2244
Sök

Volvo t5 400 hk

143 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
hej jag undrar vad det är för block som är bäst att använda alltså vilket block är starkast från volvos vit motorer?  och går det att använda ett 2.5 liters block från en volvo 850 GLT och bygga en turbo motor på det för att få upp volymen lite? någon som har gjort detta innan? tack på förhand.

MVH chrisse

8 267 Inlägg
3 februari 2010
#2
Det bästa är 2,0 / 2,3 turboblocken dock bör man undvika 2 litersmotorn vevparti. 2liters får ett trökigare register och får inte samma bottenregister som 2,3:an. Dels håller dem bättre och dels så har den uttag för olja / vatten redan. Visst går det att bygga på 2,4-blocken med, men dem håller lite sämre. Oftast så håller man ner grundkompet för att få vettig hållbarhet. Till 400 så ska ett 2,4-block hålla normalt sett, men dem spricker gärna.
Senast redigerat av Marlboroman (3 februari 2010)


143 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#3
okej så du menar att 2,3 liters blocket är det bästa att rekomendera då? sen vad skulle du rekomendera för turbo med någorlunda tidig spoolup till ett 400 hk koncept som skall hålla i längden?

8 267 Inlägg
4 februari 2010
#4
81mm turboblock enklast och bäst att besera bygget på. Vad gäller turbo så beror det ju på vad den får kosta och om det ska va intern eller extern wastegate. Men en K26/27 hybrid med riktigt lager eller ett GT 3071 in det ska va intern wastegate. Budgetalternativet är ju ett HX35 med #12 avgashus men då lär man dels bygga ett nytt bakre motorfäste och antingen modifiera original intern wastegate eller svesta igen den och köra med en extern istället.


143 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#5
okej tack för hjälpen men är alla dom turbosen vatten kylda? för det är ju väldigt viktigt för hållbarheten tycker jag iaf.

143 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#6
måste man svarva ner kolvarna om man ska ta ut så mycket effekt eller är det bara bra för att inte spränga motorn?

8 267 Inlägg
4 februari 2010
#7
Varierar med vilka kolvar man tänker sig att använda och om man ska köra på bensin eller E85. Och va gäller vattenkylningen är inte alla mina förslag vattenkylda. Men å andra sidan är inte vattenkylning så viktigt för hållbarhetens skull. Det gäller bara att tänka mer på att köra lungt sista biten innan man stannar. Sen kan man ju alltid ha en turboräddare med om man är orolig.


143 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#8
okej men jag tänkte använda orginal överdimension om du tror att det kommer att hålla? sen är väll kkk k26/27 vatten kylda? så man vet vad man ska köpa:P

8 267 Inlägg
4 februari 2010
#9
Om du menar vanliga överdimensionskolvar till turbomotorerna så kommer det hålla.


143 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#10
okej vad bra men svarvade du ner dina kolvar när du bytte såg din projekt tråd precis du verkar jävlig på det här:P

8 267 Inlägg
4 februari 2010
#11
Nej, jag har inte svarvat kolvarna eftersom det är totalt onödigt. Det är tillräcvkligt låg kompressuion ändå, snudd på för låg snarare.


143 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#12
okej men då ska man inte göra det då heller tongue men jag hitta en hx 40 med 16. avgashus blir den för stor ? med väldigt sen spoolup som följd?

8 267 Inlägg
4 februari 2010
#13
Det är samma som jag ska köra med, och för 400hk är den alledes för stor. En HX35 med 12 eller möjligen 14 avgashus är ett bättre köp för 400hk och är snabbspoolad.


143 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#14
okej men vet du något bra ställe man kan köpa en sån turbo någorlunda billigt? tongue

8 267 Inlägg
4 februari 2010
#15
Annonser t.ex: http://skogenracing.editboard.com/salje … -t5126.htm eller airtune om amn vill köpa ett nytt.


143 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#16
tack så mycket för hjälpen riktigt sjysst!


Sök