Hur är automat lådorna i en Bmw jämnför med Audi, vet att Audi har väldigt stabila lådor, är det samma med Bmw eller till och med bättre?
Börjar även fundera om jag verkligen ska köpa mig en Diesel då planen är att jag ska pendla i 6 månader och sedan eventuellt flytta till Örebro. Om det nu blir flytt till Örebro så kommer jag åka varje/varannan helg till Karlskoga/Degerfors då min familj och polare bor där.
Diesel eller bensin, det är frågan
Skulle inte tro att varken Bmws eller Audis bensinmotorer går lika snålt som deras dieselmotorer, i alla fall inte under den här typen av körning. Gissar på att det blir hög fart/motorväg?
Automatlådan i Bmw håller riktigt hög klass, detta är något Bmw är riktigt duktiga på. Växelbyten märks knappt, det är inte som i Volvo/Saab där man kan märka en växling utan att känna efter. Eller om man tar ett riktigt dåligt exempel, 90-tals japaner där man utan tvekan känner av rycker när bilen växlar (Obs, dom vanliga. Bilar som Lexus etc. växlar silkeslent)
Detsamma gäller Audi idag, hur lådorna var i dieslarna "då" vet jag inte. Har inte kört dom motorerna, men både Bmw och Audi håller hög klass på lådorna. Inget du ens kan bli lite besviken över
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tror inte heller att bensin kan gå snålare än vad en diesel gör. Yes det stämmer, det kommer bli högfart/motorväg är 110km/h väg så man gasar/ligger i en ganska hög hastighet konstant, sen är planen att jag endast/max ska pendla i 6mån och sedan bosätta mig i Örebro.
Låter som lådorna är riktigt bra på Bmw i så fall, då kanske man inte ångrar sig om man skulle välja en, men har alltid varit en manuell person. Visserligen är det oslagbart med en automat om man åker mycket i stan samt långt men man kan leka mer med manuell
Åter tack för informationen
Rquired skrev:
Skulle inte tro att varken Bmws eller Audis bensinmotorer går lika snålt som deras dieselmotorer, i alla fall inte under den här typen av körning. Gissar på att det blir hög fart/motorväg?
Automatlådan i Bmw håller riktigt hög klass, detta är något Bmw är riktigt duktiga på. Växelbyten märks knappt, det är inte som i Volvo/Saab där man kan märka en växling utan att känna efter. Eller om man tar ett riktigt dåligt exempel, 90-tals japaner där man utan tvekan känner av rycker när bilen växlar (Obs, dom vanliga. Bilar som Lexus etc. växlar silkeslent)
Detsamma gäller Audi idag, hur lådorna var i dieslarna "då" vet jag inte. Har inte kört dom motorerna, men både Bmw och Audi håller hög klass på lådorna. Inget du ens kan bli lite besviken över
Är du mer för manuell vågar jag påstå att Bmws lådor är märkbart bättre och exaktare än vad Audis diton är. Och när man ligger mest i hög fart spelar det mindre roll om man får växla ibland, den mesta tiden ligger man på högsta växeln ändå
Jag har alltid haft manuell, men automat är också väldigt skönt, men tror det får bli en manuell för min del, annars blir jag säkert missnöjd bara. Jo i höga farter så kvittar det nästan vad man har, men kör man mycket stadskörning så underlättar automat en hel del, samt man slipper byta koppling
Rquired skrev:
Är du mer för manuell vågar jag påstå att Bmws lådor är märkbart bättre och exaktare än vad Audis diton är. Och när man ligger mest i hög fart spelar det mindre roll om man får växla ibland, den mesta tiden ligger man på högsta växeln ändå
Jag har alltid haft manuell, men automat är också väldigt skönt, men tror det får bli en manuell för min del, annars blir jag säkert missnöjd bara. Jo i höga farter så kvittar det nästan vad man har, men kör man mycket stadskörning så underlättar automat en hel del, samt man slipper byta koppling
Rquired skrev:
Byta koppling? Det beror väl på hur man kör
Men man slipper i alla fall trycka ner en pedal hundra gånger mellan A och B, och det är guld värt i stadstrafik!
Tror jag kör på en automat, men jag kommer skippa Bmw helt och hållet pga tycker ej det lönas sig att skaffa en diesel i 150.000:- klassen och sedan behöva sälja den 6 månader efter. Tror jag kommer skaffa mig en VW Lupo 3L som jag ska ha tills jag flyttar till Örebro och efter det så skaffar jag mig en 330 bensinare i stället.
Var även ganska stor skillnad på 320 diesel skatten jämnfört med Lupon, 320 = 6000:-/år. Lupo = 1200:-/år
Men tack för all information ändå
Rquired skrev:
Byta koppling? Det beror väl på hur man kör
Men man slipper i alla fall trycka ner en pedal hundra gånger mellan A och B, och det är guld värt i stadstrafik!
330i är en kanonval, det är svårt att hitta trevligare motorer idag. Och Lupo 3L är inget dumt val, förbrukning i mopedklass utan att för den sakens skull kännas som en liten vinglig småbil