7541
Sök

Bredbandslambda vs smalband?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
hejsan, hur bra funkar det med att sätta en mätare till en orginallambda jämfört med om man köper en bredbandslambda med mätare och allt?
mäter en smalbandslambda inte rätt eller vad är fördelarna med en bredbands?
Mvh Daniel

1 758 Inlägg
31 januari 2010
Skillnaden är att bredbandslambdan har bredare mätområdet.
Smalband säger i princip bara om du ligger över eller under lambda 1, men inte hur mycket.
Senast redigerat av schnauz (31 januari 2010)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
schnauz skrev:
Smalband säger i princip bara om du ligger över eller under lambda 1, men inte hur mycket.

är inte en smalbandslambda graderad den då e?
har jag för mej jag sett :p

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 februari 2010
tal0n skrev:
schnauz skrev:

är inte en smalbandslambda graderad den då e?
har jag för mej jag sett :p

http://bmw.e30tuner.com/images/articles/econo1/bmw003.png

Utsignaler på smalbands och bredbandslambda. Bredbandslambdan har linjär utsignal medan smalbandslambdan ger ett bra mätvärde vid lambda 1 och därefter är signalen praktiskt taget omätbar!

Ingen av sensorerna är "graderad" i utgångsläget, men en mätare kopplad till smalbandslambda går praktiskt taget enbart att få att visa om blandningen är tunn, lagom eller fet. En bredbandslambda kan visa väldigt noggranna mätvärden från typ lambda 0,75-1,20 (eller något)

1 758 Inlägg
1 februari 2010
axelj skrev:
Utsignaler på smalbands och bredbandslambda. Bredbandslambdan har linjär utsignal medan smalbandslambdan ger ett bra mätvärde vid lambda 1 och därefter är signalen praktiskt taget omätbar!

Ingen av sensorerna är "graderad" i utgångsläget, men en mätare kopplad till smalbandslambda går praktiskt taget enbart att få att visa om blandningen är tunn, lagom eller fet. En bredbandslambda kan visa väldigt noggranna mätvärden från typ lambda 0,75-1,20 (eller något)

En annan bra bild där man tydligt ser skillnaden i mätområden:
http://www.airfuelmeter.com/german/images/lsu4-wb-290.gif

Bosch LSU-4 (bredband) ger tillförlitliga mätvärden mellan lambda 0,6 och 1,4.
Smalband är endast tillförlitligt i ett mycket smalt område, cirka 0,98 till 1,02.
Senast redigerat av schnauz (1 februari 2010)

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
okej tack för fina svar..
blir nog en bredbandare då wink

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
om man läser manualen för installation för bla en Autogauge bredbandslambda så står det: - Sonden får inte sitta monterad utan spänning från mätaren.
får alltså inte lambdan sitta monterad utan att man sätter i kablarna eller? är det så enkelt?
låter ju like konstigt det tycker jag.?
Mvh smile

1 758 Inlägg
1 februari 2010
Ja, precis: du ska inte köra runt med sonden i avgasröret, utan att ha den inkopplad.
Sonden värms upp för att kunna göra sitt jobb och då är den "självtvättande" genom att den bränner bort skit som fastnar på den. Ingen spänningsmatning = kall sond = sätts igen av skit och går sönder.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
schnauz skrev:
Ja, precis: du ska inte köra runt med sonden i avgasröret, utan att ha den inkopplad.
Sonden värms upp för att kunna göra sitt jobb och då är den "självtvättande" genom att den bränner bort skit som fastnar på den. Ingen spänningsmatning = kall sond = sätts igen av skit och går sönder.

jo att det är uppvärmning och hur det fungerar vet jag men täntke bara så att den inte går sönder direkt om man monterar den utan kablage, om det blir nå spänning i sonden och kortslutning eller nå sånt tokigt? tongue

Sök