5060
Sök

Rengöring av insatsfilter?

250 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Har ett JR insatsfilter (bomull), och undrar hur det ska rengöras om man inte vill köpa något dyrt luftfilterrengöingskit. Bilen har ingen LMM, så går det bra att bara spraya filtret med typ Multispray?

Är det ok att spruta på kallavfettning?

Funkar det bra att lägga filtret i lite diskmedelsvatten och sen spruta på multispray?

Vet att det finns tusen trådar om detta, men inte sett nåt om just insatsfilter, som är av annat material.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 februari 2010
Oavsett hur du väljer att rengöra måste filtret oljas in med luftfilterolja när det är rengjort. Även insatsfiltrena är väl gjorda på samma sätt som dom öppna "konfiltrena" när det är en sportvariant? Skillnaden är väl att dom är gjorda för att passa i originalburken.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

250 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
henke_99 skrev:
Oavsett hur du väljer att rengöra måste filtret oljas in med luftfilterolja när det är rengjort. Även insatsfiltrena är väl gjorda på samma sätt som dom öppna "konfiltrena" när det är en sportvariant? Skillnaden är väl att dom är gjorda för att passa i originalburken.

Är det verkligen något speciellt med denna luftfilterolja, då? Kanske att just multispray inte är bra, men någon annan universalolja måste väl i princip göra samma jobb?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 februari 2010
Luftfilteroljan är extremt seg och klibbig. Möjligen sågkedjeolja till motorsågar är i närheten av samma konsistens... (motorolja är som vatten i jämförelse)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 571 Inlägg
2 februari 2010
WD40 är som sagt som vatten jämfört med tex K&N filterolja. Ett paket med rengöringsspray och olja kostade mig ca 140:- och jag har mer än hälften kvar efter ca två år och rengör jag filtret med rätt korta intervall. Inget att snåla med. smile
Senast redigerat av M103 (2 februari 2010)

5 710 Inlägg
3 februari 2010
Luftfiltret är motorn skydd mot inkommande smuts, dåligt renande filter förkortar motorns livslängd REGÄLT.
Snåla inte på den punkten......det är bara dumsnålt = köp riktig filterolja.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

382 Inlägg
3 februari 2010
jag tror de har k&n filter olja på mekonomen. kostar nån 100ing

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett

Sök