3842
Sök

740 med saab 16v turbo.

10 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
Hej jag ska bygga om min 740 med saab 16v turbo motor från 91. Så vitt ja har förstått så e det långmotorn. Och ja undrar om det möjligen finns någon rwd låda som passar på den lr om ända chansen är att svetsa om sprängkåpan. Och isf om det är någon som har några tips. All info om bygget är intressant. Tackar på förhand. // Mikey

2 021 Inlägg
31 januari 2010
Om du väljer en kortmotor (94-) så passar opel omega växellådan direkt på motorn. den är dock inge vidare så om du är seriös så kanske du kan svetsa om sprängkåpan på en bmw/toyota låda som lär hålla lite bättre.

5 710 Inlägg
31 januari 2010
Skall du ändå krångla med ett sådant bygge så välj inte en gammal 91:a.....94> har framförallt ett bättre och mer trimvänligt styrsystem .

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
31 januari 2010
jonTe skrev:
Skall du ändå krångla med ett sådant bygge så välj inte en gammal 91:a.....94> har framförallt ett bättre och mer trimvänligt styrsystem .

mvh Jonas

men förmodligen så hoppas jag att han bygger på nått eftermarknads sprut

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
31 januari 2010
The_Mechanic skrev:
jonTe skrev:

mvh Jonas

men förmodligen så hoppas jag att han bygger på nått eftermarknads sprut

Han behöver inte det om han väljer en 94> då trionic fungerar fin fint till många goa kusar

Rock'n Roll

761 Inlägg
6 februari 2010
Jag missar poängen eller så förstår jag inte frågan.

Om man nu ska bygga på en 740 varför ska man krångla i en saab motor, och därefter försöka få en låda att passa.

När man kan bygga på en volvo motor som i alla fall passar och sen bara byta ut lådan.

1 335 Inlägg
6 februari 2010
Våldtäkt på Volvo!!!!

252 Inlägg
6 februari 2010
Mikey1337 skrev:
Hej jag ska bygga om min 740 med saab 16v turbo motor från 91. Så vitt ja har förstått så e det långmotorn. Och ja undrar om det möjligen finns någon rwd låda som passar på den lr om ända chansen är att svetsa om sprängkåpan. Och isf om det är någon som har några tips. All info om bygget är intressant. Tackar på förhand. // Mikey

Varför inte hänga i en T5:a istället? Fan så mycket bättre och roligare motor än saab-skiten.

1 497 Inlägg
6 februari 2010
Kickboxer skrev:
Mikey1337 skrev:

Varför inte hänga i en T5:a istället? Fan så mycket bättre och roligare motor än saab-skiten.

Du krämar ju mer effekt ur "SAAB-skiten" wink

Ljud freak !
928 Inlägg
7 februari 2010
Varför inte bara kör volvo 16v turbo?? Hade jag gjort du kan köpa motor av mig big_smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 februari 2010
känns rätt onödigt med en lång motor, hade varit bättre med en kortmotor....då har du tex bmw lådor med omsvetsat svep.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 februari 2010
Kickboxer skrev:
Mikey1337 skrev:

Ja häng i en motor som låter lika trött som en död åsna och som måste byggas om för att palla effekt när man nu kan ta en såndär skitmotor från det där andra Svenska skitmärket och spöa skiten ur en trött gammal härk5a...

Rock'n Roll

509 Inlägg
7 februari 2010
Så typiskt garaget. De har inte ens gått en sida på denna tråd innan folk börjar med pajkastning. Han vill ju ha en saabmotor i sin volvo så hjälp honom istället. Har ni ingen kunskap på området så är de väl bättre att bläddra vidare till nästa tråd.

Lycka till med ditt projekt. smile

3 295 Inlägg
7 februari 2010
Thiger_84 skrev:
Så typiskt garaget. De har inte ens gått en sida på denna tråd innan folk börjar med pajkastning. Han vill ju ha en saabmotor i sin volvo så hjälp honom istället. Har ni ingen kunskap på området så är de väl bättre att bläddra vidare till nästa tråd.

Lycka till med ditt projekt. smile

jo för ditt inlägg var ju så himla nödvändigt. wink

lycka till med ombyggnationen, skaffa en 2.3 liters motor från 94 och uppåt, sen tar du med styrsystemet oxå. då har du så du klarar dit sen.

Gangstuh
122 Inlägg
7 februari 2010
ingen som funderat på att kanske HAR en motor liggandes hemma? om han har de , VARFÖR ska han gå och köpa en annan motor? o han kanske vill ha en "ovanlig" 740
Senast redigerat av Guustafsson (7 februari 2010)

888 Inlägg
7 februari 2010
Guustafsson skrev:
ingen som funderat på att kanske HAR en motor liggandes hemma? om han har de , VARFÖR ska han gå och köpa en annan motor? o han kanske vill ha en "ovanlig" 740

För att det finns många nackdelar med just 91ans motor, finns ingen låda som passar, mycket sämre styrsystem med LMM m,m

Bättre att sälja skiten han har nu och köpa en kortmotor.

Annars låter projektet riktigt bra.

761 Inlägg
7 februari 2010
Fattar faktiskt inte, och ni som påstår att det är en bra idé kan verkligen inte ha gjort en sån här operation själva.

Byta styrsystem som ska skarvas ihop med ett helt annat, och sen byta motor helt, ingenting passar, servo, kylarslangar, gasreglage med slaglängd, koppling ska skarvas ihop med fel anslutningar och sen kanske inte slaglängden på kolven stämmer, motorn ska måttas in, alla bränsleledningar vacuum, avgasystsem, intercoolerrör.

sen registrering om man bryr sig om sådant

Och vad man egentligen får ut av det hela vet jag faktiskt inte?

7 281 Inlägg
7 februari 2010
dannnej skrev:
Fattar faktiskt inte, och ni som påstår att det är en bra idé kan verkligen inte ha gjort en sån här operation själva.

Byta styrsystem som ska skarvas ihop med ett helt annat, och sen byta motor helt, ingenting passar, servo, kylarslangar, gasreglage med slaglängd, koppling ska skarvas ihop med fel anslutningar och sen kanske inte slaglängden på kolven stämmer, motorn ska måttas in, alla bränsleledningar vacuum, avgasystsem, intercoolerrör.

sen registrering om man bryr sig om sådant

Och vad man egentligen får ut av det hela vet jag faktiskt inte?

För att det är en kul grej....
Lite roligare att bygga bilar som andra inte har.

Men jag håller med dom andra att du bör verkligen skaffa kortmotorn istället.

888 Inlägg
7 februari 2010
dannej: Alltid lika negativ? Du har själv byggt om din 745 ganska mycket med bla annan växellåda?? varför inte bara köra med original? varför har du trimmat den över huvud taget?? Du kunde ju bara köpt en bil med lika många hästkrafter och varit nöjd.

Registreringen är inget problem.

Lite mek får man räkna med. men detta har gjorts många gånger och infon finns tillgänglig på internet.

761 Inlägg
7 februari 2010
HenkeTIC skrev:
dannej: Alltid lika negativ? Du har själv byggt om din 745 ganska mycket med bla annan växellåda?? varför inte bara köra med original? varför har du trimmat den över huvud taget?? Du kunde ju bara köpt en bil med lika många hästkrafter och varit nöjd.

Registreringen är inget problem.

Lite mek får man räkna med. men detta har gjorts många gånger och infon finns tillgänglig på internet.

Det är ju just det jag hänger upp mig på.
Varför lägga ner det här fruktansvärda jobb på att bygga någon som egentligen redan finns?

Det är en helt originalmotor vi pratar om, resultatet blir det samma som att köpa en 940/960 med B204FT, alltså 2,0 liters 16v turbo med 204hk. Med enda skillnaden att det står Saab på ventilkåpan.

Klart att registrering inte är något problem, men det ska ändå göras.

Ett roligt projekt hade varit att göra tvärt om, behåll saaben och sätt dit en volvo bakaxel och bmw låda.
Ärligt talat så tror jag det är mindre jobb också.

Sök