske det är det tongue

Koop
25 januari 2010 · 1 867 Inlägg

På 850 så finns det ett par fästen i bakvagnen som oftast går sönder, jag tror besiktningsmannen har förvirrat sig själv och kallat det motorfäste, det ska no snarare vara bakvagnsfäste.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
stahre
26 januari 2010 ·

nej han hade rätt i att det var glapp i ett av fästerna, det övre, men det fixade jag direkt var bus enkelt och kan säga att det inte var det som gjorde att det lät, som jag misstänkte. Haha mycket förvirrad måste han vart i så fall, det står på protokollet också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang