3460
Sök

Kamremsbyte, tips?

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
hej
ska byta kamremen på min ford mondeo 97 CLX , har aldrig gjort det tidigare, jag skulle behöva lite tips på hur man gör å vad man behöver å vad ska man tänka på? är det lätt eller svårt? kan man göra det själv ? tar det långt tild att byta ? jaa ni.. allt uppskattas.. länkar, bilder= blir jag än å gladare
tacksam om nån kan hjälpa mig.
Marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

546 Inlägg
1 februari 2010
har du aldrig gjort det någon gång då tycker jag nog du ska lämna i väg det till någon som har erfarenhet av det

MVH
Senast redigerat av ante123 (1 februari 2010)

NissanMotorsport
1 februari 2010
a.lt köpa en haynes reperationshandbok om den finns till din bil..där står det steg för steg och med bilder på hur man gör smile

GARAGET V.D.
900 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
NissanMotorsport skrev:
a.lt köpa en haynes reperationshandbok om den finns till din bil..där står det steg för steg och med bilder på hur man gör smile

a just ja big_smile big_smile shysst smile

kika gärna på mina bilar

473 Inlägg
2 februari 2010
om du ska göra det själv så var noggran med att märka upp all lägen på hjulen (kamrem,vevaxel ) innan du tar bort remmen annars får du  problem se till så att kammen ligger i viloläge släpp på spännaren, och montera bort den , tror att du även ska byta vattenpumpen (beror på årsmodell) tag sen väck kamrem (obs snurra inte på några hjul) montera sedan dit allt igen  vattenpump,remmen och spännare . spänn remmen , dra sedan runt allt ett  varv för hand (brukar funka med en tolvkants hylsa på vevstaken ) se till så att du har samma lägen på samtliga markering som du har målat . om inte måste du släppa på spänningen och fixa till detta . när alla markeringar är där de ska så på med kåpor och starta bilen den ska hoppa igång . bra att veta är att om du monterar remmen fel så kan hela toppen gå åt skogen då har du snabbt förlorat de skr som du skulle ha tjänat på att göra det själv.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
falmo skrev:
om du ska göra det själv så var noggran med att märka upp all lägen på hjulen (kamrem,vevaxel ) innan du tar bort remmen annars får du  problem se till så att kammen ligger i viloläge släpp på spännaren, och montera bort den , tror att du även ska byta vattenpumpen (beror på årsmodell) tag sen väck kamrem (obs snurra inte på några hjul) montera sedan dit allt igen  vattenpump,remmen och spännare . spänn remmen , dra sedan runt allt ett  varv för hand (brukar funka med en tolvkants hylsa på vevstaken ) se till så att du har samma lägen på samtliga markering som du har målat . om inte måste du släppa på spänningen och fixa till detta . när alla markeringar är där de ska så på med kåpor och starta bilen den ska hoppa igång . bra att veta är att om du monterar remmen fel så kan hela toppen gå åt skogen då har du snabbt förlorat de skr som du skulle ha tjänat på att göra det själv.

braaaa tips.. tack så hemskt mycket mannen.

kika gärna på mina bilar

473 Inlägg
4 februari 2010
lycka till !

Sök