4450
Sök

Bas i fram utan låda?

736 Inlägg
26 maj 2006
Trådstartare
Jag tycker att det är rätt klent med bara 4" fram och om man drar på så man får bra bas fram blir det döva personer i bak. Min tanke var att sätta in en liten (8") bas i fram, hade tänkt mig en ganska långslagig ex så har MDS nån för 600 kr. (Detta är ett budgetbygge) och sedan driva detta med ett steg. Grejen är att jag inte vill ta för mycket av passagerarens benutrymme fram (man vill fortfarnade kunna åka med raka ben och personen bakom ska ha 40 cm benutrymme) så jag tänkte sätta basen snett mot mittkonsolen vid benutrymmet hos passageraren fram, men detta gör att jag inte har plats att bygga en riktig låda.
Hur mycket förlorara jag av att bara ha basen monterad i en MDF-skiva och inte bygga en låda? Konsolen blir ju ganska tät, men inte som en låda. Det är ingen värsingbas vi snackar om, men om det sabbar ljudbilden totalt så är det ju inget att ha...
Andra förslag?

21 761 Inlägg
26 maj 2006
För att få en bra bas måste det vara helt tätt bakom basen, annars kommer luften från baksidan att motverka elementet. Sedan brukar ju en 8" behöva åtminstone 10-15 liter för att gå ner lite i frekvenserna. Det är ju en del som har byggt sub fram men en låda bör det vara för att få djupbas.

736 Inlägg
26 maj 2006
Trådstartare
Ok, blir en del mätande, men det ska nog gå att få in!

1 417 Inlägg
26 maj 2006
jag hade nog bytt ut 4" mot 6,5". Dom brukar ju kunna spela basigt.

SSS -12
3 217 Inlägg
26 maj 2006
Holme skrev:
jag hade nog bytt ut 4" mot 6,5". Dom brukar ju kunna spela basigt.

Man ska akta sig för att generalisera på grund av storlek... 6,5" kan suga rätt fett också!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

914 Inlägg
26 maj 2006
yup fins skrikiga 6.5or med

736 Inlägg
26 maj 2006
Trådstartare
Problemet är om jag fortfarande vill ha dem i dörrarna. Är ca 1 mm frigång nu med 4", utan brickor slår högtalarna i fönstret när det är nere om man smäller igen dörren... Vill inte bygga om dörrarna, men jag får väl bygga tidernas konstigaste formade baslåda, för det finns ganska mycket plats bakom handskfacket med...
Senast redigerat av frasse4 (26 maj 2006)

21 761 Inlägg
26 maj 2006
Ja, att utnyttja det utrymmet fungerar bra. Har inte provat själv men vad jag har förstått så är det just där som man brukar sätta basen när man har en sub där framme. En del har klämt in 10" där också.

Sök