6387
Sök

Hur mycket skilljer sig mellan 3 Nissan modeller

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Jag har tänkt på hur stor skillnad de e på mellan , Nissan 180 SX , Nissan 200 SX och Nissan 240 ? Jag tänker mest på motorer , chassi , kaross med mera. Nått som jag har kanske har missat. Kom gärna med era tips å efarenheter mellan dessa 3 modeller av S13. Dom är snygga att se på vill jag avsluta med , tongue mvh

Nissan Silvia

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 februari 2010
s13 såldes som 180sx bl.a i japan. Iaf med CA18 motorn(den vi har) den fanns även med sr20 någon årsmodell i japan har jag för mig jag sett eller hört... vet inte om den heter 200sx då.

200sx heter den i europa och antagligen bara för att den inte skulle blandas ihop med 180zx(s12) som blev ett misslyckande.

240sx såldes i USA, den hade en 2,4 liters sugmotor på typ 155hk som mest.

EDIT: menar inte att 180zx kanske är en skitbil, men den sålde inte bra och fanns väl bara ett par årsmodeller...
Senast redigerat av AcesHigh666 (4 februari 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
AcesHigh666 skrev:
s13 såldes som 180sx bl.a i japan. Iaf med CA18 motorn(den vi har) den fanns även med sr20 någon årsmodell i japan har jag för mig jag sett eller hört... vet inte om den heter 200sx då.

200sx heter den i europa och antagligen bara för att den inte skulle blandas ihop med 180zx(s12) som blev ett misslyckande.

240sx såldes i USA, den hade en 2,4 liters sugmotor på typ 155hk som mest.

EDIT: menar inte att 180zx kanske är en skitbil, men den sålde inte bra och fanns väl bara ett par årsmodeller...

180 zx tillverkades åren 1983 till 1988 tongue har läst att S12 började tillverkades 1984 roll men vet inte om de stämmer , men till Sverige kom den med sista modellen * MK2 * I utlandet finns S12 i sedan kaross smile

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
240 sx byggdes och såldes i usa och har en 2,4L motor utan turbo.
200 sx har ju 1,8 turbo och såldes här i europa(TROR att den hette 180sx i japan,ej säker)
det är vad jag kan säga på rak arm, inredning och sånt vette fan, utseende mässigt är dem nog lika.

Byggdes 240 SX i usa ? jag trodde att den bara byggdes å såldes från Japan , okej du har nog rätt om de , Ja undra om den heter 180 SX i Japan , å inte att den heter så i usa eller i europa

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
shogun skrev:
Varsågod. här finns mycket information.

http://www.nogs.se/index.php?option=com … ;Itemid=63

Tackar så mycket , jag ska läsa å se om jag lär mig mer om S13 tongue

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Bullet--- , Vilken av 240 SX , 200 SX , 180 SX gillar du bäst ? och som du skulle vilja tänka dig att köpa ?

Nissan Silvia

7 120 Inlägg
4 februari 2010
180sx RPS13 heter den du menar. Den med hatchback kaross. tongue
Dem såldes (så vitt jag vet) enbart med SR20DET Redtop. S14 har Blacktop, dock vet jag inte vad som skiljer dem åt.

S13 heter i Japan också Silvia och såldes med CA18DET.

240sx byggdes i Japan och har fått namnet efter 2,4L motorn, som folk redan sagt här. smile

7 120 Inlägg
4 februari 2010
alseryd skrev:
Har ägt en nissan 240. Dom gjordes bara för Usa marknaden och exporterades inte.
Svåra att hitta i europa. Sålde min till Finland.
Om man stoppar i lite lustgas i den så gjör den låga 11:or på stripen.
Man kan hitta en i storbrittanien som jag gjorde. Men det var flyttgods och är det flytt gods så får man inte bygga om dem. I mitt galleri under tidigare ägda bilar så finns det bilder på den. Det var en-95:a.
Mycket roliga och vridstarka bilar.
Mvh Eva.

Låga 11or med lustgas? Nejdu, det är väldigt mycket önsketänkande. wink
200 och 180sx är mycket bättre bilar att bygga på. Turbomotorer och sportigare chassi!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
180sx RPS13 heter den du menar. Den med hatchback kaross. tongue
Dem såldes (så vitt jag vet) enbart med SR20DET Redtop. S14 har Blacktop, dock vet jag inte vad som skiljer dem åt.

S13 heter i Japan också Silvia och såldes med CA18DET.

240sx byggdes i Japan och har fått namnet efter 2,4L motorn, som folk redan sagt här. smile

jag har för mig att jag har sett några S13 modeller här på Garaget som står : RPS13 tongue vet du vad RP står för ? smile

Nissan Silvia

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 februari 2010
Aerodynamik skrev:
200 och 180sx är mycket bättre bilar att bygga på. Turbomotorer och sportigare chassi!

Sist jag kollade så var 2.4 liters motorerna otroligt stryktåliga.

Det finns ett antal australiensare som har plockat ut runt 600 hästar med lustgas ur dem. N/A dessutom.
Senast redigerat av Rinnegan (4 februari 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
alseryd skrev:
Har ägt en nissan 240. Dom gjordes bara för Usa marknaden och exporterades inte.
Man kan hitta en i storbrittanien som jag gjorde. Men det var flyttgods och är det flytt gods så får man inte bygga om dem. I mitt galleri under tidigare ägda bilar så finns det bilder på den. Det var en-95:a.
Mvh Eva.

Konstigt , kollade nyss på din sida på din Nissan 240 tongue som jag ser att de e en S14 kaross ? smile har Nissan 240 SX har gjort bägge S13 och S14 kaross ? de e kanske bara att de sitter en SR motor , rätta mig om jag har fel cool

Nissan Silvia

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 februari 2010
s12 skrev:
alseryd skrev:
Mvh Eva.

Konstigt , kollade nyss på din sida på din Nissan 240 tongue som jag ser att de e en S14 kaross ? smile har Nissan 240 SX har gjort bägge S13 och S14 kaross ? de e kanske bara att de sitter en SR motor , rätta mig om jag har fel cool

Ja.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
Aerodynamik skrev:

Sist jag kollade så var 2.4 liters motorerna otroligt stryktåliga.

Det finns ett antal australiensare som har plockat ut runt 600 hästar med lustgas ur dem. N/A dessutom.

jasså smile Har du sett australiensare med sina Nissan modeller på You tube ? eller har du läst de på nån internet sida ? tongue

Nissan Silvia

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Wanegardh skrev:
s12 skrev:
alseryd skrev:
Mvh Eva.

Ja.

okej smile vad står R:et för på din S13 ? tongue

Nissan Silvia

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 februari 2010
s12 skrev:

Det sitter en KA24E, det vill säga en 2.4 liters motor.
Och ja, dem har gjort både S13 och S14, och ingen av dem hade en SR motor..

jasså  Har du sett australiensare med sina Nissan modeller på You tube ? eller har du läst de på nån internet sida ?

Skylinesaustralia har ett antal medlemmar som kör med KA24 och lustgas alternativt turbo.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Rinnegan skrev:
s12 skrev:

Det sitter en KA24E, det vill säga en 2.4 liters motor.
Och ja, dem har gjort både S13 och S14, och ingen av dem hade en SR motor..

jasså  Har du sett australiensare med sina Nissan modeller på You tube ? eller har du läst de på nån internet sida ?

Skylinesaustralia har ett antal medlemmar som kör med KA24 och lustgas alternativt turbo.

KA24E sitter på utlänska S12:or , Men den här är ett undantag tongue http://www.garaget.org/?car=105550 , jag har alltid trott att 240 SX är S13 , men 240 SX är bårda S13 och S14 smile

Nissan Silvia

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 februari 2010
s12 skrev:
Wanegardh skrev:
s12 skrev:

Ja.

Alla "europeiska" S13 heter egentligen RS13.
1988 kom den första S13 som var en coupe(Japan).
1989 kom nästa modell som var en hatchback(den vi har i Sverige).
Därför la dom till ett R för att skilja dom åt.

Herr
1 722 Inlägg
4 februari 2010
alseryd skrev:
Aerodynamik skrev:

Ja, för att alla vet ju att Nissan's 1.8 liters motor är gjord av SKITHÅRDIUM och pallar 700hästar genom en race kylare, insug och kundvagns-spoiler eller hur?

2.4 liters motorn är byggd för deras truckar, det vill säga att den är helvetes bastant, hållbar och stryktålig. Amerikanarna har ju absolut ingen kunskap överhuvudtaget med japanska bilar eller hur, dem kör ju bara 7.50 repor med 4G63 motorerna i en Eagle Talon?
Alltså kan dem ju absolut inte köra låga 11'or med lustgas i en 240SX eller hur?
Jag gillar även att alla 200SX ska EGENTLIGEN vara utrustade med 2 liters motorn men nej, ni fick en motor som käkar vevlager utav bara fan, rostar snabbare än Mercedes och dessutom är trånga och stötiga.

Fast jag antar ju bara för att jag har runt 30 års erfarenhet och kör jänk så måste det betyda att du vet oerhört mycket mer än mig på alla punkter där det gäller tryckkokare?

Sen så måste ju det vara bättre som du säger att ha ett chassie gjord av balsa trä och djuravföring, det är sportigt eller hur?
Termitvarning på G?

Snälla, väx upp.

big_smile haha

Men gud vad jag älskar min lilla rosthög!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
4 februari 2010
Bullet--- skrev:
Wanegardh skrev:
s12 skrev:

Alla "europeiska" S13 heter egentligen RS13.
1988 kom den första S13 som var en coupe(Japan).
1989 kom nästa modell som var en hatchback(den vi har i Sverige).
Därför la dom till ett R för att skilja dom åt.

hatchback?

Ja,vadå?

Sök