Trimma sonata v6a

minihea
29 januari 2010 ·

Har tagit bort båda topparna, insug,grenrör och spriddarna!

Vad kan jag göra med toppen och grenrör?

Hur mycket gör det?
Måste man skaffa nya kammar?

Kan man chipa fast det inte är Turbo bil?

Några svenska hemsidor man kan gå ut på?

Mvh kim olsson

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 januari 2010 · 3 180 Inlägg

Vad har du för kunskaper och budget? tillgång till maskiner/verktyg?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
minihea
30 januari 2010 ·

Budget spelar ingen roll!
porta topparna  säger typ alla men mer då?

Hur mycket ger det då?
Planatoppen?

Ge mer tipps!

mvh kim

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
30 januari 2010 · 3 180 Inlägg

EFtersom du verkar ha obegränsad budget men väldigt begränsad kunskap så lämna in toppen. säg att du ska ha den portad, större ventiler, värre ventilfjädrar, värre kamaxlar. sen slå en pling till ferrita eller likn. och be dom fixa ett bättre avgas till bilen.
sen åker du med bilen till valfri trimfirma och ber dom koppla in eftermarknadssprut och mappa efter ändringarna.

Senast redigerat av NITROUS (30 januari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
30 januari 2010 · 999 Inlägg

Kompressor, då blir det fart på'n i alla fall

minihea
30 januari 2010 ·

Det handar inte om hur mycket pengar jag har!
Ge bra tipps och svara på dem fråger jag har!

Går det att chipa min bil  utan turbo med v6a?

Tänkte trimma bilen som fan! Inga som har en sonata som är trimmad!

Finns det sidor med styling?

Tacksam för svar

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
30 januari 2010 · 3 180 Inlägg

klart det går att chippa, men det kommer ju kosta bra mycket mer än det smakar

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
minihea
30 januari 2010 ·

Vad kommer det sig att de kostar mer  när man har turbo och chipar?
ÄN Utan?

Tom Darth Vader
30 januari 2010 · 1 644 Inlägg

Vad menar du nu? Det kostar kanske mer för att du får mer effekt när du chippar en turbobil. (Egentligen inte en modifiering som kostar mer för företaget än ett chip för en sugmotor, men du får mer valuta för pengarna, då är det värt lite mer för dig, och då kan de ta lite mer betalt.)

Undrar du varför det kostar mer per hk om du inte har turbo än om du har mer turbo?

Om detta är frågan så är svaret så lätt som att man kan tillföra mer bränsle och samtidigt öka laddtrycket (mer luft) och således få mer effekt.

På en sugmotor räcker det inte att bara tillföra mer bränsle då du måste möta detta med rätt mängd luft; inte lika lätt utan turbo. Förlåt om jag svävade iväg för mycket på en fråga som du egentligen kanske inte ställde.

Senast redigerat av Tom (30 januari 2010)

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Rickard-v
30 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Sportavgas 5hk (inte så stort som möjligt utan anpassat till din motor)
Chippa 5hk
Kamaxlar med justerbart drev. 10hk för gat kammar. (20hk för vilda kammar men då är motorn seg som sirap under 5000varv)
Portning av topp gjord av en erfaren kanske 10hk. Beroende på hur bra den är från fabrik. (5-15hk)
Plana toppen o höja komp. 5hk+
Montera bättre sprut 5hk+
Justera in allt på rullande landsväg.

Så trimma som fan går nog inte. Runt 30hk extra kan du få, kanske uppåt 40 i bästa fall.
Troligen har du lagt ut 30-40tusen i samband med detta.

Att jämföra med chippning av turbobil, 40hk för 5000kr (ca)

Men du får bättre gassvar o skönare ljud i en sugmotor.

Senast redigerat av Rickard-v (30 januari 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
cheffer
30 januari 2010 · 1 422 Inlägg

Rickard-v skrev:
Sportavgas 5hk (inte så stort som möjligt utan anpassat till din motor)
Chippa 5hk
Kamaxlar med justerbart drev. 10hk för gat kammar. (20hk för vilda kammar men då är motorn seg som sirap under 5000varv)
Portning av topp gjord av en erfaren kanske 10hk. Beroende på hur bra den är från fabrik. (5-15hk)
Plana toppen o höja komp. 5hk+
Montera bättre sprut 5hk+
Justera in allt på rullande landsväg.

Så trimma som fan går nog inte. Runt 30hk extra kan du få, kanske uppåt 40 i bästa fall.
Troligen har du lagt ut 30-40tusen i samband med detta.

Att jämföra med chippning av turbobil, 40hk för 5000kr (ca)

Men du får bättre gassvar o skönare ljud i en sugmotor.

Får man fråga varför du säger att han ska chippa och sedan montera ett nytt sprut och mappa på rullande landsväg? Dessutom brukar ett chip på en sugis på runt 2,5 liter (vet inte hur stor sonata v6an är så tar en gissning på runt 2,5liter) ge lite mer än 5 häst. 10häst om det är en så pass stor motor iaf.

Ett riktigt avgassystem med extraktorgrenrör ger över 5hk på en sådan motor också, om det inte redan sitter ett riktigt avstämt på men det gör det nästan aldrig om det inte är sportbilar vi pratar om så runt 10-15hk för ett rejält avgassystem med grenrör med racekattar och hela paketet.

Vassare kammar och hårdare fjädrar brukar ju som du säger göra bilen slöare på låga varv men att det blir som sirap under 5000rpm är ju att överdriva om han bara ska ha sportkammar. De flesta racekammar är finare än så och gör inte motorn död under 5000. Vassa kammar och hårdare fjädrar kombinerat med höjt varvstopp brukar kunna generera några extra hästar smile Det är ju inte billigt men det gör ju en skillnad också.

En riktig portning kan ge ganska mycket om den görs rätt. Bara att matchporta insug och grenrör med varandra brukar det bli ett ganska mycket bättre flöde och en sådan förhållandevis lätt sak att göra kan ge runt 5 hästar, och det utan att förändra några kanaler eller större ventiler.

Bättra på luftvägarna kan också vara ett alternativ. Ett riktigt luftfilter som suger endast kalluft kan ge några hästar till också beroende på hur det står till med original. Speciellt när man börjar vässa resterande motorn så kan det göra en skillnad. Ett avstämt insug går ju också att montera för att vinna några hästar.


Det går inte riktigt att räkna ihop alla saker och komma fram till att så mycket kommer det bli. T ex chip 10hk, avgassystem 15hk och filter 5hk. Bilen kommer inte efter det att ha 30hk. Det fungerar inte att räkna ihop s.k kataloghästar utan slutresultatet kommer bli ett annat.

Hur stark är den motorn original?

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Rickard-v
30 januari 2010 · 2 665 Inlägg

Du har så rätt.
OM han byter sprut så faller ju chippningen bort.

Jag vet att man inte kan räkna så men alla vill ju göra det därför har jag skrivit i underkant.

Du skriver att det ger 10hk på en sån stor motor, är inte det också kataloghästar??
Eller har du själv testat o bromsat en motor före o efter??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
mats757
30 januari 2010 · 915 Inlägg

minihea skrev:
Har tagit bort båda topparna, insug,grenrör och spriddarna!

Vad kan jag göra med toppen och grenrör?

Hur mycket gör det?
Måste man skaffa nya kammar?

Kan man chipa fast det inte är Turbo bil?

Några svenska hemsidor man kan gå ut på?

Mvh kim olsson

Hur stor cylindervolym har du?
Hur stora är in resp avgasventiler?
Mät upp kanalerna i insug och avgas. Hur stora?
Lägg gärna upp bilder på insug och avgasrör.
Mät upp ventillyft. Hur högt?
En eller dubbla kammar?
Slaglängd och borrning.
Kompförhållande.
Kamrem eller kamkedja.

Vad jag förstår så är orginaleffekten väldigt låg från början, så hittar man rätt ställe så är det troligtvis väldigt lätt att hitta ett gäng billiga hk.

Mats

cheffer
30 januari 2010 · 1 422 Inlägg

Rickard-v skrev:
Du har så rätt.
OM han byter sprut så faller ju chippningen bort.

Jag vet att man inte kan räkna så men alla vill ju göra det därför har jag skrivit i underkant.

Du skriver att det ger 10hk på en sån stor motor, är inte det också kataloghästar??
Eller har du själv testat o bromsat en motor före o efter??

Oftast så brukar tillverkare skriva att det ger ungefär +15 häst på en sugis på 2.2-2.8 liter men har sett bromspapper på bilar (bland annat 330 e46) som ligger på 3 liter att det blivit 15hk förändning på och det är ju riktiga hästar och inga påhittade.

Det går ju såklart att plocka ut mer från en sugis och det är ju för att tillverkarna vill ha lite safety i sina mappar och att de ska kunna gå bra på flera olika bränslen. Många chip är anpassade just för 98 oktan eller 96 oktan etc. Tändningen ställs annorlunda och mer effekt går ju att plocka ut. Sedan beror det ju på väldigt mycket från bil till bil hur mycket tillverkaren plockat från dem från fabrik. Vissa svarar bättre än andra på optimering.

Är inte motorn så optimerad från början är det oftast ganska så billigt att plocka ut de första hästarna, även ur en sugis.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
loop
30 januari 2010 · 297 Inlägg

Megasquirt

Men hur ser motorn ut? Någar bilder på den, så man kan få en uppfattning om hur strypandet insug och grenrör verkar.

Årsmodell?
Är det en http://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Delta_engine
eller http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_6G7x_engine

Till Mitsubishimotorn finns nog allt trim du kan tänkas behöva att köpa.

minihea
30 januari 2010 ·

Tack för alla bra svar!

Motorn är en 3,0 l

G6AT V6 3,0 är benämningen

Har för mig att det är en  Mitsubishimotor!!

Har för mig att den har runt 150hk så det är ju inte utagit så många hk ur den motorn!

Hade en 3,0 v6 på min 605a och den hade 170hk orginalt!

Vad kommer det sig att dem inte har tagit ur så många hk på sonatan?

Dålig motor kanske?
Någon som vet några sidor på internet med delar trim m,m?

Mvh

maco
30 januari 2010 · 1 207 Inlägg

Anledningen till att det inte är så många trimmade Sonator är nog pga att det är en "gubb-bil".

kanske finns något här http://www.hyundaiperformance.com/ ?

minihea
30 januari 2010 ·

Kanske stämmer=)

Men enligt mig så är det därför som det blir kul!

Ingen som tänker att den går som fan och att det bara är en gubb-bil!!!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
30 januari 2010 · 3 404 Inlägg

Nyss skulle du bygga egna toppackningar och nu ska du "trimma som fan" tongue 100hk/L är väll generellt "max" på en sugmotor så över 300pollar får du inte om du inte strokar och/eller borrar eller bygger om för överladdning.

Det kommer bli DYRA hästar om du väljer att inte köra på överladdning men gör som det redan nämnts, plana och porta topparna, fixxa nytt insug och avgas, nya kammar osv osv. Du kanske borde leja bort både tänkandet och utförandet till en firma som sysslar med sånt om du är såpass osäker

Senast redigerat av TenZer (30 januari 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
minihea
30 januari 2010 ·

Har skaffat mig en ny sonata så nu har jag två stycken med samma utrustning och motor!

Anledningen med frågan om egna packningar var bara en rolig fråga!

Om man får 300hk på den är det mer än tillräkligt!

Men säg ca runt 200hk skulle räcka för mig!

Men som jag såg så skrev någon att det kostar runt 30 tussen i slutändan så är det inte värt det då är det bättre med en turbo bil!

Men 200hk på en sugis och 200hk på en turbo bil så går väl sugisen bättre eller?

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang