6156
Sök

Går det "trimma" gamla båtmotorer?

325 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Hejsan jag kommer troligen få tag i en gammal militärbåt (roddbåt) som jag ska ha till fiske. och bara kunna ta sig ut lite i sommarstugan.

Ekonomin  väl inte 100 i nuläget. Men finns ju gamla 4-6 hästars motorer på blocket för runt 1000 lappen.

Detta kanske räcker för att kunna ta sig ut. Men undrar mest hur det funkar.

Hade isär en sån gammal motor för något år sedan. och de ser ju ut precis som en moped motor. Förgasare,cylinder ingen el!

kan man göra som med mopeden då? borra upp pluggen mellan förgasare och cylinder? någon skillad?
Finns det mer "enklare" saker man kan göra?

Fråga man inget så får man inget veta!

582 Inlägg
2 februari 2010
njae det är nog ingen hit, men det är klart att det går. den går ju rätt så hårt ändå... tycker du inte det?

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Smålänning
7 887 Inlägg
2 februari 2010
Säker på att båten går fortare om du trimmar då?

Men visst, går att göra på samma sätt, förutom att båtmotorn inte är strypt överhuvudtaget från början heller...

Far har en Fabola på 4.20 (snipa, men spetigare i aktern) och den går inte en enda knop fortare med 4 hk motorn än dne gjorde med 2 hk motorn...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

325 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
Ofan där ser man. Intressant!

1 697 Inlägg
2 februari 2010
Propellerbyte kan göra skillnad.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2010
Tänk på att driftsäkerheten är det viktigaste på sjön, att ge sig på och trimma en gammal utombordare så att du får någon skillnad på en så liten motor känns som att det innebär att man riskerar annat...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 554 Inlägg
2 februari 2010
tror de är lättare att komma över en större motor, tror propellern gör mer än 100varv till. men som sagt driftsäkerheten på en gammal motor ska man inte riskera mer än nödvändigt, gamla lager packningar osv.. kan lätt bli för varmt och fastna men de e klart de va ju en roddbåt:P

1 571 Inlägg
2 februari 2010
Enda sättet att åka fort med 5hk är att sätta motorn på en 2-3m gummibåt smile Inget att pendla till sommarstugan med iofs.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
2 februari 2010
Inte lönt att trimma häng på någon i grövre kaliber istället vi har en en liten "roddbåt" 4,20m den har vi en 20Hk Evinrude på och den går utav bara sjutton den göra 24knop om man sitter själv uppmätt med GPS.

Men om du ska köpa begagnad äldre maskin passa dig då för Mercury dessa tenderar att ärga ihop totalt och sen när det är dax för impeller byta får du kapa hela drivaxeln för att axeltappen har rostat fast i powerhead'et.

Tack vet jag Evinrude/Johnson (samma maskin på den tiden) Dessa går även fast de har några år på nacken, våran tillex är ifrån 1973 och den går som ett skållat troll. Sen om maskinen tidigare gått i sötvatten är det alltid ett plus.

Kommer ihåg min Suzuki 65'a jag hade på min lilla sportbåt en motor från -78. Det var konstant fullgas och det bara skrek från den stackars snurran. Hamrade gjorde den bra också, tror att vevlagren hade sätt bättre dagar. Men det var bara att köra med fetare blandning big_smile Den bara gick och gick, utan termostat. wink

/Markus (Snurr skruvare)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

325 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
hmm detta va ju intressant. Får kolla på en 10-15 hästars då?!

Jag kommer ju få sitta i bak och styra och gasa. alltså ingen ratt eller något sånt.
upp till vilken storlek kan man göra så eller kanske inte går att säga så.? Kanske är helt olika?

Vore ju kanon om man hitta en billigt som allt ingick. så man kunde bygga till så man kan sitta och gasa med ratt m.m

Försöker iaf
1 998 Inlägg
3 februari 2010
Vi har en gammal johnsson 9,9 från sent70-tal kanske tidigt 80-tal.
När farsan köpte båten och motorn så var de väl 6 år gamla eller något. Sen tog han ur en strypning ur den och då skulle den va på 15hk. Bara att ställa luftskruven lite så går den perfekt.

Men då va 9,9hk och 15hk exakt samma motor förutom strypningen.
Kan säga så här. Vi har bytt snöre 2 gånger, impeller en gång, tändstift 3 gånger. Å den går klockrent efter alla dessa år.
Startar senast på 3dje försöket varjer år efter vintern (ifjol andra försöket) annars startar den oftast på första försöket.  Går MÅNGA timmar varje år. Mycke fiske/åka till holmar osv.

Satsa på en sådan för bättre utombordare har jag då aldrig vart med om big_smile

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 697 Inlägg
3 februari 2010
suzuki har en 20 hk som man styr med själva motorn på.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
3 februari 2010
Rorkult kallas det när man "håller i snurran" och styr.

Styrpulpet kallas det när man har ratt osv.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
4 februari 2010
Grejen med gamla båtmotorer utombordare då! Dem är 99% 4taktare därav rätt effekt effektiva förhållande till cylindervolym... MEN problemet med en 2 taktare är ju att du gärna har ett "effektrör" trimrör o trimpipa o allt vad det kallas. Dvs man har ett rör som ser ganska roligt utformat smal > tjockt>smalt för att utnyttja gasexpansionen i avgaserna och därav få "sug" genom motorn... Detta begränsar registret som man har bra effekt till och gör motorn rätt stendöd utan för kanske säg 6000rpm till 8000rpm... vilket INTE funkar bra på en båtmotor!

Du behöver effekt från start och hela vägen upp... Inte en platt effektkurva men gärna en linjär ökning.. och kan därav inte utnyttja potentialen ur 2takts motorn perfekt... Sen går ju självklart detta att optimera med en propeller som passar effektkurvan etc etc... men tror det kommer kosta mer än det smakar...

DOCK finns det ju alltid motorer som mekaniskt är lika men sålda som 4-8hk tex men nerstrypta... tror inte det är så vanligt men värt att kolla upp... och kan gå tänka mig att dem är strypta med en gammal klassisk plugg...

Nu är jag inte 100 på allt jag sagt... men bör ge en god fingervisning i rätt riktning iaf!
Lycka till med köpet!

Four rings to rule them all!

tratt
353 Inlägg
4 februari 2010
Frågan är om skrovet är byggt för det, min fars båt, en liten snipa, har en penta i sig, men för säkerhetsskull har vi en utombordare då han använder den till långfärder. då han han gör full patte på båda, så går de inte snabbare, röven gräver bara ner sig, då skrovet inte är anpassat för högre hastigheter. så det kan ju vara lönt att kolla upp innan du köper något större.

Mvh

1 571 Inlägg
4 februari 2010
Kör man själv i båten och tycker den gräver ner sig så finns det ju rorkultsförlängare att köpa för några hundringar, man sitter på mittenbänken och kör och genast går båten flera knop snabbare hehe smile

325 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Hittar dock ingen  bild på vad det e för båt den ska sitta på.
Men en klassik militärbåt (roddbåt) i trä väger en hel del. Man lyfter den inte på 2 pers direkt.
va först ute efter en typ 8 hästars.
Men har hittat en 20 hästars billigt.

Frågan är ju Kommer det gå med en 20 hästars kanske väger för mycket?
Samtidigt är båten jävligt stabil och tung!

VAD TROR NI?

herr
321 Inlägg
4 februari 2010
Nu är väl jag ingen expert inom ämnet, men på våran fiskebåt har vi en 4 hästars och trots att själva båten i sig är ganska klumpigt utformad kommer man upp i ganska bra hastighet, så någon 20 hästars motor har jag svårt att tro att du skulle behöva. Speciellt om du bara ska ha den till fiske o hobby.

Sedan tycker jag själv att det är ganska mysigt att bara puttra fram i lugnan ro ute på sjön, och det är ju för att koppla av som man åker ut och fiskar, och inte för att sitta adrenalinladdad och gasa för att få upp roddbåten i så hög hastighet som möjligt tongue eller?

EDIT: Ett stort plus med en liten motor är ju också att man bara kan slänga upp den över axeln och bära med den till bilen sen när man ska åka hem, bara en sån grej
Senast redigerat av bjornt (4 februari 2010)

325 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Jag förstår precis vad du menar.
Samtidigt känner jag att får jag då en 20 hästars för samma pris som en 4 hästars. så varför inte? vist är det jobbigt att flytta den och så. Plus att den drar säkert mycket mycket mer. Men det bli ju lite roligare hobby smile

1 915 Inlägg
5 februari 2010
Vad är båten godkänd för ?
Bör ha en (blå)skylt med tillverkningsnr osv och max effekt och max antal personer i båten.

psycho skrev:
Hittar dock ingen  bild på vad det e för båt den ska sitta på.
Men en klassik militärbåt (roddbåt) i trä väger en hel del. Man lyfter den inte på 2 pers direkt.
va först ute efter en typ 8 hästars.
Men har hittat en 20 hästars billigt.

Frågan är ju Kommer det gå med en 20 hästars kanske väger för mycket?
Samtidigt är båten jävligt stabil och tung!

VAD TROR NI?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök