2500
Sök

Volvo Amazon 223 GT

Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.

1 053 644 Visningar
Projektet avslutat 23 december 2012
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
15 november 2010
Carlén skrev:
farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:
Jo bara lite blästring lol

fAN,FAN,FAN,FAN sad
men tur att jag har fullt upp med annat just nu då wink

Visa oss nu vad du har för skåp och kompressor, jag har ju bara en 3hk, kommer den att funka?

Du får läsa minutlitrarna som din kompressor ger & jämföra med vad blästern kräver,

Eventuellt kan du koppla till en större lufttank & låta kompressorn arbeta upp fullt tryck i hela systemet
sen har du luft så det räcker att blästra en stund, när luften börjar ta slut så vilar du armarna
& låter kompressorn bygga upp nytt tryck.

Tror det är denna kompressor jag har, den räcker inte riktigt till i längden
men tror det mycket kan bero på för tunna slangar & liten trycktank
(minns inte riktigt men tror det är denna storlek, den står på garagevinden så ser jag den inte så ofta)
http://www.jula.se/luftkompressor-b3800-b-150-l-125321
Och här är mitt blästerskåp, med inbyggd belysning, fotpedal till luftanslutningen, inbyggd utsugsfläkt mm inköptes begagnat för 600kr för ca 10år sedan. *fynd* roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/810737_oenq0k.jpg
Senast redigerat av farbrorbozze (15 november 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 811 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Ja blästerskåpet måste ha varit ett fynd, om din kompressor inte riktigt räcker till så får nog min det jobbigt, får testa när jag köpt skåpet, annars får jag nog rikta in mig på en större kompressor framöver.

363 Inlägg
15 november 2010
Trevligt blästerskåp du har,farbrorbozze:)

1 811 Inlägg
18 november 2010
Trådstartare
Har beställt nya lager, och komplett packningsats till växellådan och overdrive, även en ny oljepump, termostat, fläktrem, nya skruvar till oljtråg, och sist men inte minst ett nytt vitt oljefilter så farbrorbozze blir nöjd smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
18 november 2010
Haha ja detaljerna gör ju bilen som jag brukar säga smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:

Precis, allt för att hålla farborbozze lugn,lol har idag pratat med Nicklas på N-Trade om nya kofångare, han kommer att skicka mig nya kompletta fram och bak fångare till veckan.

363 Inlägg
19 november 2010
Trevligt med nya delar till bygget=)
har du köpt skåpet nu?

1 811 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
GTIEXTREME skrev:
Trevligt med nya delar till bygget=)
har du köpt skåpet nu?

Tack, ja visst är det, inte billigt men snyggt, nepp har inte hunnit med skåpet än, men till veckan får det bli.

5 111 Inlägg
19 november 2010
Carlén skrev:
Volvo1968 skrev:

Precis, allt för att hålla farborbozze lugn,lol har idag pratat med Nicklas på N-Trade om nya kofångare, han kommer att skicka mig nya kompletta fram och bak fångare till veckan.

Rostfria?

1 811 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Carlén skrev:
Volvo1968 skrev:

Rostfria?

Japp, Rostfria.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 597 Inlägg
19 november 2010
Carlén skrev:
Volvo544special65 skrev:
Carlén skrev:

Rostfria?

Japp, Rostfria.

hehehehe tror du verkligen att du kan göra mig nöjd??

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
19 november 2010
Kan någon snabbt förklara grejen för mig med rostfria stötfångare?? Alltså, är de gjorda i rostfritt stål och uppolerade bara, eller är de rostfritt och kromat, istället för vanligt stål och krom?? Tror mest på första alternativet, för de är väl billigare? tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Kan någon snabbt förklara grejen för mig med rostfria stötfångare?? Alltså, är de gjorda i rostfritt stål och uppolerade bara, eller är de rostfritt och kromat, istället för vanligt stål och krom?? Tror mest på första alternativet, för de är väl billigare? tongue

Det är rostfritt som polerats som jag fattat det.

farbrorbozze skrev:
Carlén skrev:
Volvo544special65 skrev:

Rostfria?

Japp, Rostfria.

hehehehe tror du verkligen att du kan göra mig nöjd??

Jag jobbar på det tongue

5 111 Inlägg
19 november 2010
Finns väl ingen idé att kroma rostfritt...så nog är det polerat.

1 811 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Har en fräck nyhet att berätta, Amazon kombin är såld redan nu till en stor entusiast av mitt arbete nere i småland, så det kommer att bli lite småförändringar då jag bygger den lite efter hans önskemål.
Riktigt kul måste jag få säga, och jag är säker på att han kommer att åka runt på en hel del träffar med den. Det kommer att bli 5.5" plåt på den i stället för dom 18" jag har och jag har beslutat att sälja min extractor som är 2,5" och köpa en 2" i stället + 2" avgassystem så att den inte lever om så mycket.

5 111 Inlägg
20 november 2010
Hooppps.... Det var oväntat! tongue

1 811 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Hooppps.... Det var oväntat! tongue

Japp, blev så för mig med, men grymt kul att verkligen kunna hjälpa en som verkligen vill ha en kombi och gillar min typ av renoveringar.

5 111 Inlägg
20 november 2010
Hehe, jo, allt är till salu för rätt pris, men inte fan är det nån som bjuder på mina bilar när de är halvfärdiga, de bara skakar på huvudet i stället, märkligt! wink

1 811 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Hehe, jo, allt är till salu för rätt pris, men inte fan är det nån som bjuder på mina bilar när de är halvfärdiga, de bara skakar på huvudet i stället, märkligt! wink

hehe, jag tror faktiskt min tidigare pv renovering har hjälpt mig på traven, sen är en kombi rätt het på marknaden, både utomlands och här i Sverige.

1 811 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Nog om detta, vilka förslag har ni på 2" extractor med passande system?

Sök