Bygger egna isdäck =)

Tonycrona
24 februari 2011 · 400 Inlägg

haha inte mycket vinter kvar? isen lär ju fan ligga kvar till midsommar, stora sjöarna är de ju 70cm på , vågar inte ens tänka på dom småbig_smile bottenfrusna ^^

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Vinga
24 februari 2011 · 167 Inlägg

Tonycrona skrev:
haha inte mycket vinter kvar? isen lär ju fan ligga kvar till midsommar, stora sjöarna är de ju 70cm på , vågar inte ens tänka på dom småbig_smile bottenfrusna ^^

Men jag bor ju då i sthlm tongue men visst några veckor till lär det ju gå att köra, men hur lång tid tog det inte för dig att bygga däcken?? tongue

Tonycrona
25 februari 2011 · 400 Inlägg

Du bygger dom på 1 kväll om du vill smile

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Vinga
25 februari 2011 · 167 Inlägg

Tonycrona skrev:
Du bygger dom på 1 kväll om du vill smile

Okej, fast blir väl ändå inte förens till nästa vinter pga min ekonomi just nu tongue om det inte är minusgrader i sommar också tongue

KHRacing
26 februari 2011 ·

Vi hade ett litet nederlag med mina hemmabyggda däck...

http://www.geting.se/image.php/289807-182646_10150183590073079_768898078_8826863_683652_n.jpg

http://www.geting.se/image.php/289808-183068_10150183593063079_768898078_8826933_7157441_n.jpg

förklaringen jag fick var att dessa rallycrosslicksen ej alls är gjorda för 10-15 minusgrader
& de alltså spruckit pga kylan.

men det funkade mkt bra under full attack fram tills detta hände, dock läckte de tyvärr
för mkt så man fick pumpa var 15min.

Här syns dem fram på vovlon:

http://www.geting.se/image.php/289809-184607_10150183584813079_768898078_8826766_2202563_n.jpg

loop
26 februari 2011 · 297 Inlägg

Jag har varit ut en sväng också. Blev ganska många varv med min standard 142 och 4st hembyggda däck. Hade inte använt låsmutter så det blev inte så bra. Men nu är det Loctite där och bus-Hondan är laddad inför morgondagen.

Tonycrona
26 februari 2011 · 400 Inlägg

KHRacing"  Höll dom inte ens tätt när dom satt fram? yikes Där driver den ju inte ens, med tanke på att du sa att du fick pumpa så ofta, såna problem hade aldrig jag;P

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
loop
10 mars 2011 · 297 Inlägg

Hondan knäckte vi först en drivaxel på och sen växellådan. Sen har däcken fått sitta på en Golf och mina gamla 12" har använts på en annan Fiesta. Nu har faktiskt några M6or gått av för oss. Typ 3st, men det beror nog på några snurrningar i över 100 och att det är lite väl mycket utstick. Ska jag göra nya så blir det nog M6x20 och låsmutter och sedan en liten vässning av bultarna. Helst även fler i däcken. De vi haft på 142an, Golf och Honda har bara 40st per däck och det blir nog lite väl mycket belastning per bult. Det snurrar även lite väl lätt när man har vanliga vinterdäck bak.

Grantomta
10 mars 2011 · 216 Inlägg

snygg_mange skrev:

KHRacing skrev:

danneC5 skrev:
köpte mina isdäck för 200kr st beg. aldrig värt att håll på när de ligger i de priserna ju.. hmm

99/100 isdäcksset på blocket ligger på 1500kr +

a 200 låter sjuk billigt. va de med eller utan fälg?

köpte mina för 250kr däck å fälg som gått en sträcka på vinterrally

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
volvo_grabb
1 februari 2012 · 1 028 Inlägg

Jag ska bygga däck tänkte 105 m6 i varje däck 25mm långa men hur mycke ut stick ska man ha ovanför muttern?

Har inget å skriva ännu
Tonycrona
1 februari 2012 · 400 Inlägg

Inte för långt, då viker dom sig o kan gå av och så, ett tips också, bygg av gamla isdäck om du har , som dubben är slut på, för dom har ju hårda klackar, dom nyare vinterdäcken kan ha lite skåror och mjukare klackar, och sommardäck kommer att spricka, kör också med slang! ifall nån bult skulle gå av.  max 10-15mm över mutter skulle jag säga.

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
loop
1 februari 2012 · 297 Inlägg

Jag skulle säga tvärtemot. Använd däck med så lite mönster som möjligt, helst utslitna som korden inte tittat fram på. Inget sommardäck har spruckit för mig. Föredrar sommardäck då det är tunnare slitbana på dem oftast. Ingen slang använder jag. Ska man ha slang så måste man ha någonting som skyddar slangen från bultskallarna. Mina sticker ut ca 11mm ovanför muttern. Skulle inte gå över 15 mm. Men utsticket blir ju som det blir när man drar åt muttern.

volvo_grabb
1 februari 2012 · 1 028 Inlägg

Oki jag kör med 195/60-15 sommar däck som e helt släta, ca 10 mm utstick efter muttern, tänker inte använda slang. Bygga istället i av riktiga isdäck skulle jag aldrig göra dom e så satans mjuka på mönster sidan tror inte där e någon stålborst eller kord i dom men sidorna e hårda som fan

Har inget å skriva ännu
Tonycrona
2 februari 2012 · 400 Inlägg

Men ju mer mönster o större klackar ju stabilare lär dom ju sitta? slitna däck har väl bara kanske 1cm gummi kvar? medans dom med klackar kanske har 3cm?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Guztafzzon
2 februari 2012 · 12 Inlägg

Får vi nån film på när du kör med däcken på? smile

Volkswagen Vento "Halvtysken" (1995)
Volvo 940 "Gubbräsern" (1997)
loop
2 februari 2012 · 297 Inlägg

Ju mer gummi det är desto mer finns det att vicka i. Mindre gummi innebär att de sitter stummare. Skulle gissa att det är under 1cm gummi i mina.
ca 3min in i denna så syns min Fiesta http://www.youtube.com/watch?v=qkGpmE33 … ature=plcp
Porschen hade också hemmagjorda däck.

KHRacing
2 februari 2012 ·

loop skrev:
Ju mer gummi det är desto mer finns det att vicka i. Mindre gummi innebär att de sitter stummare. Skulle gissa att det är under 1cm gummi i mina.
ca 3min in i denna så syns min Fiesta http://www.youtube.com/watch?v=qkGpmE33 … ature=plcp
Porschen hade också hemmagjorda däck.

Jag tror det skiljer på däck o däck, mina rallycrossslicks är ju stenhårda i gummit (nya)

Volvo_Peppe Nattarbetare
9 februari 2012 · 137 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66213/66213-0862b2ad7d2d95524985c24c1b12b4af_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66213/66213-141865054b699af94e35f486ecc0d0e0_large.jpg

Jag å polaren använder 25mm M6 vagnsbult och slang innuti smile 46 bultar per däck. Han kör 96st per däck på sin Saab.

Volvo 855 T5 "Importen" (1994)
jappsen
9 februari 2012 · 356 Inlägg

Hur funkar de med så få bultar då? Har med gått i dom tankarna med lite färre bult. Så jävla kasst fäste borde de ju inte vara? tongue

Tonycrona
9 februari 2012 · 400 Inlägg

Ingen låsmutter? för såna lyckas man ju inte dra dit om man kör vagnsbult för då snurrar ju bara bulten?

Subaru Legacy OUTBACK "2.0 Boxer diesel" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang