1860
Sök

Opel Ascona -88 [Värd sitt pris?]

92 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Har pratat med far och han ska se ifall vi kunde ta ut pengar i början av nästa vecka. Hoppas att bilen är kvar bara när jag har pengarna framme i och med att det var först till kvarn.

Langar bilder när och om jag får tag i bilen.

Driftkungen: Jag älskar dig också! big_smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
30 januari 2010
Malheus skrev:
Köp o visa bilen!

+1! big_smile
Är det en tvåliter så går den dessutom rätt hyfsat i både prestanda och billigt i drift. en polare hade en sån samtidigt som jag hade en Vectra A med samma sorts motor. Han tog min bil på 0-100 för Asconan var lättare. tongue

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

4 682 Inlägg
30 januari 2010
Jo GT:ns prestanda verkar ju vara helt hyffsad. 0-100 på 9.5s och toppfart på 195 km/h.
Edit: (Opels officiella uppgifter).
Senast redigerat av Moparboy440 (30 januari 2010)

92 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
Opelmadness skrev:
Malheus skrev:
Köp o visa bilen!

+1! big_smile
Är det en tvåliter så går den dessutom rätt hyfsat i både prestanda och billigt i drift. en polare hade en sån samtidigt som jag hade en Vectra A med samma sorts motor. Han tog min bil på 0-100 för Asconan var lättare. tongue

2.0i står det på baksidan har jag för mig så ja, det är 2.0an smile

118 Inlägg
18 februari 2010
värt ett köp iaf! du har nåt att göra på dagarna då iaf. wink tror det kan bli ett bra förstabilsprojekt för att va helt ärlig. smile

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.

92 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Koniiz skrev:
värt ett köp iaf! du har nåt att göra på dagarna då iaf. wink tror det kan bli ett bra förstabilsprojekt för att va helt ärlig. smile

Jao, man hoppas ju på det.

Kollade även undersidan i skolan för någon dag sen och det var inte så överdrivet farligt. Lite rost var där ju, men inte överrostat som man har sett innan. Tror det kommer bli skitbra med lite tid nerlagt.

Pengarna är skaffade, bilen betalas imorgon smile

92 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
camaro67 skrev:
Små och breda hjul och en brutal sänkning så har du en billig och ball bil big_smile

big_smile

342 Inlägg
19 februari 2010
Vågar man erkänna att jag en gång i tiden ägt just en Ascona C?
Jag var nästan i din sits då, men köpte en helt körklar bil. De är jäkligt billiga att äga och väldigt pålitliga.
Det är det positiva.

Men de har en del bekymmer. Rost är den främsta.
Jag rostlagade min på de mest utsatta ställena, men redan året därpå blommade det upp igen.
En kompis hade även han en Ascona C. Samma bekymmer.
Sedan minns jag att dörrlåsen under vintern ofta frös fast i öppet läge också. Alltså inte de låsen som verkligen låser dörrarna, utan de lås som håller fast dörren när man stänger den.
Så ibland var det lite Mr Bean över det hela. Tjoffade man igen en dörr så slog den tillbaka right back at you.
Eller så kunde motsvarande dörr på andra sidan ploppa upp ...

Bilarna var inte värst eftertraktade redan då (detta var tidigt 90-tal) och är ännu mindre eftertraktade idag.
Att bilen skulle vara värd mycket mer än 2.000 kronor med dåliga trösklar tycker jag låter som ren och skär bullshit från din mentor.
Jag, personligen, hade nog inte gett mer än en femhundring för en sådan bil med genomkexiga trösklar, förutsatt att allt annat fungerar.
Ascona C tillhör idag en av de absolut billigaste bilar man kan köpa och redan vid 10.000 kronor kan man som köpare därför begära en hel del av bilens skick.

Köper du den för att lära dig meka, ser det som en självutveckling och är förberedd på att du kommer tvingas sälja den för mellan 5.000-8.000 kronor närmast hur påkostad den är blir, då är det ett bra köp även om jag själv tycker priset är lite i överkant.

Men räknar du också med att höja värdet markant på bilen (säg kunna sälja den för 15.000 kronor eller mer), genom renovering och styling så tror jag att du bör tänka om, av anledningar som jag redan nämnt tidigare.

Det är alltid något speciellt med första bilen (Asconan var dock inte min förstabil, men ...), men hoppa inte i galen tunna bara för att komma över en bil.
Det kan verka som en bra affär, men med rostiga trösklar och ett helkasst begagnatvärde krävs egentligen ingenting för att det snabbt ska bli en dålig sådan, med belopp som motsvarar vad en bättre och roligare bil skulle ha kostat dig att köpa.
Senast redigerat av 9Femma (19 februari 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

92 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
9Femma skrev:
Vågar man erkänna att jag en gång i tiden ägt just en Ascona C?
Jag var nästan i din sits då, men köpte en helt körklar bil. De är jäkligt billiga att äga och väldigt pålitliga.
Det är det positiva.

Men de har en del bekymmer. Rost är den främsta.
Jag rostlagade min på de mest utsatta ställena, men redan året därpå blommade det upp igen.
En kompis hade även han en Ascona C. Samma bekymmer.
Sedan minns jag att dörrlåsen under vintern ofta frös fast i öppet läge också. Alltså inte de låsen som verkligen låser dörrarna, utan de lås som håller fast dörren när man stänger den.
Så ibland var det lite Mr Bean över det hela. Tjoffade man igen en dörr så slog den tillbaka right back at you.
Eller så kunde motsvarande dörr på andra sidan ploppa upp ...

Bilarna var inte värst eftertraktade redan då (detta var tidigt 90-tal) och är ännu mindre eftertraktade idag.
Att bilen skulle vara värd mycket mer än 2.000 kronor med dåliga trösklar tycker jag låter som ren och skär bullshit från din mentor.
Jag, personligen, hade nog inte gett mer än en femhundring för en sådan bil med genomkexiga trösklar, förutsatt att allt annat fungerar.
Ascona C tillhör idag en av de absolut billigaste bilar man kan köpa och redan vid 10.000 kronor kan man som köpare därför begära en hel del av bilens skick.

Köper du den för att lära dig meka, ser det som en självutveckling och är förberedd på att du kommer tvingas sälja den för mellan 5.000-8.000 kronor närmast hur påkostad den är blir, då är det ett bra köp även om jag själv tycker priset är lite i överkant.

Men räknar du också med att höja värdet markant på bilen (säg kunna sälja den för 15.000 kronor eller mer), genom renovering och styling så tror jag att du bör tänka om, av anledningar som jag redan nämnt tidigare.

Det är alltid något speciellt med första bilen (Asconan var dock inte min förstabil, men ...), men hoppa inte i galen tunna bara för att komma över en bil.
Det kan verka som en bra affär, men med rostiga trösklar och ett helkasst begagnatvärde krävs egentligen ingenting för att det snabbt ska bli en dålig sådan, med belopp som motsvarar vad en bättre och roligare bil skulle ha kostat dig att köpa.

Köpte den idag och har inga överdrivna förväntningar på bilen i sig utan som jag sa så är det en bil bara ha för att lära mig meka lite och lära mig grunderna. Alltså är det ingen bil jag kommer att ta väl hand om egentligen och ställer höga krav på. Trösklarna var skadade, men inte grovt så de är inte omöjliga att svetsa om igen.

Är i alla fall nöjd med hur bilen ser ut då jag gillar den väldigt mycket utseendemässigt och även bilen i övrigt känns speciell.

Förövrigt. Är det någon skillnad på Ascona C och Ascona GT Irmscher, eller är det samma bil?
Senast redigerat av Mammaspojkeee (19 februari 2010)

125 Inlägg
20 februari 2010
Mammaspojkeee skrev:
Förövrigt. Är det någon skillnad på Ascona C och Ascona GT Irmscher, eller är det samma bil?

GT inredning med skålade recaro sportstolar, original GT ratt
Original sänkt
Irmcher kjolpaket

Det finns GT modellen utan irmscher prylar http://www.garaget.org/?car=52823

Sen är jag inte säker på ifall dom har gjort något med motorn eller växllådan...
(Tätare växllåda kanske??)

Eftersom det finns 2,0 motorn med standard modellen...
Senast redigerat av Martin666 (20 februari 2010)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
20 februari 2010
Upp med bild! big_smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

92 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Martin666 skrev:
Mammaspojkeee skrev:

Original sänkt
Irmcher kjolpaket

Sen är jag inte säker på ifall dom har gjort något med motorn eller växllådan...

Okej. Jo, min mentor nämnde något om en sportväxellåda som skulle ge annan utväxling, men har inte direkt forskat i det.

Bilen har 16" alufälgar men nya sommardäck som var relativt breda, sänkt och bodykit + sportinredning sitter på den med ratten där det står Irmscher på den.

Ska ta och leta upp mer info om den så fort som möjligt. Har lov nu och bilen står kvar på skolan.

Ska försöka lägga in bild ifall datorn någon gång kan komma överens med mobilen >.<

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 februari 2010
Mammaspojkeee skrev:
Martin666 skrev:
Mammaspojkeee skrev:

Original sänkt
Irmcher kjolpaket

Okej. Jo, min mentor nämnde något om en sportväxellåda som skulle ge annan utväxling, men har inte direkt forskat i det.

Bilen har 16" alufälgar men nya sommardäck som var relativt breda, sänkt och bodykit + sportinredning sitter på den med ratten där det står Irmscher på den.

Ska ta och leta upp mer info om den så fort som möjligt. Har lov nu och bilen står kvar på skolan.

Ska försöka lägga in bild ifall datorn någon gång kan komma överens med mobilen >.<

Bild skulle uppskattas big_smile Om det är irmischermodellen då har du den snyggaste varianten av Asconorna cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

92 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
Slash skrev:
Mammaspojkeee skrev:
Martin666 skrev:
Original sänkt
Irmcher kjolpaket

Bild skulle uppskattas big_smile Om det är irmischermodellen då har du den snyggaste varianten av Asconorna cool

Det är den "stylade" Irmscher'n smile

Ska försöka få in bilderna från mobilen ikväll. Min dator cpar sen jag ominstallerade den och vill inte hitta telefonen oavsett ifall jag har program installerat eller inte >.<
Senast redigerat av Mammaspojkeee (20 februari 2010)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
21 februari 2010
Härligt med bil smile. Men har tagit hem mätinstrument så vi kan gå på golfen nu smile

Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

92 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Driftkungen skrev:
Härligt med bil smile. Men har tagit hem mätinstrument så vi kan gå på golfen nu smile

Dom skulle köra in Golfen ikväll eller imorgon bitti, men du kan hjälpa mig att koppla ihop högtalarsystemet och det så att det ser bra ut till skillnad från hur kopplingarna sitter nu wink

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
21 februari 2010
Mammaspojkeee skrev:
Driftkungen skrev:

Dom skulle köra in Golfen ikväll eller imorgon bitti, men du kan hjälpa mig att koppla ihop högtalarsystemet och det så att det ser bra ut till skillnad från hur kopplingarna sitter nu wink

I golfen smile?

92 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Driftkungen skrev:
Mammaspojkeee skrev:
Driftkungen skrev:

I golfen smile?

Nej, Opeln smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
22 februari 2010
camaro67 skrev:
Små och breda hjul och en brutal sänkning så har du en billig och ball bil big_smile

Ascona C tyskstuk? roll
Vore ju så ballt! big_smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Sök