Ang körförbud "spansk flagg"

toasten
2 februari 2010 · 16 Inlägg

Tja! nu e det såhär att bussen vi har så small bromsrören av på bes. och bilen har stått utanför jobbet, ca 1,5mil hemifrån. Felen är åtgärdade men vågar man köra bilen hem med tanke på polisen?

Min egentliga fråga är dock, Får man köra bilen till Bilprovningen?

Volvo S70 T5 "Könsrosa" (1998)
Lurken_85
2 februari 2010 · 832 Inlägg

ja det får man om felen är åtgärdade.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
HansN83 x40
2 februari 2010 · 1 209 Inlägg

toasten skrev:
Tja! nu e det såhär att bussen vi har så small bromsrören av på bes. och bilen har stått utanför jobbet, ca 1,5mil hemifrån. Felen är åtgärdade men vågar man köra bilen hem med tanke på polisen?

Min egentliga fråga är dock, Får man köra bilen till Bilprovningen?

det e klart att du får köra till bilprovningen om felet e fixat...

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
toasten
3 februari 2010 · 16 Inlägg

okej töpp!! Har för mig att det var så, men nu kan man åka in tryggt, känns gött!

Volvo S70 T5 "Könsrosa" (1998)
toasten
3 februari 2010 · 16 Inlägg

får man även åka till verkstad med det lilla fina klistermärket på rutan?

Volvo S70 T5 "Könsrosa" (1998)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 februari 2010 · 1 594 Inlägg

toasten skrev:
får man även åka till verkstad med det lilla fina klistermärket på rutan?

Körförbud är just vad det låter som... Det är trailer som gäller då bilen INTE får köras annat än kortast lämpliga väg TILL besiktning.

Senast redigerat av hotrodder (3 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
gamlingen
3 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Normalt vid körförbud får man köra bilen till verkstad och sen till bp

Jani Hast
3 februari 2010 · 213 Inlägg

Har man spanska flagga i rutan får man inte köra alls med bilen.
Inte ens till verkstad.

gamlingen
3 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Jani Hast skrev:
Har man spanska flagga i rutan får man inte köra alls med bilen.
Inte ens till verkstad.

Stämmer... jag had info med *normalt* körförbud

http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … enDocument

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Jani Hast skrev:
Har man spanska flagga i rutan får man inte köra alls med bilen.
Inte ens till verkstad.

Just så... det skiljer lite på körförbud och körförbud. Med flaggan på rutan är det tvärstopp oavsett när och vart den sätts på och enda undantaget är just raka spåret till en besiktningsstation. Ett mera normalt eller generellt körförbud som upstått vid tex. obesiktat, tvåor från en bes. osv. är mer generöst i frågan om köra till och från verkstad, provkörning etc.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Nehe
3 februari 2010 · 687 Inlägg

hotrodder skrev:

Jani Hast skrev:
Har man spanska flagga i rutan får man inte köra alls med bilen.
Inte ens till verkstad.

Just så... det skiljer lite på körförbud och körförbud. Med flaggan på rutan är det tvärstopp oavsett när och vart den sätts på och enda undantaget är just raka spåret till en besiktningsstation. Ett mera normalt eller generellt körförbud som upstått vid tex. obesiktat, tvåor från en bes. osv. är mer generöst i frågan om köra till och från verkstad, provkörning etc.

Nja höll med dig på ditt första inlägg men då angående körförbud. Då är det endast färd till besiktning och verkstad. Men kan missuppfatta ditt inlägg nu du menar kanske "raka spåret till en besiktningsstation efter verkstadsbesöket"?

När det gäller spansk flagga så är det endast bärgning som gäller till verkstad och efter verkstaden åtgärdat felen så är det endast färd till besiktning som gäller..

JaZoR Team RmR
3 februari 2010 · 393 Inlägg

vet du själv som du säger att det är åtgärdat och är 1.5mil hem så fram med svart tejp och åk på kvällen hem ! wink

Lurken_85
3 februari 2010 · 832 Inlägg

Om jag nu fattat detta rätt så får man inte köra bilen till verkstad oavsett vilken sorts körförbud man har. Har alltid trott att man får det men inte enligt bilprovningen tydligen.

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … nt&m=2

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Nehe
4 februari 2010 · 687 Inlägg

Lurken_85 skrev:
Om jag nu fattat detta rätt så får man inte köra bilen till verkstad oavsett vilken sorts körförbud man har. Har alltid trott att man får det men inte enligt bilprovningen tydligen.

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … nt&m=2

FoF 6:21, 2st.

Trots att körförbud gäller får ett fordon användas för färd kortaste lämpliga väg till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 16§ får fordonet också användas för färd kortast lämpliga väg till en reperationsverkstad för reperation.


Detta gäller ej för spansk flagg.

Lurken_85
4 februari 2010 · 832 Inlägg

Nehe skrev:

Lurken_85 skrev:
Om jag nu fattat detta rätt så får man inte köra bilen till verkstad oavsett vilken sorts körförbud man har. Har alltid trott att man får det men inte enligt bilprovningen tydligen.

http://bilprovningen.se/Externt/bpweb.n … nt&m=2

FoF 6:21, 2st.

Trots att körförbud gäller får ett fordon användas för färd kortaste lämpliga väg till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 16§ får fordonet också användas för färd kortast lämpliga väg till en reperationsverkstad för reperation.


Detta gäller ej för spansk flagg.

Det var det jag tyckte oxå att man får köra till verkstad vid automatiskt körförbud. Men varför står det på bilprovningen att man endast får köra dit då tro? Måste blivit någon miss på sidan där.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
williampersson1
11 september 2011 · 10 Inlägg

Någon som vet vad straffet är om man kör bilen med körförbud och tar bort körförbudsmärket ?

Är det bara böter och inget med körkortet inblandat eller ?

Har hänt mig nyligen.
Var på besiktningen och fick körförbud pga kass länkarm. Då gick jag till mekonomen och beställde allt jag behövde för att kunna laga felet. Sen senare på dagen så körde jag bilen till hans garage ( ca 2-3km). Senare på kvällen fick jag besök av två poliser som hade fått en anmälning om att jag hade flyttat bilen med körförbud samt tagit bort märket (dom kallade det överträdelse av myndighetsbud, eller något sånt.) Berättade i polisrapporten att jag hade beställt alla delarna och att jag körde direkt till min polares garage där den skulle lagas och att jag hade kört vid vägkanten i ca 20 km/h med varningsblinkers och en polare som körde framför mig, då hade jag fortfarande kvar märket i rutan.

Så nu är det jag oroar mig mest över om mitt körkort rycker eller inte ?

Volvo 240 "Sket-blå" (1987)
Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

Fråga: Varför erkände du? De hade väl inga bevis annat än en sur granne då möjligen, och det håller inte i tingsrätten.

Böter att framföra ett fordon som ej är godkänt för trafik. Tre överträdelser som medför bötespåföljd inom 2 år så granskar Länsstyrelsen din lämplighet att inneha körkort.

Om du skulle orsaka en olycka eller så på vägen och det kommer fram att fordonet du körde inte är lagligt i trafik blir det säkerligen tal om vårdslöshet i trafik och då får du nog åka buss ett tag.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
williampersson1
11 september 2011 · 10 Inlägg

Jadu.. Kände mig jävligt pressad. Det var besiktningen som stod öfr anmälan, dom såg mig köra där ifrån.

" Böter att framföra ett fordon som ej är godkänt för trafik. Tre överträdelser som medför bötespåföljd inom 2 år så granskar Länsstyrelsen din lämplighet att inneha körkort. " Du får gärna förklara detta lite tydligare ?

Jo det vet jag. Men nu hände det ingen olycka, utan kom lugnt och sansat fram till garaget/verkstaden efter ca. 20 min. Körde väldigt långsamt eftersom jag visste att det var haveri risk på bilen och jag ville inte att någon olycka skulle hända.

Så det blir bara böter för körning av fordon med körförbud och böter för att jag tog bort körförbudsmärket, inget indraget körkort ? Jag har prövningstid så hade varit så sjukt segt att behöva göra om alla proven och uppkörning igen.

Volvo 240 "Sket-blå" (1987)
Andromeda Rumpmas
11 september 2011 · 3 860 Inlägg

Det spelar ingen roll vem som anmäler dig. Om inte Polisen tar dig på bar gärning har de bara Bilprovningens vittnesuppgifter att gå på i en rättegång. Visst kanske det blir så att rätten går på deras uppgifter, men frågan är om Polis och åklagare orkar göra sig besväret. Dessutom måste vittnena från SBP komma och vittna på rättegången osv. Och straffet om du fälls i rätten kan aldrig bli högre än vad du får om du erkänner direkt på plats som du gjorde.

Att köra med ett fordon som inte får köras i trafik ger bara böter om det inte händer något mer. Jag har ingen aning om vad påföljden är för att "överträda myndighetsbud". Egentligen gör du ju det redan när du kör oskattat t ex, du har ju då brutit mot myndigheternas påbud att skatta ditt fordon.

"Three strikes"; Normalt får man ju bara böter för fortkörning under körkortsgränsen t ex, men vid upprepade bötespåföljder i trafiken, närmare bestämt 3 stycken inom en period på två år, utreder Länsstyrelsen om huruvida du är lämplig att ha körkort, oäven om varje förseelse för sig inte är något man blir av med körkortet för.

Har man då prövotid blir man av med kortet och får ta om det. Har man inte prövotid bestäms hur lång tid du blir utan körkort innan du får tillbaka det.

I övrigt behöver man göra precis lika grova överträdelser i trafiken för att bli av med kortet oavsett prövotid eller inte. Prövotid bedöms inte hårdare, skillnaden är att du inte får tillbaka körkortet igen utan att ta om det efter att spärrtiden gått ut.

En riktigt bra idé kan vara att ringa Polisen på 114 14 och ställa dina frågor direkt till dem. Ingen här kommer nog att kunna svara på t ex vad man får för påföljd för att "överträda myndighetsbud".

Senast redigerat av Andromeda (11 september 2011)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
williampersson1
11 september 2011 · 10 Inlägg

Okej bra.
Nej det med "överträdelse av myndighetsbud " har jag läst att det bara ger dagsböter. Och för en gångs skull så är jag riktigt glad för att jag inte har något jobb (nog enda gången jag kommer att säga det) ! För då får jag lägsta dagböter och det är 50kr x 20 dagar = 1000kr.
Min skattningsperiod är i Oktober så den har jag inte brutit mot iallafall.

Aha nu förstår jag. Så jag får 1-2 prick/strike för det jag nu har gjort. Tänker då fan aldrig göra om det ! Om det blir en nästa gång så får det bli bärgning !

Jo jag vet hur det fungerar med prövotid smile !

Volvo 240 "Sket-blå" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang