9Femma skrev:
Vågar man erkänna att jag en gång i tiden ägt just en Ascona C?
Jag var nästan i din sits då, men köpte en helt körklar bil. De är jäkligt billiga att äga och väldigt pålitliga.
Det är det positiva.
Men de har en del bekymmer. Rost är den främsta.
Jag rostlagade min på de mest utsatta ställena, men redan året därpå blommade det upp igen.
En kompis hade även han en Ascona C. Samma bekymmer.
Sedan minns jag att dörrlåsen under vintern ofta frös fast i öppet läge också. Alltså inte de låsen som verkligen låser dörrarna, utan de lås som håller fast dörren när man stänger den.
Så ibland var det lite Mr Bean över det hela. Tjoffade man igen en dörr så slog den tillbaka right back at you.
Eller så kunde motsvarande dörr på andra sidan ploppa upp ...
Bilarna var inte värst eftertraktade redan då (detta var tidigt 90-tal) och är ännu mindre eftertraktade idag.
Att bilen skulle vara värd mycket mer än 2.000 kronor med dåliga trösklar tycker jag låter som ren och skär bullshit från din mentor.
Jag, personligen, hade nog inte gett mer än en femhundring för en sådan bil med genomkexiga trösklar, förutsatt att allt annat fungerar.
Ascona C tillhör idag en av de absolut billigaste bilar man kan köpa och redan vid 10.000 kronor kan man som köpare därför begära en hel del av bilens skick.
Köper du den för att lära dig meka, ser det som en självutveckling och är förberedd på att du kommer tvingas sälja den för mellan 5.000-8.000 kronor närmast hur påkostad den är blir, då är det ett bra köp även om jag själv tycker priset är lite i överkant.
Men räknar du också med att höja värdet markant på bilen (säg kunna sälja den för 15.000 kronor eller mer), genom renovering och styling så tror jag att du bör tänka om, av anledningar som jag redan nämnt tidigare.
Det är alltid något speciellt med första bilen (Asconan var dock inte min förstabil, men ...), men hoppa inte i galen tunna bara för att komma över en bil.
Det kan verka som en bra affär, men med rostiga trösklar och ett helkasst begagnatvärde krävs egentligen ingenting för att det snabbt ska bli en dålig sådan, med belopp som motsvarar vad en bättre och roligare bil skulle ha kostat dig att köpa.