2596
Sök

Volvo Amazon 223 GT

Renoverade en Amazon kombi -67 och under renoveringens gång kom en envis smålänning in i bilden och det slutade med att jag sålde bilen till honom och tillsammans gjorde vi en GT version av kombin, en 223 GT med andra ord.

1 044 611 Visningar
Projektet avslutat 23 december 2012
1 811 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
hugger69 skrev:
Det tackar vi för!
...du glömmer väl aldrig vem som tipsade dig om det riktiga bettriet! tongue

...ser guld ut som vanligt, du skämmer bort oss med godsaker!! Tycker ändå det skulle kännas skumt att jobba åt någon annan, men du lyckas uppenbarligen hålla ångan uppe! smile

Haha, kommer jag aldrig att glömma, där kom du med en bra grej den saken är klar.
Inga problem med ångan, jag gillar detta, funderar redan på nästa projekt tongue

1 811 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Sätter tillbaka framvagnen så den går att rulla till lack, här är balken på väg tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1040155_ghzh09.jpg
Givetvis ska bränsleröret snyggas till.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1161/1040156_ldluon.jpg

59 Inlägg
12 januari 2011
Vilket jobb du gör, å bra blir det!

1 811 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
855gl skrev:
Vilket jobb du gör, å bra blir det!

Tackar så mycket, kul att höra.

1 811 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
Idag skickades min ventilkåpa, övre o nedre remhjul från kromning, så det blir intressant att se hur dom blev.
Senast redigerat av Carlén (25 januari 2011)

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 564 Inlägg
14 januari 2011
Carlén skrev:
Idag skickades min ventilkåpa, övre o nedre remhjul från kromning, så det blir intressant att se hur dom blev, dock blev det betydligt dyrare än förväntat så det blir ingen fler gång hos Göteborgs Förnickling om vi säger så.

det är bra smile man ska alltid göra reklam för firmorna som gör jobbet, Och vem vet. kostnaden kanske motiveras av slutresultatet smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 213 Inlägg
15 januari 2011
Ska bli intressant se hur delarna vart, när du fått hem dom.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

1 811 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Lina- skrev:
Ska bli intressant se hur delarna vart, när du fått hem dom.

Japp, blir kul att se.

Lite andra nyheter är att efter lite snack fram och tillbaka med den nya ägaren så har vi bestämt att göra en amazon kombi GT av bilen, så långt det nu går. Vi kommer att montera så mycket delar från just 123 GT som det bara går.
Ägaren har själv fått tag på en GT ratt och varvräknare, och vi kollar på lite andra delar också.

Lite fakta om bilarna.
123 GT fanns ju som mörkgrön så där hittar vi av.
123 GT har ju i princip samma setup i motorn som vi har.
123 GT har ju bromservo, vi med.
123 GT har ju overdrivelåda, precis som vi.
123 GT har ju en speciell ratt och den har ägaren fått tag på.
123 GT har ju varvräknare, har också ägaren fått tag på.
123 GT har ju en speciell instrument bräda. (kommer att beställas ny)
123 GT har ju dimljus/extraljus fram. (kommer att köpas nya)

Sen har även nya ägaren beslutat sig för att köpa till helt nya lister runt om, huvlist, emblem, stänkskydd,backspeglar, mm

Så detta börjar bli ett fränt projekt big_smile

61 Inlägg
15 januari 2011
Fast några fler hp än 115 får vi hoppas de blir:cool:

Hellre lystna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
[img]http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/Avatar_zpscd8ad4ef.jpg[/img]

1 811 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Amazon_Sleper skrev:
Fast några fler hp än 115 får vi hoppas de blir:cool:

Hehe, japp det hoppas jag med.lol

127 Inlägg
16 januari 2011
nice smile en fråga, huvlås och sånt du har elförzinkat, blästrar du det innan då?

363 Inlägg
16 januari 2011
Trevligt att du har lämnat iväg mer delar på ytbehandling.
Samma firma som förra gången?
Tummen upp=)

61 Inlägg
16 januari 2011
Föresten vad kör du för nålar i förgasarna?

Hellre lystna till den kolv som sprack än allri ha trimma..
[img]http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/Avatar_zpscd8ad4ef.jpg[/img]

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 januari 2011
Kombi GT låter som ett riktigt roligt mål! smile De är ju egentligen bara en uppskrämd Amazon i bottnen vad jag har hört när de började gå dåligt i försäljningen av de "vanliga" Amazonerna, så delar borde ju finnas tycker man! smile

Finns det något som inte kommer bli orginal på bilen, eller orginal för en Amazon så att säga, förutom all puts och färg? smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
volvoorginal skrev:
nice smile en fråga, huvlås och sånt du har elförzinkat, blästrar du det innan då?

Glasblästring är det bästa, sen får man alltid slipa för hand om man vill få bra resultat.

1 811 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Amazon_Sleper skrev:
Föresten vad kör du för nålar i förgasarna?

Minns inte riktigt, ska kolla senare, kan vara KF, vilka borde funka bäst?

GTIEXTREME skrev:
Trevligt att du har lämnat iväg mer delar på ytbehandling.
Samma firma som förra gången?
Tummen upp=)

Tack, om du tänker på ventilkåpa och remhjul så har dom varit på kromning nere i Göteborg.

1 811 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Kombi GT låter som ett riktigt roligt mål! smile De är ju egentligen bara en uppskrämd Amazon i bottnen vad jag har hört när de började gå dåligt i försäljningen av de "vanliga" Amazonerna, så delar borde ju finnas tycker man! smile

Finns det något som inte kommer bli orginal på bilen, eller orginal för en Amazon så att säga, förutom all puts och färg? smile

Tack, ja det var lite fränt, en GT hade ju en hel del smågrejer som skiljer från en vanlig, annan typ av generator,p1800 stötdämpare, kromade fällbeslag, kraftigare bussningar bak, belysning i motorrum, bagage, kromat slutrör, mm

Det som inte är orginal just nu är väl generatorn, den kommer från en GM. Men jag har en renoverad GT generator liggande sedan tidigare om vi får för oss att byta. smile
Senast redigerat av Carlén (16 januari 2011)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
16 januari 2011
Låter kanon smile Jo generatorn är ju inget som syns direkt att det är bytt så tongue

Vi ungdomar gillar ju bra ljud(wink), kommer det satsas på ett tidsenligt ljudpaket från 60 talet, eller kommer den biten moderniseras med en undangömd ny spelare? Bara en tanke härifrån smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 811 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
Låter kanon smile Jo generatorn är ju inget som syns direkt att det är bytt så tongue

Vi ungdomar gillar ju bra ljud(wink), kommer det satsas på ett tidsenligt ljudpaket från 60 talet, eller kommer den biten moderniseras med en undangömd ny spelare? Bara en tanke härifrån smile

Jo ni gillar ju dunka dunka,lol vi får se hur det blir med ljud.

Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
21 januari 2011
Blir de en 223 GT då?smile Låter spännande, kan inte va så värst många som har gjort detta. Nytänk (Y)

Amazon, den skiljer dig från mängden

Sök