Köpråd: Evo eller Impreza?

Efling
6 februari 2010 · 33 Inlägg

Är ute efter en rolig bil att ha året om, bättre alternativ än en Evo eller Impreza finns väll inte då?

Men vad är för/nackdelar med bilarna? Ska rada upp lite grejer jag funderat på vad som är bäst på de olika bilarna.

Vilken:
1. Dricker mest soppa?
2. Har bäst rostskydd?
3. Är mest hållbar både original och "lagom trimmad" säg 300 - 350 hk?
4. Är mer lätt trimmad? Antar att det är evon?
5. Har dyrast reservdelar?

Kommer ni på några mer för/nackdelar som ni vill dela med er av så är de bara o skriva!

Max 100 000 i budget så vi pratar väll fräsch evo 3 och impreza gt 99/00.

Ford Torino (1970)
Newman mickenyman.se
6 februari 2010 · 687 Inlägg

Köp min impreza vet ja smile

Honda Civic "Team Nyman" (1991)
Ford 34 "Nyman Racing" (2014)
Honda Crx (1990)
Janneutanb
6 februari 2010 · 7 271 Inlägg

Lite orättvist egentligen att jämföra en evo mot en GT.
Borde snarare jämföras mot STI'n.

KingWS6 TACS Medlem
6 februari 2010 · 457 Inlägg

Evo är snyggare ... iaf nio gånger av tio. wink

ScottaN Medlem 5280
6 februari 2010 · 552 Inlägg

Efling skrev:
Är ute efter en rolig bil att ha året om, bättre alternativ än en Evo eller Impreza finns väll inte då?

Men vad är för/nackdelar med bilarna? Ska rada upp lite grejer jag funderat på vad som är bäst på de olika bilarna.

Vilken:
1. Dricker mest soppa?
2. Har bäst rostskydd?
3. Är mest hållbar både original och "lagom trimmad" säg 300 - 350 hk?
4. Är mer lätt trimmad? Antar att det är evon?
5. Har dyrast reservdelar?

Kommer ni på några mer för/nackdelar som ni vill dela med er av så är de bara o skriva!

Max 100 000 i budget så vi pratar väll fräsch evo 3 och impreza gt 99/00.

Det finns ju audi quattro som spöar evo och impreza varje dag.. Tex s2 rs4 rs6

peter_1976 JDM
6 februari 2010 · 2 201 Inlägg

nu stod ju valet mellan impreza o evo. audi är inte inkluderat.

Den snyggaste impreza är ju GC8 eller GF8 tror jag den heter.
Jag skulle tro att imprezan dricker mest soppa, men är mest drifttålig. Rätta mig om jag har fel

andreasevo7
6 februari 2010 · 353 Inlägg

Efling skrev:
Är ute efter en rolig bil att ha året om, bättre alternativ än en Evo eller Impreza finns väll inte då?

Men vad är för/nackdelar med bilarna? Ska rada upp lite grejer jag funderat på vad som är bäst på de olika bilarna.

Vilken:
1. Dricker mest soppa?
2. Har bäst rostskydd?
3. Är mest hållbar både original och "lagom trimmad" säg 300 - 350 hk?
4. Är mer lätt trimmad? Antar att det är evon?
5. Har dyrast reservdelar?

Kommer ni på några mer för/nackdelar som ni vill dela med er av så är de bara o skriva!

Max 100 000 i budget så vi pratar väll fräsch evo 3 och impreza gt 99/00.

1. båda dricker lika mkt!
2. båda har lika dåligt rosskydd och tidigare evo har ännu sämre!
3. evo:n
4. båda lika lätt att trimma i början sen börjar det kosta pengar!
5. båda har lika svindyra reservdelar!

för 100000 får du en 01 wrx för och en evo 4 lägger du till 20 till kan du få tag på evo 5 och 6 högerstyrda och från 130- 02 vänstersyrda sti! såg att det låg en 03 sti ute nu för 145

Turbovin Turbo lover
6 februari 2010 · 555 Inlägg

Är högerstyrt okej är STI Type R (2D) eller Type RA (4wd) roligare alternativ än GT. 280 hk, lättare, riktiga diffbromsar med justerbar mellandiff (DCCD) och de har en väldigt överstyrd karaktär i grunden, men eftersom diffen kan låsas till 50/50 så kan man justera det som man själv vill.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
halvorsen
6 februari 2010 · 511 Inlägg

Har själv ägt impreza gt,n men föredrar evon alla dagar, pga dess karaktär, och men väljer man mellan STI och evo så pratar vi ju ett helt annat språk och då blir det jämnare...

men annars håller jag med resternade skiljer inte mycket i kostnader

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
ScottaN Medlem 5280
6 februari 2010 · 552 Inlägg

peter_1976 skrev:
nu stod ju valet mellan impreza o evo. audi är inte inkluderat.

Den snyggaste impreza är ju GC8 eller GF8 tror jag den heter.
Jag skulle tro att imprezan dricker mest soppa, men är mest drifttålig. Rätta mig om jag har fel

Är ute efter en rolig bil att ha året om, bättre alternativ än en Evo eller Impreza finns väll inte då?

Jo det finns bättre alternativ va mitt svar..

Leo86
6 februari 2010 · 1 468 Inlägg

känner en person som mekat (på rally) med både subaru impreza och mitsubishi evo och han säger att subarun tål mer stryk än evo o att subarun har bättre väggrepp osv osv. o kollar man på tester som gjorts världen över så spöar subarun mitsuishin ganska rejält.

Jag skulle enligt teorin välja subarun.

smile

Turbovin Turbo lover
6 februari 2010 · 555 Inlägg

ScottaN skrev:
Är ute efter en rolig bil att ha året om, bättre alternativ än en Evo eller Impreza finns väll inte då?

Jo det finns bättre alternativ va mitt svar..

Bättre är ju en definitionsfråga, frågan är om man vill ha en bil som väger nästan 400 kg mer. Beror ju på om man värdesätter rå körglädje eller komfort högst.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Efling
7 februari 2010 · 33 Inlägg

Den här tråden rörde bara ihop det mer för mig tror jag smile Var ju inne på evo först men blev så avskräckt av crank walken och att den är högerstyrd.

Men kanske är som ni säger, skulle jag välja på en sti är det hugget som stucket.

Nu lutar det åt evo hållet igen, så försök hitta fler fördelar/nackdelar smile

Ford Torino (1970)
CarCass CarCass
7 februari 2010 · 627 Inlägg

Köp den bil du gillar bäst. Hålla på och kriga mellan dessa två är knappt lönt smile

Hur bilen håller, hur mycket bensin den drar och hur mycket den rostar bestämmer du sjäv genom hur du kör och sköter om bilen.

Det är busbilar så köp rätt bil. Rätt bil är inte sällan en välskött bil


Leo86 skrev:
känner en person som mekat (på rally) med både subaru impreza och mitsubishi evo och han säger att subarun tål mer stryk än evo o att subarun har bättre väggrepp osv osv. o kollar man på tester som gjorts världen över så spöar subarun mitsuishin ganska rejält.

Jag skulle enligt teorin välja subarun.

smile

Jag känner också en person! Fast denne säger tvärtom roll

Join the Evolution
Efling
7 februari 2010 · 33 Inlägg

Om man bortser från förbrukning, hållbarhet och sånt så tycker jag evon är snyggare. Men det stör mig att det är högerstyrt. Kanske inte är så jobbigt ni som kör högerstyrt?

Ford Torino (1970)
Aerodynamik ...
7 februari 2010 · 7 120 Inlägg

CarCass skrev:

Leo86 skrev:
känner en person som mekat (på rally) med både subaru impreza och mitsubishi evo och han säger att subarun tål mer stryk än evo o att subarun har bättre väggrepp osv osv. o kollar man på tester som gjorts världen över så spöar subarun mitsuishin ganska rejält.

Jag skulle enligt teorin välja subarun.

smile

Jag känner också en person! Fast denne säger tvärtom roll

big_smile

andreasevo7
7 februari 2010 · 353 Inlägg

Efling skrev:
Om man bortser från förbrukning, hållbarhet och sånt så tycker jag evon är snyggare. Men det stör mig att det är högerstyrt. Kanske inte är så jobbigt ni som kör högerstyrt?

vardagligt är högerstyrt lite svårt vid omkörninga och så! ska man leka tycker jag det är svårt att får känsla i att! har testat någon högerstyrd! ja tidiga evo är mkt strul med! ska du ha en evo så ska du ha från evo V och uppåt

Turbovin Turbo lover
7 februari 2010 · 555 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=aoVzaHTRGMM

Passar väl in ganska bra. Den vita och den blå Imprezan av gamla karossen har dccd.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
CarCass CarCass
7 februari 2010 · 627 Inlägg

andreasevo7 skrev:
vardagligt är högerstyrt lite svårt vid omkörninga och så! ska man leka tycker jag det är svårt att får känsla i att! har testat någon högerstyrd! ja tidiga evo är mkt strul med! ska du ha en evo så ska du ha från evo V och uppåt

Att köra högerstyrt är inga som helst problem som så. Jag föredrar högerstyrt. Dock har jag två bilar och använder inte min högerstyrda till vardags. Visst dyker det upp vissa situationer, såsom omkörningar som blir lite knepigare än med väntserstyrt. I min mening ska det knappast avskräcka från att köra högerstyrt.

Alla har sin egna uppfattning om var ratten sitter bäst.


Att gammelevosarna (1-3) skulle vara så strulande håller jag knappast med om. Men ska man satsa på en gammel så är det nog bäst att kolla på en påkostat exemplar. Åldern tar ut sin rätt på många av bilarna. Och tvärtom så kan de gamla ha fått sin kris redan och allt är fixat medan de nyare är på väg in i den?
De nyare är i regel dyrare att ha att göra med.

Senast redigerat av CarCass (7 februari 2010)

Join the Evolution
Efling
7 februari 2010 · 33 Inlägg

andreasevo7 skrev:

Efling skrev:
Om man bortser från förbrukning, hållbarhet och sånt så tycker jag evon är snyggare. Men det stör mig att det är högerstyrt. Kanske inte är så jobbigt ni som kör högerstyrt?

vardagligt är högerstyrt lite svårt vid omkörninga och så! ska man leka tycker jag det är svårt att får känsla i att! har testat någon högerstyrd! ja tidiga evo är mkt strul med! ska du ha en evo så ska du ha från evo V och uppåt

Tror faktiskt jag skulle störa mig så mkt på de högerstyrda så jag skulle tröttna. Hur pass svårt är det att hitta en vänsterstyrd evo V? Och va ligger dom på i pris?

Ford Torino (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang