kolvas skrev:
blacken skrev:
Vadå där igen?. liasom Saab har inte mer "typfel" än genomsnittsbilen tvärtom och vi får nog nöja oss med att vi har olika erfarenheter helt enkelt, men tvivla inte en sekund på att Saab snubbarna ÄR vassare och duktigare på att bygga bilar än både Opel och GM tillsammans, Men dom har/hade en klart sämre ledning som fattade en massa korkade beslut och hur saker och ting skall "slipas" i bilvärlden. ( Kan tillägga att samma fenomen i Saab koncernen fanns när dom skulle bygga J 35 Draken, det var "fittehårret" ibland på att den inte skulle ha producerats).
och att vara eller ha en överlägsen produkt innebär inte garanterat att den "överlever" trots att den är bättre eller överlägsen. Lite politik, rävspel, pris och kundrespons är med och avgör. Som Neuhauser P-210 som är den genom tiderna absolut överlägset bästa 9:an att skjuta med, med absolut bästa precision, och kvalitè av alla 9:or tillverkade. Den lade dom ner tillverkningen av, den såldes för dåligt..
Du skyller på Garret för att Saab konstruerade en felaktig oljeretur.
Alla i min närhet som har Saab har fått ha in dom på, såsom jag ser det, allvarliga åtgärder på garanti, visst har andra med andra bilmärken också haft inne sina bilar på garanti men inte såpass allvarliga saker och inte ALLA, det senaste är 2 st med 9-5:or där xenon-ljuset kan slockna när som helst och det blinkar och håller på, Saab har bytt lamporna 1 gång men felet återkommer och det senaste är att det inte är garanti, ganska otäckt när man kör kvällstid och lyset slocknar.
Jag har inte skyllt utan det är något som du läser in. Jag har haft fyra Saab turbos tre 900 Og en 9000, och har aldrig haft trubbel eller ras på någon av dom turbo aggregaten, ingen av skrindorna kördes speciellt snällt. Men nyare Saabar har jag sämre erfarenhet utav må så vara.
Men i ärlighetens namn vill du hitta typfel så kolla Volvo, Ford; VW, Mercedes, BMW, Renault, pegeut, Fiat, osv,osv. och jämför dom olika "standard" typfelen.
Jag var också djäkligt negativ till Saab i början av min "karriär" som bilmek, vad man svor över dom "Djäkla idioter" som hade konstruerat en dylik kontraption" speciellt när man skulle byta startmotor på 99/900:an eller fixa med generatorn, eller byta främre ljuddämparen på 96:a, eller fibbla med något framtill på den. Vad man skrek ibland

. Men efter ett tag så började man att fundera hur har dom tänkt igentligen?, och kom fram till att det var inte så korkat igentligen, utan mera eller annorlunda filosofi bakom så att säga. Och helt plötsligt så var det inte så "bakvänt" igentligen, utan djäkligt smart tänkt, bara det att man själv måste tänka om lite, så var det inte så svårt att skruva dom. Bara det att man blev tvungen att tänka utanför "lådan"..
Ps: det däringa med ljuset var också vanligt på gamla Bubblan. och det typfelet kom väl ändå efter GM:s övertagande eller hur?